Gå til innhold

Da nærmer den forbanna julen seg

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er snart den patetiske 24 desember igjen, og det merkes. Det merkes på mas og et elendig humør. For hva dreier julen seg om? Jo, å se til at folk skal kjenne mest mulig på sin utilstrekkelighet. Utilstrekkelig økonomi eller utilstrekkelig som person, det er ett fett, bare en lider.

Dette utføres ved å kreve to tragiske skikker. Den ene at en skal gi gaver, den andre at en skal være sammen med familie og late som om en koser ræva av seg. Hva fører det til da? Jo, at folk handler over evne, fordi det er en enda større skam å ikke holde tritt med gaveræset. Vi bombarderes av reklame og hyggelige kollegaer som forteller oss at vi vil bli lykkelige om bruker noen titusner på ting folk ikke ønsker seg, trenger eller på andre måter vil ha en faktisk glede av. Noe som igjen betyr at en sliter ræva av seg, og kaster tusenlapper ut av vinduet, for å bli møtt med utakknemlighet.

Familie er ett kapittel for seg selv. Her gjør en alt en kan for å unngå disse idiotene, og så tvinges en til å både kjøpe ting til dem OG tilbringe tid med dem og late som om en koser seg...

Jul er en skammelig tradisjon som ødelegger vanvittig mye for hundretusner hvert eneste år. Det er INGEN som på noe som helst vis vil akseptere at en holder seg borte fra julefeiring og alt annet møl som hører julen til. Prøv å ta avstand fra all den fornedringen som julen fører med seg og en blir stemplet som en ondere person en Pol Pot.

Kort og godt så er julen en skam som driver mennesker inn i depresjon og selvdrap. Jeg blir kvalm!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil gi deg en klem, brutal mann :klemmer:

skjønner godt hva du føler. Sånn hadde jeg det med 17.mai før, og med mange andre høytidsdager.

Skrevet

det var da voldsomt :) Hvis du føler det sånn må det da gå ann å si til din familie at du ikke vil feire jul ?

Jeg skjønner det kan bli veldig vanskelig om du har barn .

Gjest brutal_mann
Skrevet

det var da voldsomt :) Hvis du føler det sånn må det da gå ann å si til din familie at du ikke vil feire jul ?

Jeg skjønner det kan bli veldig vanskelig om du har barn .

Klarte å unngå å feire jul i fjor. Har dessverre ikke klart det i år. Men med litt flaks slipper jeg unna allikevel.

Hadde jeg ikke hatt unger hadde det ikke vert sjans i havet for at jeg feiret jul på noe som helst nivå. Nå håper jeg bare at jeg kan få meldt meg ut av det forbanna gavetullet.

Gjest brutal_mann
Skrevet

vil gi deg en klem, brutal mann :klemmer:

skjønner godt hva du føler. Sånn hadde jeg det med 17.mai før, og med mange andre høytidsdager.

17 mai er enklere. da er det et tog, og så stikke noe penger til ungene, så er den dagen i store trekk over. En tvinges ikke til å sitte timesvis i en stue med en familie en ikke takler.

Skrevet

Enig med deg Brutal Mann =) Jeg kunne tenkt meg å gå i dvale og våkne når alt var over.

• Liker 2
Skrevet

Klarte å unngå å feire jul i fjor. Har dessverre ikke klart det i år. Men med litt flaks slipper jeg unna allikevel.

Hadde jeg ikke hatt unger hadde det ikke vert sjans i havet for at jeg feiret jul på noe som helst nivå. Nå håper jeg bare at jeg kan få meldt meg ut av det forbanna gavetullet.

Det er jo opp til deg hva du gjør ut av det da. Til ungene kan du kjøpe noe de trenger om som du uansett ville ha gitt dem, og til voksne i familien holder det med en liten oppmerksomhet. Jeg skjønner ikke hva du syter sånn for heller. Kan du ikke bare feire jul annet hvert år, og droppe feiringen når du ikke har ungene?

• Liker 1
Skrevet

jeg synes det er hyggelig å være sammen med familien i jula, men så har jeg en ganske grei familie. også elsker jeg julematen.

gaver synes jeg er tull, og da jeg var 17 år sa jeg klart fra til alle jeg kjente at de ikke trengte å kjøpe meg julegaver, og jeg kom ikke til å kjøpe noe til dem. ferdig med den saken. :P

Skrevet

Det er snart den patetiske 24 desember igjen, og det merkes. Det merkes på mas og et elendig humør. For hva dreier julen seg om? Jo, å se til at folk skal kjenne mest mulig på sin utilstrekkelighet. Utilstrekkelig økonomi eller utilstrekkelig som person, det er ett fett, bare en lider.

Dette utføres ved å kreve to tragiske skikker. Den ene at en skal gi gaver, den andre at en skal være sammen med familie og late som om en koser ræva av seg. Hva fører det til da? Jo, at folk handler over evne, fordi det er en enda større skam å ikke holde tritt med gaveræset. Vi bombarderes av reklame og hyggelige kollegaer som forteller oss at vi vil bli lykkelige om bruker noen titusner på ting folk ikke ønsker seg, trenger eller på andre måter vil ha en faktisk glede av. Noe som igjen betyr at en sliter ræva av seg, og kaster tusenlapper ut av vinduet, for å bli møtt med utakknemlighet.

Familie er ett kapittel for seg selv. Her gjør en alt en kan for å unngå disse idiotene, og så tvinges en til å både kjøpe ting til dem OG tilbringe tid med dem og late som om en koser seg...

Jul er en skammelig tradisjon som ødelegger vanvittig mye for hundretusner hvert eneste år. Det er INGEN som på noe som helst vis vil akseptere at en holder seg borte fra julefeiring og alt annet møl som hører julen til. Prøv å ta avstand fra all den fornedringen som julen fører med seg og en blir stemplet som en ondere person en Pol Pot.

Kort og godt så er julen en skam som driver mennesker inn i depresjon og selvdrap. Jeg blir kvalm!

Er nok mange som kan føle det som deg. Jeg tenker at man kan gjøre julen til det man vil selv, man må bare tørre å stå litt "ute i kulden". Hvis man forklarer på en grei måte, er jeg sikker på at mange tar det mye penere at man vil feire julen slik man vil/ ikke feire julen, enn at man roper ut eder og galle.. Det er selvsagt lov å gjøre det, men da må man vel nesten regne med at folk reagerer litt hardere enn de har tenkt/trengt?

Skrevet

Vi kjøper bare gaver til barna, å gi gaver til søsken og fettere og kusiner, blir igrunn bare bytting . Kanskje de faktisk blir glad om du foreslår det ? Aldri godt å vite .

Når det gjelder gave til min kone avtaler vi bare en liten ting, så kjøper vi heller en monster tv på januarsalget :)

Skrevet

Hvem er det som forventer av deg at du skal delta på familieselskaper ? En ting er julaften , det må en vel gjennom , men alle de lange ørkesløse familieselskapene er forlengst kuttet ut . De er byttet ut med morsomme fester med venner :)

Skrevet

Er det ikke koselig å tilbringe tid sammen med barna dine i jula, da? :klø:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan anbefale omgangssyke, det fritar deg fra feiring ca en uke ;-)

Enig med deg, feirer kun for barnas skyld.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Er i stor grad uenig med deg, brutal_mann. Eller, jeg er enig med observasjonene, men ikke med måten du håndterer det på.

Jeg er enig med deg i at julen er et innihelvetes økonomimas. Man kan ikke gå fem meter før naboen, familien, vennene, kollegaene og gud og hvermann maser om hvor dårlig råd de har, eller hvor mye de brukte på julegaven til kjærsten.

Det er innmari lite koselig! Men det er faktisk bare å si ifra om at "du, per, jeg gidder ikke høre på mer julepreik, kan vi ikke prate fotball/damer/fiskekaker i brun saus?"

Jeg hadde det samme synet på familien som du hadde før. Hvorfor i helvete skal jeg henge rundt og late som jeg er glad for å være med dem? De er jo ikke på noen måte lik meg, vi har ikke samme humor eller deler noen andre felles interesser enn at vi har samme genopphav.

Men det er mennesker som er glad i deg uavhengig av hvem du egentlig er, og det er veldig kjekt.

Og hvis ting er så ille, så synes jeg du skal begynne å være like tøff i kjeften i virkeligheten som du er her.

Avbryt vennene dine midt i setningen om hva de kjøper til hvem. Gi faen i å gi gaver. Sitt aleine på julaften og kos deg. Fortell alle hva du mener.

For ingenting kommer til å endre seg uansett hva du synes. (forhåpentligvis ikke forholdet til vennene dine heller) Brutalt, men sant.

• Liker 2
Skrevet

Nå håper jeg bare at jeg kan få meldt meg ut av det forbanna gavetullet.

Jeg bare lurer.. Hadde virkelig DU blitt oppriktig glad dersom du slapp å gi barna dine julegaver? Finnes det ingen giverglede i det hele tatt?

Jeg elsker julen, så jeg kommer nok aldri til å forstå de som hater den. Jeg kan forstå at min juleglede kommer av at foreldrene mine stod på pinne for at jeg skulle få gode juleminner selv om de selv forbandt det med et mareritt og jeg kan forstå at dårlige minner skaper aversjon mot jul. Men jeg forstår ikke ønsket om å videreføre den negative holdningen, ødelegge gleden for andre eller å ikke ønske gode juleminner for dem man er glad i. Nå tenker jeg ikke på å gjøre, men å virkelig ønske å unne noen dette selv om man har vært uheldig selv.

Dette med statuspress på julegaver er det forresten bare å boikotte. Det trenger ikke være så dyrt. De fleste blir jo bare glade for avtaler om å ikke gi gaver til hverandre, og hvis man virkelig ikke ser poenget med å gi en gave til noen er det mest sannsynlig gjensidig.

Skrevet

Jeg vet akkurat hvordan du føler det!

Min julestemning har jeg mistet for noen år siden og det ser nok ikke ut som den kommer tilbake.

Folk maser så!!! Jeg har alt jeg trenger og vil bare han noen rolige fridager, allikevel er det nesten daglig mas på telefonen om hva jeg ønsker meg.

Det er kjøpepress fra familie, venner og butikker. Ja, til og med på jobb!

Jeg kunne også tenkt meg å ta ferie i syden i jula for å komme meg litt bort. Nedstemt!

Prøvde å foreslå at vi kutter ut juletre i år fordi vi skal allikevel mye bort til andre i jula. Ramaskrik!

Ja, jeg har lyst å krype inn i en hule med brutal_mann og glo i fjellveggen til alt er over :(

Skrevet

Kan jeg spørre hva som gjør at du ikke liker å feire jul med familien din? Altså barna dine?

Jeg har et problematisk forhold til egen familie, og foreldre som hater meg, derfor jeg lurer. Vil se grunnen fra et annet perspektiv. :)

Lyst til å gi deg en klem jeg! :klemmer:

Skrevet

Jeg bare lurer.. Hadde virkelig DU blitt oppriktig glad dersom du slapp å gi barna dine julegaver? Finnes det ingen giverglede i det hele tatt?

Har ingenting med giverglede å gjøre. Når foreldrene mine kaster fra seg gaven eller sier den er ubrukelig/stygg osv osv, så er det helt andre grunner til at man ikke vil gi gaver!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...