Duracella Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Noen som kan fortelle meg når opptaket til barnehage bruker å være? (tenker utover våren 2012, for jeg har termin Mai 2011) Har hørt det er noe med når ungen er født på året, om vi har sjanse å få plass til det og det opptaket.. Jeg er ikke flink å lete meg frem på nettet etter svar, så håper noen kan svare meg Endret 15. desember 2010 av Duracella
Gjest gjest pedleder Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Søknadsfristen er 1. februar de aller fleste steder. Men jeg håper du ikke har tenkt å søke inn et barn født i mai til barnehage i august? Tror uansett ikke du får plass til et så lite barn. Og om det ikke er aktuelt med plass for i 2012, så søker du i februar 2012. Du kan få plass i løpet av barnehageåret, om de ulike barnehagene har noe ledig. Mulig du da må betale fra august og fram til dere skal benytte plassen.
Duracella Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2010 Søknadsfristen er 1. februar de aller fleste steder. Men jeg håper du ikke har tenkt å søke inn et barn født i mai til barnehage i august? Tror uansett ikke du får plass til et så lite barn. Og om det ikke er aktuelt med plass for i 2012, så søker du i februar 2012. Du kan få plass i løpet av barnehageåret, om de ulike barnehagene har noe ledig. Mulig du da må betale fra august og fram til dere skal benytte plassen. Takk for svar! Nei, som jeg skrev, så tenkte jeg fra våren 2012. Men hvordan er det med hvem som har krav på barnehageplass, og hvem som ikke har? Det va noe ang. hvilken måned barna er født i, tror jeg
ViljaH Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Takk for svar! Nei, som jeg skrev, så tenkte jeg fra våren 2012. Men hvordan er det med hvem som har krav på barnehageplass, og hvem som ikke har? Det va noe ang. hvilken måned barna er født i, tror jeg Barn som fyller 1 år før 1.sept er garantert barnehageplass den høsten (1-åringer). Barn som fyller 1 år på eller etter 1.sept er garantert barnehageplass høsten etter (0-inger). Ditt barn vil fylle 1 år i mai 2012, og er dermed garantert plass fra høsten 2012, oppstart i august.
Brud84 Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Litt avhengi av hvor du bor, men det lønner seg å søke så fort du motar barnets personnr. Mange steder går på ansinitet i køen. Vi fikk barn i mai, og søkte når hun var 2 uker gammel... Nå går vi bare rundt å lurer på når vi får svar på om hun får plass og når...
Hedda-78 Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Søknadsfristen varierer fra kommune til kommune. Her jeg bor er søknadsfristen 1. mars, og det spiller ingen rolle om du sender inn søknaden i desember eller i februar, alle søknadene blir behandlet etter 1. mars uansett. Dessuten er det samordnet opptak, slik at vi sender inn bare én søknad med prioritert ønskeliste over barnehagene. Andre steder er det "første mann til mølla" slik at den som søker først får plass, og man må søke til hver enkelt barnehage. Slik informasjon finner du på hjemmesiden til din kommune.
mp84 Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 ja, som flere har nevnt, så må barnet være født før 1.sept for å få garantert bhg plass, noe som ditt barn er. Men du må jo fremdeles søke. Fristen er 1.februar i de fleste kommuner, men du bør søke så fort barnet har fått personnr da mange barnehager prioriterer utifra søknadsdato. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå