AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Jeg flyttet hjemmefra i sommer, men har ikke fått somlet meg til å bytte adresse i folkeregisteret. Er dette ulovlig? Kan jeg få bot for det, hvis noen finner ut at jeg ikke bor der jeg er registrert?
Gjest chiki Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Jeg flyttet hjemmefra i sommer, men har ikke fått somlet meg til å bytte adresse i folkeregisteret. Er dette ulovlig? Kan jeg få bot for det, hvis noen finner ut at jeg ikke bor der jeg er registrert? Er ikke ulovlig nei! Er vanlig viss man f.eks. er student å fortsatt være registrert hos foreldrene i folkeregisteret, og bare bytte adresse hos posten:) Jeg flyttet hjemmefra i 2007, og byttet først adresse nå i august.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 tror ikke det regnes som ulovlig, men normal skal man melde flytting innen 8 dager (men vet ikke om dette får konsekvenser om man ikke gjør det...)
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 TS her, må legge til noen ting: - Jeg er ikke student, jeg har tatt "pause" ett år (avsluttet 3. året vgs i fjor, skal studere neste år). Leste nemlig at man ikke trenger å melde flytting hvis man er student/ i militæret. - Jeg jobber i år. - Jeg bor i samme by, samme kommune, bare en annen bydel. - Ligger ca. 10 min med bil unna hjemmet til foreldrene mine. Takk for dere som allerede har svart, forresten =) Grunnen til at jeg spør er fordi samboeren min skal til NAV imorgen, for å få dagpenger (arbeidsledig i noen mnd). Og jeg er redd for at de skal finne ut at jeg ikke er registrert her, og at det får konsekvenser. Jeg har bodd her jeg bor nå siden Juli 2010.
Vindmølle Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Man plikter å melde flytting senest 8 dager etter flytting (med unntak av enkelte grupper som f.eks. studenter, pendlere osv). I henhold til loven kan man også bli straffet for å ikke melde fra i tide. Dette står bl.a. på flytteskjemaet til Skatteetaten, og selvsagt også hvis du leser gjennom selve loven. Mener den aktuelle loven heter folkeregisterloven eller noe i nærheten av det. Men, jeg har aldri hørt om noen som har blitt straffet for dette. Det blir vel helst til at de evt. tvangsflytter deg i registeret om de skulle finne ut av det. Så lenge du bor i samme kommune og det dermed betaler skatt til riktig sted og sånn så hadde ikke jeg tatt det så tungt hvertfall.
TheaH Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Jeg flyttet hjemmefra i sommer, men har ikke fått somlet meg til å bytte adresse i folkeregisteret. Er dette ulovlig? Kan jeg få bot for det, hvis noen finner ut at jeg ikke bor der jeg er registrert? Nå er det stor forskjell på om noe er ulovlig og om det er straffbart. Ulovlig betyr at man gjør noe som ved lov er forbudt eller ikke gjør noe som ved lov er påbudt. Når noe er straffbart så sanksjoneres ulovligheten, straff kan således være en konsekvens av å bryte lov. Og ja, det er ulovlig å ikke melde flytting. Etter folkeregisterlovens § 7 "plikter" man å melde flytting innen 8 dager etter flyttingen. Det er således påbudt å melde om flytting, og brudd på påbudet fører til at man bryter lovbestemmelsen. Unntak gjelder for studenter og de som er i førstegangstjeneste i militæret. Grunnen til at det er meldeplikt er at det er nødvendig med et register over hvor folk er bosatt og at det dermed skal være mulig for offentlige myndigheter å få tak i vedkommende dersom dette er nødvendig. En annen grunn til at man skal melde flytting er at man skal skattes i riktig kommune; det er den kommunen du er registrert som bosatt i per 1. januar som er din skattekommune, og det er derfor den kommunen som tjener på kommuneskatten som du betaler. Det følger av folkeregisterlovens § 16 annet ledd at om "påbudt melding [er] unnlatt, eller uriktige opplysninger gitt, i den hensikt å unndra seg eller en annen en offentlig forpliktelse, kan fengsel inntil 3 måneder anvendes." Det kan derfor være straffbart å ikke melde flytting.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Takk for svar, alle sammen. Særlig TheaH med et langt og utfyllende ett. Men tror dere NAV vil finne ut av dette, når kjæresten min er der, og lage konsekvenser gjennom dette?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå