Gå til innhold

Hva går bidraget til

Anbefalte innlegg

Gjest Deltidsfar
Skrevet

Tja, jeg er blitt anbefalt dette forumet av en venninne av meg så jeg forsøker.

Jeg sitter som deltidspappa til et barn. Jeg tjener greit så jeg betaler greit bidrag til min x. Bidraget er i forhold til Navs retningslinjer.

Det jeg lurer på er følgende: Hun vil ikke melde vår datter på aktivitet med venninnene sine på fritiden fordi hennes økonomi ikke tilsier det. Det er snakk om 400,- pr mnd. (jeg betaler 3000,-i bidrag) i tillegg mottar hun 2 x barnetrygd, samt skatteklasse to. Og hun har samboer, bare ikke på papiret.

Men da lurer jeg litt, for hun nekter også å sende med klær så jeg må kjøpe alt av utstyr og klær. Hun mener selvsagt at jeg skal dekke denne aktiviteten, men nå må jeg nesten stoppe. Jeg har fått et barn selv også med ny dame, og vi har ikke så bra økonomi. (mye lån for å bo i nærheten av barnet mitt fra 1. ekteskap)

Har vært i kontakt med en advokat som sier at jeg kan prøve å i alle fall tvinge henne til å sende med klær og dersom hun ikke gjør det kan jeg kjøpe, ta vare på kvitteringer og trekke fra bidraget. Men hva med aktiviteten? Skal ikke disse pengene gå til barnet? Nei hun har ikke mye lån... jeg vet hva hun har for hun tok bare over lånet vi hadde på huset da jeg flyttet.

Men hva med aktivitet? Er det ikke nettopp dette bidraget mitt bla skal gå til? Jeg skjønner seriøst ikke hva hun bruker pengene til? Det er i alle fall ikke barnet mitt.

Hilsen frustert

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bidraget skal gå til alle utgifter ved barnets livsopphold. La oss anta at dere samlet har 6000 å koste alle utgiftene for barnet, det skal inkludere bolig, strøm, oppvarming, transport (bil, buss, sykkel), mat, ferier, helgeturer. Aktivitetsutstyr til alskens aktiviteter i alle sesonger. Klær til alle sesonger og værtyper. Forsikringer, helseprodukter, toalettsaker.

Jeg vet ikke om det ryker ivei alle pengene, men mange ser ikke at bidraget også skal dekke ting som bolig, strøm, og oppvarming.

Det er heller ikke sikkert at hun har 3000 å bruke på ungen hver måned hvis hun har lavere lønn enn deg, da må du akseptere å betale mer av barnets utgifter enn moren, slik man ville gjort om foreldrene bodde sammen. Kanskje dere sammen har 5000 eller 4000 å bruke på alt.

Jeg er enig i at det er dårlig av henne å ikke sende med klær dere faktisk har kjøpt sammen til barnet. En slik oppførsel er kun akseptabel hvis klærne ikke blir med hjem igjen.

Skrevet

Hvis det er slik at du betaler utfra satsen som NAV har bestemt, så er jo greit.

Du kan ikke bestemme at hun skal benytte 400 kroner til aktiviteter i uka, det er faktisk ikke sikkert hun har råd.

Bidraget skal dekke det som nevnes over i stor grad. Fritidsaktiviteter og ferie er satt til et minimum i denne sammenhengen dessverre, så dyre aktiviteter kan man ikke regne med dekkes av bidraget. Det samme gjelder dyre klær og sportsutstyr. Du kan f.eks. ikke pålegge at det kjøpes inn ting som kun benyttes hos deg.

Men vanlige klær for inne- og utebruk skal sendes med til samvær.

Gjest andrassy
Skrevet

også må du huske på det, at hun får IKKE skattekl 2 og en ekstra barnetrygd i tillegg til bidraget. Disse to stønadene er lagt inn i hennes inntekt og kommer dermed også deg til gode, ettersom bidraget fordeles forholdsmessig etter BEGGES inntekt.

vanlige klær skal hun sende med - men utover det har hun ikke plikt til å betale en fritidsaktivitet som du mener barnet skal være med på.

Skrevet

Jeg sitter som deltidspappa til et barn. Jeg tjener greit så jeg betaler greit bidrag til min x. Bidraget er i forhold til Navs retningslinjer.

