AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Heisann. Jeg sitter å forbereder meg litt, fordi jeg skal være vikar i en nynorsktime. Oppgaven jeg skal gi ut handler bl.a. om å plukke ut substantivet i setningen og fortelle hvilket kjønn det er og om det er entall eller flertall. Setningen er "at hjarta skal opna seg". Substantivet er hjertet, og det er intetkjønn så det er jo greit nok. Men er det entall eller flertall? Hjarta kan vel gå som begge deler?
afeio Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Så vidt jeg vet er hjarta flertall. Det bøyes eit hjarte - hjartet - hjarte - hjarta.
Gjest Nabojenta Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Hvis du blir satt inn som vikar i nynorsk, burde ikke du kunne dette da?
Gjest Mauna Lee Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Så du mener man bare skal komme til alle timer uten å forberede seg på oppgavene man skal gi ut og eventuelle spørsmål man kan få nabojenta, rett og slett være en vandrende ordbok? edit: æsj da, nå må jeg altså vise fram mine nynorskferdigheter uten å være anonym :gjeiper: Endret 15. desember 2010 av Mauna Lee
Gjest Nabojenta Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Kanskje du finner det ut ved å søke her.
Gjest Mauna Lee Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 (endret) For å få fram ytterligere hva jeg mener, så skal jeg skrive ned begge bøyingsformene... altså enten: hjarte-hjartet-hjarte-hjarta som afeio allerede har skrevet, eller: hjarta - hjarta - hjarto - hjarto Det er derfor jeg lurer på om det er entall eller flertall eller om det rett og slett er rom for tolkning Endret 15. desember 2010 av Mauna Lee
afeio Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 jeg så plutselig at jeg hadde skrevet akkurat det samme som afeio... For å få fram ytterligere hva jeg mener, så skal jeg skrive ned begge bøyingsformene... altså enten: hjarte-hjartet-hjarte-hjarta som både jeg og afeio allerede har skrevet, eller: hjarta - hjarta - hjarto - hjarto Det er derfor jeg lurer på om det er entall eller flertall eller om det rett og slett er rom for tolkning Men den siste varianten der er vel ganske gammeldags, i hvert fall det jeg fikk høre på vgs, slik at den som oftest ikke brukes. Vil derfor anta at det er snakk om flertall i dette eksempelet. Men for all del, jeg kan ta feil.
Gjest Mauna Lee Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Sant. Jeg får be elevene reflektere litt rundt hva som mest sannsynelig er riktig om de også begynner å lure. Mest sannsynlig kommer de fram til det samme som deg. Så da er jeg hvertfall forberedt! Takk for hjelpen =)
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Sant. Jeg får be elevene reflektere litt rundt hva som mest sannsynelig er riktig om de også begynner å lure. Mest sannsynlig kommer de fram til det samme som deg. Så da er jeg hvertfall forberedt! Takk for hjelpen =) Hvor er hovedsetningen? Er det meningen at "at"-setningen står alene?
Gjest navnelapp Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Dette er vel frå eit dikt, Det er den draumen av Olav H. Hauge. Ikkje alltid fulle setningar der. (Ikkje her heller, for den del.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå