Gå til innhold

Vitamintilskudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på å begynne med vitamintilskudd? Tenkte litt på de grønssaksbjørene, som reklamerer for at om du ikke spiser grønsaker på en dag, kan du ta noen av disse.

Men sånn generelt, har det noen hensikt å ta tilskudd? Eller er det bare bortkastet penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe.

Skrevet

Neppe.

Utdyp?

Det beste vil selvsagt være å ha et variert kosthold, men det er ikke like enkelt for alle, og da vil jeg absolutt anbefalt tilskudd.

Skrevet

Føler meg mye mer opplagt når jeg husker å ta tillskudd av vitaminer. Anbefaler flytende form for best opptak feks. Floradix.

Skrevet

Det er vel som oftest omega3 man trenger å ta tilskud av, og D vitamin om vinteren. Man må visst spise fisk minst 2 ganger i uka for å ikke trenge omega3-tilskudd. Altså; ta tran! (men nå er jeg ingen ekspert, har ingen kilder, og sier bare det jeg har hørt, så bare kom å arrester meg om det er feil..)

Skrevet

Tror ikke akkurat det er farlig om du tar kosttilskudd, og jeg tar det for sikkerhets skyld :) Multivitaminer kan i alle fall aldri slå feil!

Skrevet

Har du et sunt og variert kosthold med fet fisk 3 ganger pr uke, og 5 grønnsaker/frukt om dagen trenger du ikke kosttilskudd. Spiser du ikke fisk, så anbefales det å ta tran for å dekke behovet for omega-3(og tran er som regel også beriket med vitamin D). Planlegger du å bli gravid, må du ta folat-tilskudd. Og har du lav jernstatus (MÅ sjekkes hos lege først!) tar du jerntilskudd. Så enkelt og greit forklart, det kommer helt an på kostholdet ditt. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...