Det jeg lurer på er følgende: Hun vil ikke melde vår datter på aktivitet med venninnene sine på fritiden fordi hennes økonomi ikke tilsier det. Det er snakk om 400,- pr mnd. (jeg betaler 3000,-i bidrag) i tillegg mottar hun 2 x barnetrygd, samt skatteklasse to. Og hun har samboer, bare ikke på papiret.

Men da lurer jeg litt, for hun nekter også å sende med klær så jeg må kjøpe alt av utstyr og klær. Hun mener selvsagt at jeg skal dekke denne aktiviteten, men nå må jeg nesten stoppe. Jeg har fått et barn selv også med ny dame, og vi har ikke så bra økonomi. (mye lån for å bo i nærheten av barnet mitt fra 1. ekteskap)

Har vært i kontakt med en advokat som sier at jeg kan prøve å i alle fall tvinge henne til å sende med klær og dersom hun ikke gjør det kan jeg kjøpe, ta vare på kvitteringer og trekke fra bidraget. Men hva med aktiviteten? Skal ikke disse pengene gå til barnet? Nei hun har ikke mye lån... jeg vet hva hun har for hun tok bare over lånet vi hadde på huset da jeg flyttet.

Men hva med aktivitet? Er det ikke nettopp dette bidraget mitt bla skal gå til? Jeg skjønner seriøst ikke hva hun bruker pengene til? Det er i alle fall ikke barnet mitt.

Hilsen frustert

Hva med å ha barnet 50%? Siden dere bor nær hverandre, må vel det være det beste? Da får du dessuten bedre kontroll med hva slags aktiviteter og slikt barnet ditt får være med på, lettere for deg å følge opp, bedre styring på pengene, bedre kontakt, ikke minst mellom barnet og den nye babyen...:)

Skrevet

Da opplever du mye av det vi andre opplever. Her var det minstebidraget. Far kjøpte ikke en gang undertøy og sokker. Alt tøy ble levert rent for helgen og mottatt skittent. Alt av fritidsakviteter og utstyr betalte jeg. Jeg betalte alt fra skoletur til sykkel og ski samt at jeg kjørte unger til og fra far.

Nei, det er ikke rettferdig. Overhode ikke. Kan du gjøre noe? Ingenting. Du kan bare ta valg ut i fra deg selv.

Skrevet

Har veldig mye erfaring med dette desverre.

Sånn helt etter boka har du ingenting med hva hun bruker bidraget til, men jeg skjønner godt at du ønsker at pengene skal brukes på barnet.

Men i og med at du ikke har daglig omsorg så har du ikkenoe du skulle ha sagt når det gjelder fritidsaktiviteter. Synd men sant.

Bidraget du betaler skal fra din side dekke ALT barnet ditt trenger, og det gjelder klær også. Klær skal sendes med til samvær. Og til motsetning fra hva den advokaten din sa så har du ikke lov til å kjøpe ting og trekke det fra bidraget. Det skal gå uavkortet til barnet.

Du stiller i utgangspunktet veldig svakt her, for mor kan i praksis gjøre hva hun vil. Det å ikke bruke bidragspengene på fritidsaktiviteter er forsåvid hennes eget valg. Igjen må presiseres at siden hun har hovedomsorgen så er dette hennes avgjørelse.

Det ER bittert å sitte igjen med regninga og lite av kosen. Det eneste du kan forsøke er å forhandle om mer samvær evt delt omsorg. Da vil du ha større innflytelse på barnets liv.

Ad klær) Kjøp inn noe til å ha hos deg, og send med det hun kom i når hun drar hjem. Kan lett gjøres.

Skrevet

Hilsen frustert

Hei frustrert :)

Skal man skaffe seg frustrasjoner i den livssituasjonen du er så er beste måte akkurat og gjøre som du gjør her: Tro at du har en oversikt over din x sin økonomi. Se alle beløp som kommer inn, se på stønader og sette det opp mot hva du betaler. DET tror jeg er korteste vei til frustrasjoner og komplikasjoner i ett samarbeidsforhold.

Så mitt råd er - flytt fokus.......ikke sett deg ned og regn på hva du mener hun har av inntekter/stønader/bidrag...og tro at du vet hvilke utgifter som er. Det tilfører dere ikke noe godt.

I 2004 ble nye bidragsregler innført. Intensjonen med disse bidragsreglene var at samværsforeldre skulle ha større anledning til å bidra til barnas "goder". Skulle ha råd til å tilføre barna det som er hyggelig og ikke bare være helt låst med ett høyt bidrag. Det var argumentasjonen for disse bidragsreglene.

Du betaler det du skal iflg regelverket. Så slik sett så er jo alt OK. Det at barnet ikke får med seg klær; har du prøvd å ta det opp i en rolig samtale med mor? Har du fått noen begrunnelse for at hun ikke får med noen klær?

Dette er også en problematikk man kan tvære ut eller man kan innse at det kanskje kan lønne seg (om det er for mye motstand) og holde roen. Barnet vokser og tro meg så vil dette barnet ganske tidlig få sine egne meninger om hvilke klær det skal bruke. Altså dette er en forbigående sak.

Når det gjelder fritidsaktiviteter så har du ett valg; om du vil/kan eller ikke vil/kan bidra. Barnet sitter med konsekvensene.

Men jeg tenker; forhold deg til DIN økonomi og ikke argumenter din x sin økonomi inn i det - du har ikke hele oversikten og det gir kun frustrasjoner og dårligere samarbeidsklima - og det igjen er ingen god sak for ditt barn.

• Liker 1
Skrevet

syns ikkje du kan forlange at mor skal betale 400,- pr mnd i aktivitet.det hadde iallefall eg ikkje hatt råd til til noen av mine.men å la vere å sende med kler er vel drøyt.stakkars unge.sender altid med mye klær og fin klær vist far skal på noe avtalt selskapligheter.yttertøy og 2 par sko altid. mor må sjerpe seg her så ikkjew deres uenighet går utover barnet

Gjest Deltidsfar
Skrevet

Takk for svar.

For det første så har jeg forsøkt å få barnet mitt mer, barnet vil det selv også. Men familievernkontoret hører på mor og mor vil ikke. Så da blir det sånn med mindre jeg kjører rettsak. Noe jeg er lite lysten på, det går bare mer utover barnet.

Jeg vet at jeg ikke bør være frustrert over situasjonen, men er det alikevel. Jeg vet at mor har råd til å gjøre det hun vil. Hun har råd til å stadig reise på helgeturer, men jenta mi har ikke engang ordentlige vintersko. Kommer i fillete klær? Nei, jeg vet jeg ikke har noe med dette å gjøre.

Jeg har hatt utstyr til jenta mi helt siden vi ble skilt, men jeg har dessverre ikke økonomi til dette lenger. Jeg har kjøpt alt hele tiden. Pentøy, alt av samværstøy, nå Lucia tøy, haloween tøy, sykler, ski, både langrenn og slalom. Jeg synes bare at dette er bortkastet, og ikke særlig miljøvennlig at vi skal ha dobbelt av alt?

Hun sitte på familievern kontoret og sier at hun ikke gidder sende med. Nei vel, og da har ingen noe myndighet til å gjøre noe med det. Det er nettopp derfor advokaten min sier at jeg kan trekke fra, fordi vi har skriftlig avtale. Det jeg da kjøper vil jeg selvsalgt sende med tilbake til mor. I høstferien skulle jeg reise bort og ba om å få tøy, fikk ingenting, måtte da ut og kjøpe tykt tøy, ull, og regntøy. Det er mye penger ekstra.

Skjønner at jeg ikke kan si hva hun skal gjøre på fritiden, men jeg synes det er dårlig gjort. I tillegg får hun faktisk en stønad ekstra som skal gå til datteren vår fordi hun har litt spesielle behov. Og dette utgjør mer enn 1500,- pr mnd, og når hun da ikke skal få lov til å gå på en aktivitet?

Det som er litt artig er at min nye samboer er også mor og jeg ser hvordan hun klipper barna og pakker pene klær før de skal til far for hun vil jo at de skal se godt ut og ha alt utstyr.... da er det leit å sitte på andre enden. Min x har ikke vært hos frisøren på 5 år med jenta og nå sist var hun så skam klippet av sin mor at jeg måtte ringe frisøren på kvelden og klippe henne. ja ja, dette ble mye.

Beklager, men det er frustrerende!! Og jeg føler at jeg bare stanger hodet mot veggen.

Skrevet

Ja, det gjør du og jeg skjønner deg innmari godt. Sitter og ser på akkurat det samme og har svart deg tidligere i tråden også...

Du vil nok ikke komme så langt i en rettssak hvis det kun har med økonomi å gjøre. Om mor tilbyr en stabil omsorg så er status quo førstevalget i utfallet.

Men det betyr ikke at du ikke kan flekse litt muskler og rope høyere. Ta advokat og be om mer samvær, og skulle det gå rett til helv** så kan du enten gå til sak eller du kan la det ligge i visshet av at du har tatt tak.

Hvor mye samvær har du nå? Og hvor mye samvær vil du ha?

Er det noen grunn til at du ikke evt har mer samvær enn i dag?

Skrevet (endret)

:popcorn:

Men øl, vin , brennevin, nye dyre klær, biler, hus, sydenferie, på byen ved hver anledning, til frisør minst to ganger i mnd, støvletter, sko med mere, DET HAR DISSE STAKARSLIGE ENSLIGE MØDRENE RÅD TIL - men å være med på underhold av felles barn fra egen LØNN - nå nei du???? Forstå det den som kan!!

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar.

For det første så har jeg forsøkt å få barnet mitt mer, barnet vil det selv også. Men familievernkontoret hører på mor og mor vil ikke. Så da blir det sånn med mindre jeg kjører rettsak. Noe jeg er lite lysten på, det går bare mer utover barnet.

Jeg er ganske sikker på at familievernkontoret hører på dere begge. Realiteten er at hvis mor har omsorgen nå og ikke ønsker å gå inn på en avtale om mer samvær - så har ikke familievernkontoret noen myndighet til å bestemme noe, de kan gi råd men ikke noe mer. Jeg har vært MANGE runder på familievernkontoret og mitt inntrykk er at de gjør alt for å opprettholde en dialog med begge parter. DET kan være provoserende hvor mye de prøver på det for å oppretteholde en dialog, det skal jeg være enig i. Med denne agendaen så vil det komme "rariteter" frem - ulogiske og ufornuftige løsninger som er ett forsøk på dialog og enighet, men som i utgangspunktet ikke bunner i real life. Familievernkontoret har en agenda: dialog og forhandling og mulighet til å se en enighet. Dette kommer selvfølgelig noen ganger veldig skjevt ut.....for å opprettholde en dialog med bestemt person. Men det er ikke din x sin skyld eller min x sin skyld. Flott at du ser at en rettsak ikke vil være til nytte for ditt barn.

Jeg vet at jeg ikke bør være frustrert over situasjonen, men er det alikevel. Jeg vet at mor har råd til å gjøre det hun vil. Hun har råd til å stadig reise på helgeturer, men jenta mi har ikke engang ordentlige vintersko. Kommer i fillete klær? Nei, jeg vet jeg ikke har noe med dette å gjøre.

Her lager du problemer for deg selv. Du har ditt liv, hun har sitt liv. Så lenge det ikke her er noe omsorgssvikt, så er mitt råd: sørg/ha ansvaret for din datter når hun er hos deg. La din x sørge/ha ansvaret for datteren når hun er der. Din datter lider ingen nød. Du lager bare ett surt liv for deg selv ved å henge deg opp i bagateller som egentlig ikke betyr noe i den store sammenhengen. Vintersko og fillete klær........ja, er det noe det kan være krangel om så er det standard på hva som er bra, brukenes og ubrukelig. Vi er alle forskjellige. Og dette er ikke omsorgssvikt og derav ubrukelige argumenter, men de er j..... fine til å gå å tenke på for å bygge opp frustrasjoner og aggresivitet, men noe annet tror jeg ikke du får ut av det :)

Jeg har hatt utstyr til jenta mi helt siden vi ble skilt, men jeg har dessverre ikke økonomi til dette lenger. Jeg har kjøpt alt hele tiden. Pentøy, alt av samværstøy, nå Lucia tøy, haloween tøy, sykler, ski, både langrenn og slalom. Jeg synes bare at dette er bortkastet, og ikke særlig miljøvennlig at vi skal ha dobbelt av alt?

Har du kjøpt dette så har du gjort det av fritt valg. Du kunne la det være. Luciatøy og haloweentøy...det er ikke en kostnad å dra frem - det kan fikses under en 100-lapp. Man kan arve klær, man kan arve sykler, langrennski og eller leie slalom utstyr- skaff deg kontakter. Det er helt unødvendig å kjøpe til stive priser. Se mulighetene du har istedetfor å klandre din x for noe du kan fikse det meste av selv.

Hun sitte på familievern kontoret og sier at hun ikke gidder sende med. Nei vel, og da har ingen noe myndighet til å gjøre noe med det. Det er nettopp derfor advokaten min sier at jeg kan trekke fra, fordi vi har skriftlig avtale. Det jeg da kjøper vil jeg selvsalgt sende med tilbake til mor. I høstferien skulle jeg reise bort og ba om å få tøy, fikk ingenting, måtte da ut og kjøpe tykt tøy, ull, og regntøy. Det er mye penger ekstra.

Om advokaten din sier at du kan trekke fra kjøp av tøy på bidraget. Ja, om dere har en privat avtale og ikke innkreving går gjennom NAV, så greier du sikkert det. Men neste steget du da kan regne med er at hun går til NAV og de står for innkreving av bidraget - det er en veldig ryddig måte å betale/motta bidrag på. Der kan dere få autotrekk på din lønn og betaler du ikke så opparbeider du deg bidragsgjeld som NAV står for innkreving av. Vær litt mer forberedt neste gang dere skal på tur; arv ullundertøy, regntøy osv så sparer du masse penger. Det hele handler om å se muligheter og ikke begrensninger; les lev lett og ikke lev vanskelig :)

Skjønner at jeg ikke kan si hva hun skal gjøre på fritiden, men jeg synes det er dårlig gjort. I tillegg får hun faktisk en stønad ekstra som skal gå til datteren vår fordi hun har litt spesielle behov. Og dette utgjør mer enn 1500,- pr mnd, og når hun da ikke skal få lov til å gå på en aktivitet?

Barn med spesielle behov krever som regel mer forutsigbarhet, stabilitet og konstans enn andre barn for å håndtere hverdagen på best måte. Dette kan være noe av grunnen til at en løsning med mere likestilt samvær ikke er en god løsning for ditt barn. Jeg tror kanskje at din x gjør en jobb hele uker for å opprettholde forutsigbarhet, stabilitet og konstans og at det er en ganske krevende hverdag. Greier du å se at ditt barn har det bra? Eller har ikke barnet ditt det bra?

Det som er litt artig er at min nye samboer er også mor og jeg ser hvordan hun klipper barna og pakker pene klær før de skal til far for hun vil jo at de skal se godt ut og ha alt utstyr.... da er det leit å sitte på andre enden. Min x har ikke vært hos frisøren på 5 år med jenta og nå sist var hun så skam klippet av sin mor at jeg måtte ringe frisøren på kvelden og klippe henne. ja ja, dette ble mye.

Ja, du ser nok mye differanse i samarbeid. Men DU må forholde deg til den situasjonen DU er i. Jeg har vært i samme situasjon når det gjelder klipping av barn.....og løsningen var å være i forkant og sørge for klipping slik at barnet så best ut. Det handler om standarder i livet det også - hun ser kanskje ikke det du ser eller har de samme grenser som du har. Min x har IKKE de samme standarder jeg har - men hans standarder kan ikke jeg gjøre noe med, jeg kan bare sørge for at barnet ser bra ut slik jeg synes er fornuftig. Og man trenger heller ikke gå til en frisørsalong for å klippe seg - noen kjenner altids noen som er gode på å klippe :)

Beklager, men det er frustrerende!! Og jeg føler at jeg bare stanger hodet mot veggen.

Du stanger HELT SIKKERT hodet i veggen og det er jo dumt, når du kan la være ;) Så mitt råd; se etter løsninger du kan fikse istedetfor å stå på stedet hvil og få vondt i hodet :) En ting er sikkert LIVET ER IKKE RETTFERDIG. Innse det og se etter muligheter DU har før hodepinen tar deg. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Men øl, vin , brennevin, nye dyre klær, biler, hus, sydenferie, på byen ved hver anledning, til frisør minst to ganger i mnd, støvletter, sko med mere, DET HAR DISSE STAKARSLIGE ENSLIGE MØDRENE RÅD TIL - men å være med på underhold av felles barn fra egen LØNN - nå nei du???? Forstå det den som kan!!

I min del av NORGE kaller vi dette for PROSTITUSJON med velsignelse av feige byråkrater, lovmakere, politikkere og statsfeministiske jålegeiter.

Eller som Odd B sier, JEG LIKER IKKE MÅKER, DE SKAL BARE HA OG HA OG HA!!!!

Veldig bra innlegg. :ironi: Jeg er imponert over detaljkunnskapen om hva enslige mødre i Norge bruker tid og penger på. :ironi: Er du samfunnsforsker, kanskje? :ironi:

Dessuten synes jeg uttrykket stasfeministiske jålegeiter er sjikkeli bra. :ironi: Jeg synes liksom det tok debatten til helt nye høyder. :ironi:

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er faktisk litt enig, selv om dette ble litt vel generaliserende og man selvsagt ikke skal skjære alle over en kam - det er sikkert mange flinke og fornuftige alenemødre også. Dessverre må jeg forholde meg til en mor av typen beskrevet her for tiden.

Samboeren min har en datter på 3 år med sin eks-kone, hun har hovedomsorgen og vi har jenta annenhver helg, en ukedag og noen ferier. Samboeren min tjener bra og betaler ganske mye i bidrag, mer enn han egentlig må for han vil at datteren skal ha det bra og eksen hans jobber i et lavtlønnet yrke. Allikevel er det et evig gnål om hvor dårlg råd hun har, hun har ikke råd til ditt eller datt og vil ha ekstra penger av far for å betale det. I høst var det vinterstøvler til jenta, nå sist var det utedress. Det provoserer meg at denne staaaaakars moren som ikke har råd til vinterstøvler til datteren er masse ute på byen når hun har "barnefri", hun shopper klær og sko til seg selv over en lav sko, hun går til negldesigner og frisør en gang i måneden og tar seg generelt sett råd til "luksusting" som er helt unødvendig om økonomien er så skral som hun skal ha det til.

Greit nok at far og jeg har god økonomi, vi sliter ikke med å få endene til å møtes, men i mine øyne ser det ut som de 2.500 kr far betaler ekstra hver måned går rett til morens luksusforbruk og det er jo ikke meningen med disse pengene. Far har prøvd å ta det opp med henne, men hun blir bare forbanna og sier at han ikke har noe med hva hun bruker pengene på. Jeg har nå sagt til samboeren min at han får slutte å betale de ekstra pengene hver måned, eventuelt senke beløpet i første omgang, og heller bruke pengene på å kjøpe ting til datteren selv.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Her betaler ikke far bidrag. Han har til og med skrytt av det til ungene og felles venner, at han bevisst flyttet til utlandet for å slippe å betale bidrag, sånn at jeg ikke skal få noe av hans penger. Da gir han heller penger rett til ungene så de kjøper bare tull for!

Han er millionær også!

Så vi får mye mindre i måneden å rutte for som jo går utover ungene, siden jeg hart omsorgen og må kjøpe alt de trenger. Mens faren bare gir dem penger rett på deres konto som de bruker på tull og ball. Rimelig irritert jeg ja. Men over til TS, Du kan dessverre ikke bestemme hva hun bruker bidraqget sitt på, da det skal gå til mat,varme og husly , Og ikke spesifikk til aktiviteter.

Skrevet (endret)

Det er en utbredt misforståelse at bidragspengene skal gå "til ungene", og at mottakeren (kanskje oftest mor) "sløser" bort disse pengene på "eget forbruk".

Det har seg sånn at Staten har regnet ut hva de mener det koster å forsørge et barn i ulike aldere. De største ungene er de som er dyrest i drift så vidt jeg husker fra sidene til NAV.

Denne kostnaden skal da deles av foreldrene, først og fremst ut fra hvor mye samvær de har med ungen(e), da man antar at den som til enhver tid har barnet, dekker de løpende utgiftene. Og det tas hensyn til bidragsevne i form av inntekt og øvrige forsørgerutgifter. Hvis f eks far har ungene minimalt og har vesentlig større inntekt enn mor, kan han måtte betale f eks 5/6 av det beløpet man har regnet ut det koster å forsørge barnet.

Dette er info man lett kan tilegne seg på NAV sine nettsider. Bidragsveilderen deres er veldig informativ; da skjønner man lett hvordan bidraget regnes ut, og hva som ligger til grunn.

Når da pengene overføres til bidragsmottakeren, har betaleren nøyaktig null og niks med hva mottakeren bruker pengene på. Akkurat som at man ikke har noe med om naboen velger å ha flott bil, mens de har utslitt sofa. Pengene går inn i husholdet, og er med å gi barnet et hjem, tak over hodet, varme, mat, kabel-TV, ferie, internett og alle de andre 10000 tingene et barn trenger, direkte og indirekte. Man kan godt fylle bensin for pengene, for å si det sånn! :) Prioriteringene her blir jo selvsagt opp til familien det gjelder. Bidragspengene er ikke båndlagt eller øremerket på noen måte.

Det første man må gjøre hvis man planlegger å være en "ansvarlig alenepappa", er etter min mening å innse at barnebidrag er et rimelig og lovpålagt system, og at man har ansvar for å forsørge barn man ikke bor sammen med.

Jeg er sikkert farget av å ikke være alenepappa, og å være gift med en alenemamma. Jeg har som stefar mer eller mindre forsørget min stedatter de siste 9 årene, på vegne av en sur bidragspappa som aldri betaler 1 krone mer enn han er nødt til, og da kun når innkrevingssentralen går til tvangsinndrivelse og trekk i lønn. For han mener selvsagt at mor også sløser bort bidraget på "seg selv"...

Men budskapet er uansett: som bidragsbetaler har du INGENTING med hva bidraget brukes til. Og dette bør du innse snarest mulig, for din egen skyld og for barnets skyld. Hvis noen tror 3000 kroner i måneden er mye for å forsørge et barn, kan de aldri ha bodd sammen med en tenåring, for å si det sånn

Vargen

Endret av Vargen
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er alenemor selv og har aldri tenkt på hva bidraget går til, for man har så mange utgifter når man har barn, at bidrag er bare en ekstra hjelp.

F.eks SFO regning kommer hver måned på nesten 2000, tannregulering (legebesøk annenhver måned (500) + tannplate 3000), gode vintersko 800, + mat, klær, bursdagsselskap, ferie (Legoland besøk og 8 dagers ferie 12000) osv osv osv.

Men det er ikke sånn at jeg setter seg ned og regner ut hvor mye barnet koster meg hver måned. For man blir nødt til å bruke de pengene som må brukes uansett, vil man eller ei. Nå betaler faren 2000-3000 i bidrag, men det varierer litt etter hvor mye han får i lønn og han kan bestemme selv hvor mye han skal betale. Han har barnet 2 ettermiddager i uke, annenhver helg og 2-3 uker i sommerferien.

Jeg liker også fine klær, sko, være med venner, å dra på byen og reiser på utenlandsferie minst 2 uker hvert år, så hva? Det at jeg er alenemor betyr vel ikke at jeg må sitte hjemme og grine ikledd skitne joggebukser?

Om huslån: pengene som går til huslån er jo også med på å skape et godt liv til ungen.

Skrevet

AnonymBruker i innlegg #15 igjen!

Samboeren min og jeg er også klar over at vi ikke har noe med hva bidraget går til, men samboeren min mener at han har noe med hva de 2.500 ekstra han betaler hver måned går til. For å holde ting ryddig blir "pliktbidraget" innkrevd via innkrevingssentralen og "ekstrabidraget" overføres direkte til eks-kona. Avtalen med "ekstrabidraget" har vært at det skal være til ting til datteren, f.eks. klær, sko, utstyr som trengs. Det er provoserende at eks-kona stadig kommer til oss å gnåler om at hun må ha penger til ditt eller datt når hun får såpass mye ekstra fra samboeren min hver måned, særlig fordi hun åpenbart bruker mye penger på seg selv.

Skrevet

AnonymBruker i innlegg #15 igjen!

Samboeren min og jeg er også klar over at vi ikke har noe med hva bidraget går til, men samboeren min mener at han har noe med hva de 2.500 ekstra han betaler hver måned går til. For å holde ting ryddig blir "pliktbidraget" innkrevd via innkrevingssentralen og "ekstrabidraget" overføres direkte til eks-kona. Avtalen med "ekstrabidraget" har vært at det skal være til ting til datteren, f.eks. klær, sko, utstyr som trengs. Det er provoserende at eks-kona stadig kommer til oss å gnåler om at hun må ha penger til ditt eller datt når hun får såpass mye ekstra fra samboeren min hver måned, særlig fordi hun åpenbart bruker mye penger på seg selv.

I mine øyne er det en helt klar løsning å "forbeholde" ekstrabidraget til utstyr til barnet. Ikke gi mor pengene, men bruk de på noe datteren trenger- etter forespørsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...