AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Nå som vi går inn i en hektsik førjulsperiode så setter jeg veldig stor pris på det lille jeg klarer å finne av avslapningstid. Det er endel overtid på jobb, det er et hus vi driver og pusser opp, det er innkjøp av gaver, barn som skal hit og dit og i tillegg skal vi ha julen hjemme hos oss og svigers er invitert. Julen har ikke så mange fridager i år dessverre så det hele blir ganske hektisk. Jeg hadde sett for meg den siste helgen før jul til å endelig kunne slappe av litt før siste innspurt. Men neida. Nå har svigers invitert seg selv til å overnatte hos oss denne helgen. (De har også invitert seg selv til å overnatte hos oss på juleaften...jeg hadde sett for meg en rolig første dag med våre to små uten å måtte underholde svigerfam). Jeg blir såååå irritert!! Hvorfor går de ut i fra at jeg bare sitter hjemme og bare venter på at de skal komme på besøk? Tror de ikke at jeg har noe å gjøre? Det er heller ikke snakk om noe kort besøk...neida...heeeeele helgen har de tenkt å okkupere oss. Jeg har også prøvd å hinte om at det ikke passer med noe overnattingsbesøk på juleaften men de skjønner jo ingenting! I tillegg så driver vi og pusser opp hele andre etasjen hvor soverommene er, så da må jeg styre med å prøve å få i stand dem slik at det går an å overnatte der. (og alt dette pga at de har invitert seg selv...de bor ikke langt unna heller så det er egentlig unaturlig å overnatte). Jeg har aldri hatt noe problem med svigerfamilier tidligere, men disse tar kaken! Det er frekkheten som er det verste og at de ikke har respekt for andres privatliv! Måtte bare få ut litt galle idag. Huff.
Oliven Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Kan du ikke bare si det til de direkte at det ikke passer at de overnatter da? Om det er sånn at de vil ha en øl til maten så kan vel en av dere ikke drikke og heller kjøre de hjem? Og spør om dere kan ta den overnattingshelga når dere er ferdige med å pusse opp fordi alt står på hodet.
Gjest gurimalla Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Kan ikke bare mannen din snakke med foreldrene sine?
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes ikke synd på deg. Det er helt merkelig at det så godt som alltid er mannens foreldre som er så håpløse og frekke. Jeg er enig med deg at det er freidig av dem å invitere seg selv. Det ville jeg også ha reagert på, men jeg ville sagt i klartekst at det ikke passer, og at helgen før jul er uaktuelt med besøk. Hvis det hadde vært dine foreldre, hvordan hadde din reaksjon vært da? Angående julaften kan du også si at de ikke kan overnatte. For ordens skyld mener jeg at din mann kan si fra om dette, både om julaften og helgen før. Har du vært gift eller samboer flere ganger, forresten? Du skriver at du ikke har hatt problemer med svigerfamilier tidligere. Endret 15. desember 2010 av Belladonna
Pimp Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 (endret) jeg synes det er bare koselig at svigers kommer på besøk hele jula. Og jeg har et lite barn. Og jeg også måtte rydde soverommet pga oppussing. Men det er meg da Endret 15. desember 2010 av nihilisten
Gjest tiril Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Er det så vanskelig å få mannen din til å si at det ikke passer siden det er hans foreldre. De får bli så snurte de bare vil. Si at dere skal reise og besøke noen venner de dagene og ikke kan ha med svigers.
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Jeg må bare spørre, er mannene din enig med deg at han ikke vil ha foreldrene sine på overnattingsbesøk eller er det noe han sier til deg for og beholde husfreden? Er mennene deres virkelig så tafatte at de ikke kan si ifra til dere at de vil ha foreldrene på overnatting, eller si ifra til foreldrene at det ikke passer om det faktisk er tilfelle? Som en annen her skriver så er det veldig merkelig at det altid er foreldrene til mannen som er så håpløse. Hadde du nektet dine egne foreldre og overnatte på lik linje som med svigerforeldrene dine?
Capricorn Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Jeg er enig med deg. De kunne godt tenkt på at det er kaos hos dere pga oppussing. Kan ikke dere bare si at det er hjertelig velkommen neste år, men at det passer dårlig nå fordi rommene ikke er klare. Hva sier mannen din til dette da?
Vindmølle Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Du har prøvd å hinte om at det ikke passer så bra? Ærlig talt, det må da være mulig å gi ordentlig tilbakemeldinger og si at nei, det passer faktisk ikke å få besøk nå. Å hinte, og deretter bli sur over at noen ikke forstår det er en uting. Det er virkelig ikke alltid like greit å ta andre sine hint, hvertfall ikke hvis det er fra noen man ikke kjenner så godt (i og med at du har hatt flere svigerfamilier tidligere så er dine nåværende svigers gjerne ganske `nye´for deg slik at dere ikke kjenner hverandre så godt?) Jeg hadde nok heller ikke vært overbegeistret over å få selvinviterte gjester nå rett før jul, men som et voksent menneske så evner jeg å sette foten ned å si nei hvis det er noe som virkelig ikke passer. Enten får din mann ta støyten og si det til dem, eller så får du nesten gjøre det selv. Hvis ingen av dere klarer å si nei så får dere klistre på dere et smil og ønske dem velkommen. Uting å invitere seg selv, men også en uting om du/dere skal være irritert på at de er der hvis ingen av dere har gitt annet enn hint om at de ikke er velkommen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Jeg skjønner det med helga før jul. Der hadde jeg satt foten ned. synes personlig at det er helt ok at folk ligger over på julaften. Ekstra kos når vi er mange samlet til julefrokosten. Du sier at de ikke bor langt unna. Sånn i gangavstand eller lenger?
Miss Puddel Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Men snille deg da, holder det ikke å hinte, så får man si fra i klartekst! Men mannen din er kanskje ikke enig? Altså enten sier man klart i fra at man ikke vil ha folk på overnatning, ellers så tar man det som det kommer. Og siden dere har mye å gjøre, så sett gjestene i arbeid da, for søren, sett dem til å vaske, hjelpe til å lage mat til jul, eller send dem på badeland med ungene så dere får jobbe i fred! Besteforeldre og svigerforeldre er en ressurs når de kommer på besøk, bruk den! 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Ts her: Mannen min er enig i at det ikke passer at de overnatter hos oss nå og at de tar seg altfor mye tilrette hjemme hos oss. (de kan finne på å snoke i skapene på badet, legge seg i sengen vår og annen merkelig oppførsel). Dette bidrar selvfølgelig til at jeg har dem litt opp i halsen. Mine foreldre oppfører seg ikke på denne måten i det heletatt. (egentlig ingen jeg kjenner oppfører seg slik). De spør oss alltid om det passer at de kommer eller vi inviterer dem. Mannen min gidder vel ikke alle spørsmålene til foreldrene sine hvis han sier at det ikke passer. Jeg mener at det er VÅRT hjem, våre grenser og vårt privatliv. Ja, jeg er enig i at burde være mye tøffere med å si ifra, og JA hadde det vært MINE foreldre så hadde jeg sagt i fra for LENGE siden.
Ciara Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 Mannen din må rett og slett manne seg opp og si fra, samme hvor ubehagelig det er. Det nytter jo ikke nå som dere ikke har sagt fra, men neste gang de sier "vi kommer på besøk!" eller hvordan de formulerer seg, så sier dere ganske enkelt: "Det er veldig hyggelig at dere har lyst til å komme, men da passer det ikke. Vi får heller finne en annen helg." Såpass må det være rom for å si i en familie.
jomfrua Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Ts her: Mannen min er enig i at det ikke passer at de overnatter hos oss nå og at de tar seg altfor mye tilrette hjemme hos oss. (de kan finne på å snoke i skapene på badet, legge seg i sengen vår og annen merkelig oppførsel). Dette bidrar selvfølgelig til at jeg har dem litt opp i halsen. Mine foreldre oppfører seg ikke på denne måten i det heletatt. (egentlig ingen jeg kjenner oppfører seg slik). De spør oss alltid om det passer at de kommer eller vi inviterer dem. Mannen min gidder vel ikke alle spørsmålene til foreldrene sine hvis han sier at det ikke passer. Jeg mener at det er VÅRT hjem, våre grenser og vårt privatliv. Ja, jeg er enig i at burde være mye tøffere med å si ifra, og JA hadde det vært MINE foreldre så hadde jeg sagt i fra for LENGE siden. Hallo jente......du må sette dine grenser for hva du orker. Ingen er tjent med å ha en følelse av å "bli spist opp". Du får "manne" deg opp og si at nå blir det for mye for deg. Det er ingen med sunt vett som har noen innvendinger mot det.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Legger de seg i sengen deres???? Tror jeg hadde jaget de på dør allerede da.....
Mann_30 Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 Unnskyld at jeg sier det, men jeg synes ikke synd på deg. Det er helt merkelig at det så godt som alltid er mannens foreldre som er så håpløse og frekke. Ja, det er helt utrolig! Pussig nok opplever jeg det helt motsatt :skratte: Damene skal jo ofte besøke moren sin 2-3 ganger i uka, men det er jo ikke noe problem :skratte: For deres foreldre er jo så flotte, og slett ikke irriterende, håpløse eller frekke :skratte:
Naxos70 Skrevet 17. desember 2010 #17 Skrevet 17. desember 2010 her må du bare si fra! De kan ikke ta seg til rette på denne måten! Jeg skulle feire bursdag for ikke lenge siden, da spurte vi svigers tidlig uka før hvor de hadde tenkt å overnatte. Synes det er greit å vite om slikt på forhånd. Jeg hørte ikke noe mer så jeg hadde store planer om å bruke lørdagen på å fikse huset. Så på fredag ettermiddag ringer samboeren og sier at svigers skal overnatte hos oss.... Jeg satt på jobb og uansett hvordan jeg hadde prøvd så hadde de kommet i hus før meg. Heldigvis hadde jeg en datter hjemme som fikk tatt unna det værste, men jeg liker absolutt å være forberedt på slikt, og jeg liker å ha det ryddig når det kommer besøk. Men det er ikke alltid det er like ryddig når det har vært mye farting og mye unger i hus så jeg vil gjerne være forberedt. Når det er sagt så er de stort sett velkomne, det gjelder både mine foreldre og svigers. Men det må være lov å si fra at det ikke passer, det er faktisk ikke alltid det gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2010 #18 Skrevet 17. desember 2010 Oi... Drøyt! Kjenner til problematikk rundt svigers. Ofte ikke så lett å si i fra heller og så er det nok ikke så lett for lille guttebassen til mammaen sin heller alltid... Hm.. Her ville jeg ha sagt at overnatting er ikke mulig da dere driver med oppussing, men at de er velkommen til julaften. Kanskje de kan ordne med desserten eller kakene til julekvelden? Hvis du likevel ikke blir kvitt dem så la dem leve i oppussingsprosjektet - du har jo sagt i fra!!! Og si også at du har det travelt i førjulstiden, de må bidra. Kanskje svigerfar kan ordne juletreet, og svigermor får jammen se til å svinge seg på kjøkkenet. Sist jeg hadde besøk av svigers valgte jeg å sove leeenge om morgenen, de fikk bare vente på frokosten for å si det sånn!! Ikke alltid de blir blide av slikt, men har man invitert seg selv så... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå