Gjest Inkas Skrevet 17. desember 2010 #21 Skrevet 17. desember 2010 (endret) Jeg er alenemor selv og har aldri tenkt på hva bidraget går til, for man har så mange utgifter når man har barn, at bidrag er bare en ekstra hjelp. F.eks SFO regning kommer hver måned på nesten 2000, tannregulering (legebesøk annenhver måned (500) + tannplate 3000), gode vintersko 800, + mat, klær, bursdagsselskap, ferie (Legoland besøk og 8 dagers ferie 12000) osv osv osv. Men det er ikke sånn at jeg setter seg ned og regner ut hvor mye barnet koster meg hver måned. For man blir nødt til å bruke de pengene som må brukes uansett, vil man eller ei. Nå betaler faren 2000-3000 i bidrag, men det varierer litt etter hvor mye han får i lønn og han kan bestemme selv hvor mye han skal betale. Han har barnet 2 ettermiddager i uke, annenhver helg og 2-3 uker i sommerferien. Jeg liker også fine klær, sko, være med venner, å dra på byen og reiser på utenlandsferie minst 2 uker hvert år, så hva? Det at jeg er alenemor betyr vel ikke at jeg må sitte hjemme og grine ikledd skitne joggebukser? Om huslån: pengene som går til huslån er jo også med på å skape et godt liv til ungen. Penger til briller, tannregulering med en del andre poster får ENSLIGE FORSØRGERE dekket via ulike støtteordnigner. Det dere burde lese og tenke på er intensjon ved diverse lover på påfølgende forskrifter. Del 50 / 50 ulike bosteder like rettigheter og like forpliktelser, Da opphører de fleste alternative argumenter om HVORFOR DEN SOM HAR BARNA PÅ SINE ADDRESSE - SKAL HA og ahr rett på. Når nettoen tilskrives begge foreldrene ( når det er flere enn ett barn) blir dette en ren netto til barna på ca 60 000 kr pr år. I mottsatt fall blir det en netto til en bidragsmottaker på ca 30 000 pr år totalt. I slike tilfeller frarøver enslige mødre sine barn. IKKE BARE ca 30 000 kr pr år. I tillegg frarøves de: Ulike aktiviteter, nedsatter deres sosiale deltakelse, muligheter til å utvikle seg i ulike miljøer, skaper unødige konfliktpunkter rundt barna med mye, mye mere. Stopp egoismen, del rettigheter med den andre foreldren og bli reflektert god rollemodell til og for felles barn . Det koster faktisk for begge foreldrene å få være aktiv forelder;) Endret 17. desember 2010 av Kråkesaks 1
Gjest jomfrua Skrevet 17. desember 2010 #22 Skrevet 17. desember 2010 Det provoserer meg at denne staaaaakars moren som ikke har råd til vinterstøvler til datteren er masse ute på byen når hun har "barnefri", hun shopper klær og sko til seg selv over en lav sko, hun går til negldesigner og frisør en gang i måneden og tar seg generelt sett råd til "luksusting" som er helt unødvendig om økonomien er så skral som hun skal ha det til. Jeg undrer meg hva som trigger konklusjoner som dette. Jeg undrer meg over hvilken rett du ser du har til å vurdere andres økonomi ut fra søppelargumentasjon. For meg så fremstår dette kun som søppel - masse ord og "argumentasjon" som er tegnet opp ut følelser som sjalusi og tilfredstilthet. Og det river meg i hjertet at voksne folk kan sitte med noe de i sine øyne kan se på som "rettferdighet" og forsøple klimaet rundt barna.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #23 Skrevet 17. desember 2010 og nå sier vi natti te grådigheten hos KVINNER, eller selvinnsatte bedrevitere, forståseigpåere og gankse enkelt legalisert prostitusjon?? Penger til briller, tannregulering med en del andre poster får ENSLIGE FORSØRGERE dekket via ulike støtteordnigner. Det dere burde lese og tenke på er intensjon ved diverse lover på påfølgende forskrifter. Del 50 / 50 ulike bosteder like rettigheter og like forpliktelser, Da opphører de fleste alternative argumenter om HVORFOR DEN SOM HAR BARNA PÅ SINE ADDRESSE - SKAL HA og ahr rett på. Når nettoen tilskrives begge foreldrene ( når det er flere enn ett barn) blir dette en ren netto til barna på ca 60 000 kr pr år. I mottsatt fall blir det en netto til en bidragsmottaker på ca 30 000 pr år totalt. I slike tilfeller frarøver enslige mødre sine barn. IKKE BARE ca 30 000 kr pr år. I tillegg frarøves de: Ulike aktiviteter, nedsatter deres sosiale deltakelse, muligheter til å utvikle seg i ulike miljøer, skaper unødige konfliktpunkter rundt barna med mye, mye mere. Stopp egoismen, del rettigheter med den andre foreldren og bli reflektert god rollemodell til og for felles barn - ikke "legalisert" prostituert med særrett til barns rettigheter. Det koster faktisk for begge foreldrene å få være aktiv forelder;) Kozzz dere da med pængan og vissheten opm at dere er så perfekte;) Da synes jeg du virkelig kan fortelle oss sutrete alenemødre hvilke stønader dette er, for de finnes nemlig ikke!
Gjest Inkas Skrevet 17. desember 2010 #24 Skrevet 17. desember 2010 Vell, da burde vell slike som deg - stått frem for noen år siden, Da Karita Orheim ville ha og la frem forslag om endring i Barneloven og bidragsloven. Det som dessverre skjedde og skjer, er at slike fedrefiendlige krefter råder og frå råde. Alt av det du beskriver i form av søppel - tilates brukt når far skal stilles for MORS RETT!!! Enslige mødre settes ved hjelp av NORSK LOV i en særstilling. Hun blir den som proserere, forsvarer egne valg og dømmer til livslang straff. Påfører våre felles barn urimelig levekår, påførere far ofte urimelige problemer - både fysisk , psykisk og økonomisk. Og så sitter dere i tilelgg å forsvarer dette og påstår at det er til barnas beste. Fortell emg hva som blir til barnas beste ved slik adferd. Jeg ser bare at enslige mødre påskjønnes og belønnes økonomisk ved slik adferd??????????? Men det er vell stakkars, stakkars enlige mødre - huff hva dere må lide or å få være stakkarslig
pøbelsara Skrevet 17. desember 2010 #25 Skrevet 17. desember 2010 Det er en utbredt misforståelse at bidragspengene skal gå "til ungene", og at mottakeren (kanskje oftest mor) "sløser" bort disse pengene på "eget forbruk". Det har seg sånn at Staten har regnet ut hva de mener det koster å forsørge et barn i ulike aldere. De største ungene er de som er dyrest i drift så vidt jeg husker fra sidene til NAV. Denne kostnaden skal da deles av foreldrene, først og fremst ut fra hvor mye samvær de har med ungen(e), da man antar at den som til enhver tid har barnet, dekker de løpende utgiftene. Og det tas hensyn til bidragsevne i form av inntekt og øvrige forsørgerutgifter. Hvis f eks far har ungene minimalt og har vesentlig større inntekt enn mor, kan han måtte betale f eks 5/6 av det beløpet man har regnet ut det koster å forsørge barnet. Dette er info man lett kan tilegne seg på NAV sine nettsider. Bidragsveilderen deres er veldig informativ; da skjønner man lett hvordan bidraget regnes ut, og hva som ligger til grunn. Når da pengene overføres til bidragsmottakeren, har betaleren nøyaktig null og niks med hva mottakeren bruker pengene på. Akkurat som at man ikke har noe med om naboen velger å ha flott bil, mens de har utslitt sofa. Pengene går inn i husholdet, og er med å gi barnet et hjem, tak over hodet, varme, mat, kabel-TV, ferie, internett og alle de andre 10000 tingene et barn trenger, direkte og indirekte. Man kan godt fylle bensin for pengene, for å si det sånn! Prioriteringene her blir jo selvsagt opp til familien det gjelder. Bidragspengene er ikke båndlagt eller øremerket på noen måte. Det første man må gjøre hvis man planlegger å være en "ansvarlig alenepappa", er etter min mening å innse at barnebidrag er et rimelig og lovpålagt system, og at man har ansvar for å forsørge barn man ikke bor sammen med. Jeg er sikkert farget av å ikke være alenepappa, og å være gift med en alenemamma. Jeg har som stefar mer eller mindre forsørget min stedatter de siste 9 årene, på vegne av en sur bidragspappa som aldri betaler 1 krone mer enn han er nødt til, og da kun når innkrevingssentralen går til tvangsinndrivelse og trekk i lønn. For han mener selvsagt at mor også sløser bort bidraget på "seg selv"... Men budskapet er uansett: som bidragsbetaler har du INGENTING med hva bidraget brukes til. Og dette bør du innse snarest mulig, for din egen skyld og for barnets skyld. Hvis noen tror 3000 kroner i måneden er mye for å forsørge et barn, kan de aldri ha bodd sammen med en tenåring, for å si det sånn Vargen Dette er et fantastisk godt og ikke minst helt riktig svar. Bidragspengene skal brukes til forsørgelse av barnet - de er ikke øremerket, og bidragsmottaker kan disponere pengene slik hun mener det er best. Jeg blir satt ut av alle surmagede folk som setter seg på sin høye hest og mener at en bidragsmottakere de kjenner, bruker pengene feil. Jeg er forundret over hva slags innsikt noen her inne tilsynelatende har i andres økonomi og hverdagsvaner. Jeg vet da knapt hvor ofte mannen min går til frisør, langt mindre hans eks-kone eller naboer og venninner, mens på KG vet man hvor ofte mannens eks er på byen, hos negledesigner/frisør og når hun kjøper nye klær. Hvordan i all verden klarer dere å holde styr på slikt noe? Jeg var alenemamma fra min eldste var 5 til hun ble 18. Pappaen betalte aldri mer enn minstebidraget, men syntes allikevel at jeg fikk fryktelig mye penger av ham, og kunne ikke forstå hva pengene gikk til, selv om beløpet jeg fikk ikke engang var nok til å dekke halvparten av arnehage/SFO-regningen en gang.
pøbelsara Skrevet 17. desember 2010 #26 Skrevet 17. desember 2010 Vell, da burde vell slike som deg - stått frem for noen år siden, Da Karita Orheim ville ha og la frem forslag om endring i Barneloven og bidragsloven. Det som dessverre skjedde og skjer, er at slike fedrefiendlige krefter råder og frå råde. Alt av det du beskriver i form av søppel - tilates brukt når far skal stilles for MORS RETT!!! Enslige mødre settes ved hjelp av NORSK LOV i en særstilling. Hun blir den som proserere, forsvarer egne valg og dømmer til livslang straff. Påfører våre felles barn urimelig levekår, påførere far ofte urimelige problemer - både fysisk , psykisk og økonomisk. Og så sitter dere i tilelgg å forsvarer dette og påstår at det er til barnas beste. Fortell emg hva som blir til barnas beste ved slik adferd. Jeg ser bare at enslige mødre påskjønnes og belønnes økonomisk ved slik adferd??????????? Men det er vell stakkars, stakkars enlige mødre - huff hva dere må lide or å få være stakkarslig Jeg skjønner at du er sint på alle mødre på vegne av alle fedre. Men resten forstår jeg overhodet ikke. Hva mener du egentlig? Hva slags adferd er det du mener belønnes? (Og fikk du en ny dose spørsmålstegn i julekalenderen i dag, siden du deler så raust av dem? ) Og hva slags livslang straff er det du mener, egentlig? At man må leve i en verden hvor den finnes enslige frsørgere? Eller at man må betale bidrag til barna sine? Bidragsplikt er forøvrig helt uavhengig av kjønn.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 17. desember 2010 #27 Skrevet 17. desember 2010 Jeg kan ingenting om regelverket, men dette er hva jeg tenker, TS: Det er skikkelig urettferdig sånn det er nå! For deg er det urettferdig økonomisk, men hovedsaklig er det urettferdig for barnet. Jeg leser mellom linjene at barnet har det urolig. Ikke mye samvær med deg. Ikke vintersko, skjelden hårklipp, ingen fritidsaktivitet. Og spesielle behov. Om jeg hadde vært forelder hadde jeg gitt blanke i min egen økonomi, og min egen stolthet. Jeg hadde kjøpt vintersko til ungen, og betalt for fritidsaktiviteten av egen lomme. Og så tenker jeg som så; hvis mor bruker barnebidraget på fjas, så får du ikke endret på det. Og selv om du må ut med ekstra penger for at ungen skal få ting som hun i utgangspunktet kunne fått for barnebidraget, så er det kjipt, men nødvendig. Du kan jo velge, i grunn. Du kan la det skure og gå som det gjør nå, du betaler det du skal og har ingen plikt til å gi mer. Eller du kan sørge for ungen slik som ungen fortjener, og passe på at ungen får det best mulig, selv om det går utover din økonomi. Håper det løser seg for deg, det høres ikke ut som barnet har det noe særlig bra akkurat nå.
vivana Skrevet 17. desember 2010 #28 Skrevet 17. desember 2010 Nei, vi får ikke dekket tannregulering eller legebesøk. Det har ingenting å si om man er alenemor eller ei - dekningsprosent blir vurdert etter behov, altså hvor mange mm må fikses. Det har ingenting med status som enslig forsørger å gjøre! Jeg har aldri sagt at jeg er stakkarslig heller:) nyter livet sammen med barnet mitt og samboeren - vi går på mange barna aktiviteter og han går på fotball og SFO. Vi har alltid nok til mat, huslån, klær og sko, reiser og ferier. Meg og samboeren drar veldig ofte på byen når vi har "barnefri", vi liker å danse og elsker byliv. Men faren betaler bidrag fordi det er hans barn, og bidraget plusses bare på resten av inntekten. Hm, som sagt, har aldri regnet ut hvor mye av bidraget går direkte til barnet, men når vi er på ferie, så går det fort 3 måneders bidrag på en uke - når barnet vil ha leker, delta i aktiviteter, spise på restauranter osv. Men jeg synes det er bare kjekt å bruke penger på barnet! Faren kjøper faktisk en del ting utenom bidraget, men vi avtaler alltid hvilke klær/utstyr som må tas osv. Han har en og samme tannplate i begge hjem, he he:)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #29 Skrevet 17. desember 2010 Jeg undrer meg hva som trigger konklusjoner som dette. Jeg undrer meg over hvilken rett du ser du har til å vurdere andres økonomi ut fra søppelargumentasjon. For meg så fremstår dette kun som søppel - masse ord og "argumentasjon" som er tegnet opp ut følelser som sjalusi og tilfredstilthet. Og det river meg i hjertet at voksne folk kan sitte med noe de i sine øyne kan se på som "rettferdighet" og forsøple klimaet rundt barna. AnonymBruker i innlegg #15 & 19 - det er meg "jomfrua" siterer. Hvis du hadde lest begge postene mine ser du at det ikke dreier seg om sjalusi, jeg er overhodet ikke sjalu på sambos eks-kone og vi samarbeider stort sett bra. Samboeren min betaler nesten 5.000 kr i "pliktbidrag" og disse pengene legger han seg overhodet ikke bort i hvordan eksen disponerer. Det er ikke hans sak og det er han klar på. Det han reagerer på er at til tross for at han betaler 2.500 kr EKSTRA hver måned har ikke eksen råd til å kjøpe nødvendige ting som vinterstøvler, utedress, ullundertøy osv. og maser på ham om penger til det. Det er jo også litt spesielt at hun har råd til kunstige negler, byturer og dyre klær til seg selv - det sier jo noe om hva pengene blir brukt til. Selv om samboeren min tjener godt er han ikke interessert i å betale for eksens luksusforbruk, han vil betale for at DATTEREN skal ha det hun trenger .
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2010 #30 Skrevet 17. desember 2010 synest d tar av her no..enslig forsørger får stønad til barnetilsyn 62% og ekstra barnetrygd. og overgangstønad i 3 første år.men skal ein sitte med bolig som da er barets hjem da er bidraget med og helper til for at mor kan sitte med bolig.mor dekker da klær og utstyr barnet treng. eg går i full jobb og har akuratt nok til å dekke utgiftene kvar mnd.og kommer der ekstra rekninger da sliter eg ja..og eg kjøper ikkje klær til meg selv og går på byn.kjøper kunn til meg sjølv om sommeren når feriepengene kommer.og da er det tomt.så ferie turer har vi ikkje råd til.men ungene er fornøyd med fottur i fjellet med telt! det er dobbelt så dyrt å leve enslig som 2 uansett.men syns det var merkelig at mor i dette tilfelle ikkje sender med barnet klær og leiker.,det er da barnet sine ting.mine får med det dei vil av leiker x-boks ol når dei skal til far og masse klær vis dei skal noe må finkler følge med også.dette følger ungene ikkje foreldrene meiner eg.
Gjest jomfrua Skrevet 17. desember 2010 #31 Skrevet 17. desember 2010 AnonymBruker i innlegg #15 & 19 - det er meg "jomfrua" siterer. Hvis du hadde lest begge postene mine ser du at det ikke dreier seg om sjalusi, jeg er overhodet ikke sjalu på sambos eks-kone og vi samarbeider stort sett bra. Samboeren min betaler nesten 5.000 kr i "pliktbidrag" og disse pengene legger han seg overhodet ikke bort i hvordan eksen disponerer. Det er ikke hans sak og det er han klar på. Det han reagerer på er at til tross for at han betaler 2.500 kr EKSTRA hver måned har ikke eksen råd til å kjøpe nødvendige ting som vinterstøvler, utedress, ullundertøy osv. og maser på ham om penger til det. Det er jo også litt spesielt at hun har råd til kunstige negler, byturer og dyre klær til seg selv - det sier jo noe om hva pengene blir brukt til. Selv om samboeren min tjener godt er han ikke interessert i å betale for eksens luksusforbruk, han vil betale for at DATTEREN skal ha det hun trenger . Jeg står fortsatt ved det innlegget jeg postet lengre opp om "søppel" og sjalusi og tilfredshet. Du bruker fortsatt de samme tøvete argumenter og har fortsatt samme aggresivitet. CRAP. Om din samboer VELGER å betale 2500,- ekstra i måneden - så er det faktisk HANS valg. Om han tar ett slikt valg - så har han ikke dermed sagt noen fler rettigheter. Og DU er ikke en del av hverken krav eller rettigheter i denne saken, face it. Så det eneste DU bringer inn i saken nå er søppel som forsurer dette barnets miljø. 1
liv Skrevet 17. desember 2010 #32 Skrevet 17. desember 2010 Du spør hva bidraget skal dekke; Bidraget skal dekke aktiviteter med mindre det er en særdeles dyr aktivitet som bidragsplikig ønsker at barnet skal være med på. Det skal dekke utstyr både til samvær og hjemme. Om bidragspliktig må kjøpe utstyr kan bidragspliktig trekke dette fra bidraget, men det forutsetter at prisen er rimlig og ikke en ting barnet kun trenger hos bidragspliktig. Utstyret skal da sendes med etter samvær. Det skal også dekke ting som større boutgifter da bidragsmottaker trenger mer plass til barnet enn bidragspliktig, barnets del av strøm etc.
Kråkesaks Skrevet 17. desember 2010 #33 Skrevet 17. desember 2010 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, mod
Gjest andrassy Skrevet 17. desember 2010 #34 Skrevet 17. desember 2010 Jeg kan ingenting om regelverket, men dette er hva jeg tenker, TS: Det er skikkelig urettferdig sånn det er nå! For deg er det urettferdig økonomisk, men hovedsaklig er det urettferdig for barnet. Jeg leser mellom linjene at barnet har det urolig. Ikke mye samvær med deg. Ikke vintersko, skjelden hårklipp, ingen fritidsaktivitet. Og spesielle behov. Om jeg hadde vært forelder hadde jeg gitt blanke i min egen økonomi, og min egen stolthet. Jeg hadde kjøpt vintersko til ungen, og betalt for fritidsaktiviteten av egen lomme. Og så tenker jeg som så; hvis mor bruker barnebidraget på fjas, så får du ikke endret på det. Og selv om du må ut med ekstra penger for at ungen skal få ting som hun i utgangspunktet kunne fått for barnebidraget, så er det kjipt, men nødvendig. Du kan jo velge, i grunn. Du kan la det skure og gå som det gjør nå, du betaler det du skal og har ingen plikt til å gi mer. Eller du kan sørge for ungen slik som ungen fortjener, og passe på at ungen får det best mulig, selv om det går utover din økonomi. Håper det løser seg for deg, det høres ikke ut som barnet har det noe særlig bra akkurat nå. Jeg har uthevet innledningen din - fordi det faktisk diskvalifiserer deg totalt i denne debatten, noe resten av det du skriver også beviser. Regelverket er ganske tydelig - i tillegg til at både mor OG far har forsørgerplikt for sitt barn. Du begynner en spekulasjon uten like om at barnet lider (!) basert på at en bidragsfar er irritert på sin eks fordi hun ikke disponerer pengene slik han mener er riktig. som det er sagt flere ganger i denne tråden: Bidrag er IKKE øremerket, da det skal gå til den generelle forsørgelsen av barnet, som inkluderer hus, strøm etc. Du burde lese de som har greie på dette - og ikke bare synse og føle basert på luft....
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #35 Skrevet 18. desember 2010 Jeg står fortsatt ved det innlegget jeg postet lengre opp om "søppel" og sjalusi og tilfredshet. Du bruker fortsatt de samme tøvete argumenter og har fortsatt samme aggresivitet. CRAP. Om din samboer VELGER å betale 2500,- ekstra i måneden - så er det faktisk HANS valg. Om han tar ett slikt valg - så har han ikke dermed sagt noen fler rettigheter. Og DU er ikke en del av hverken krav eller rettigheter i denne saken, face it. Så det eneste DU bringer inn i saken nå er søppel som forsurer dette barnets miljø. AnonymBruker i innlegg #15, 19 & 29 Du har rett til din mening og jeg har min mening - og jeg gir meg ikke på at jeg synes det er helt PÅ TRYNET at eks-kona som klager over at hun har dårlig råd samtidig tar seg råd til ting jeg anser som unødvendig luksus om det er knapt meg penger. Selv har jeg råd til det jeg vil, så det dreier seg ikke om misunnelse fra min side. Ville DU prioritert løsnegler og byturer fremfor varme vintersko til ungen din? Greit nok at jeg som såkalt "bonusmor", "stemor" eller hva du nå velger å kalle det (kanskje "heks/hurpe/drittkjerring-som-bare-forsurer-ting-og-ikke-vil-barnets-beste" er passende i dine øyne?) ikke har rett til å mene noe, men når samboeren min tar opp problemstillingen med meg fordi han begynner å bli drittlei blir det jo til at jeg gjør meg noen tanker, uten at jeg nødvendigvis presenterer alle synspunktene mine for ham. Vi gjør faktisk det vi kan for å IKKE forsure barnets miljø, altså bidrar samboeren min med å kjøpe inn klær/utstyr når eksen maser, til tross for "ekstrabidraget" hun mottar, han kjøper gjerne mer enn han må og sørger selvsagt for at det blir sendt med til eksen etter samvær. Samboeren min tok opp dette med eksen sin da hun for tredje gang på kort tid maste om ekstrapenger til diverse nødvendigheter til datteren, i samme samtale som hun fortalte at hun har bestilt seg Sydentur med venninner i januar og ba oss ta jentungen de 10 dagene hun er borte. Det var dråpen for samboeren min og han klarte ikke å holde seg lenger.
Gjest andrassy Skrevet 18. desember 2010 #36 Skrevet 18. desember 2010 AB: samboeren din høres ut som en dott. Han har plikt til å være med på forsørgelsen av sitt barn - noe han iflg. deg gjør via normalt bidrag. I tillegg betaler han FRIVILLIG ekstrabidrag. Hvis han ikke vil det - ja da må han si fra da, og så kan dere slutte å sutre! Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å sutre sutre sutre over noe man kan gjøre noe med. Hvis han mener at han kan bruke pengene bedre på andre ting, så bør han jo gjøre det da. og det er faktisk riktig det jomfrua sier: det angår ikke deg hva mor bruker sine penger på......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå