Gå til innhold

Nynorsk hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg sitter å forbereder meg litt, fordi jeg skal være vikar i en nynorsktime.

Oppgaven jeg skal gi ut handler bl.a. om å plukke ut substantivet i setningen og fortelle hvilket kjønn det er og om det er entall eller flertall.

Setningen er "at hjarta skal opna seg". Substantivet er hjertet, og det er intetkjønn så det er jo greit nok. Men er det entall eller flertall? Hjarta kan vel gå som begge deler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet er hjarta flertall. Det bøyes eit hjarte - hjartet - hjarte - hjarta.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Hvis du blir satt inn som vikar i nynorsk, burde ikke du kunne dette da?

Gjest Mauna Lee
Skrevet (endret)

Så du mener man bare skal komme til alle timer uten å forberede seg på oppgavene man skal gi ut og eventuelle spørsmål man kan få nabojenta, rett og slett være en vandrende ordbok?

edit: æsj da, nå må jeg altså vise fram mine nynorskferdigheter uten å være anonym :gjeiper:

Endret av Mauna Lee
Gjest Mauna Lee
Skrevet (endret)

For å få fram ytterligere hva jeg mener, så skal jeg skrive ned begge bøyingsformene... altså enten:

hjarte-hjartet-hjarte-hjarta

som afeio allerede har skrevet, eller:

hjarta - hjarta - hjarto - hjarto

Det er derfor jeg lurer på om det er entall eller flertall :) eller om det rett og slett er rom for tolkning

Endret av Mauna Lee
Skrevet

jeg så plutselig at jeg hadde skrevet akkurat det samme som afeio...

For å få fram ytterligere hva jeg mener, så skal jeg skrive ned begge bøyingsformene... altså enten:

hjarte-hjartet-hjarte-hjarta

som både jeg og afeio allerede har skrevet, eller:

hjarta - hjarta - hjarto - hjarto

Det er derfor jeg lurer på om det er entall eller flertall :) eller om det rett og slett er rom for tolkning

Men den siste varianten der er vel ganske gammeldags, i hvert fall det jeg fikk høre på vgs, slik at den som oftest ikke brukes. Vil derfor anta at det er snakk om flertall i dette eksempelet. Men for all del, jeg kan ta feil.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

Sant. Jeg får be elevene reflektere litt rundt hva som mest sannsynelig er riktig om de også begynner å lure. Mest sannsynlig kommer de fram til det samme som deg. Så da er jeg hvertfall forberedt! Takk for hjelpen =)

Gjest Eurodice
Skrevet

Sant. Jeg får be elevene reflektere litt rundt hva som mest sannsynelig er riktig om de også begynner å lure. Mest sannsynlig kommer de fram til det samme som deg. Så da er jeg hvertfall forberedt! Takk for hjelpen =)

Hvor er hovedsetningen? Er det meningen at "at"-setningen står alene?

Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er vel frå eit dikt, Det er den draumen av Olav H. Hauge. Ikkje alltid fulle setningar der. (Ikkje her heller, for den del.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...