Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at du skal handle slik at du vil at maksimen for din handling skal bli lov for alle mennesker..?

Ideen er jo så god, så god, men det funker jo dessverre ikke alltid i praksis..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke den alltid er så god, for noen ganger er situasjonen slik at man må handle på en måte som er unntaksvis. F.eks kan enkelte lover være verd å bryte (tyske okkupasjonslover under krigen, f.eks), selv om det ikke bør være en norm for alle å bryte en lov uten videre.

Skrevet

Jeg synes ikke den alltid er så god, for noen ganger er situasjonen slik at man må handle på en måte som er unntaksvis. F.eks kan enkelte lover være verd å bryte (tyske okkupasjonslover under krigen, f.eks), selv om det ikke bør være en norm for alle å bryte en lov uten videre.

Men det er det også fullt mulig å begrunne ut fra den samme handlingsregelen. Man kan godt argumentere for at det vil være riktig og anbefalelsesverdig å bryte tyranniske lover. For alle lover er ikke like.

Skrevet

Ja, det er mulig. Men samtidig tror jeg ikke det er mulig å alltid leve etter en slik universaliseringslov, fordi etikken bak en del handlinger kan være situasjonsbestemt.

Skrevet

Det kategoriske imperativ er fin å bruke når du står ovenfor mindre problemstillinger, som "er det riktig av meg å lyve?" eller "er det riktig å stjele?", men når det kommer til mer komplekse situasjoner blir det vanskeligere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...