AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har en jakke som består av 70% ull og 30% polyester. Jeg har prøv å vaske den på 40 grader med Milo før, og det har gått helt fint. Men så var det det med tørking. Jeg synes å huske at noen fortalte meg at man fint kunne putte en slik jakke i tørketrommelen. Man burde faktisk gjøre det, da tørketrommelen ville "fluffe" opp ullen igjen. Om ikke skulle den vistnok bli "flat". Kan dette stemme? Vil helst ikke krympe jakken..
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Den jakka hadde jeg absolutt ikke tatt i tørketrommelen. Heng den opp du.
metempsychosis Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 For det første så ville jeg nok unngått à vaske ull-jakken i maskin... Normalt sett skal jo sånne bli dry-kleened (husker ikke ordet på norsk ) Tørketrommelen kommer heller ikke til å gjøre ullen noe godt. Har aldri sett noe ull-plagg som går i den... Blir nok best at du henger de opp til tørk
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 For det første så ville jeg nok unngått à vaske ull-jakken i maskin... Normalt sett skal jo sånne bli dry-kleened (husker ikke ordet på norsk ) Tørketrommelen kommer heller ikke til å gjøre ullen noe godt. Har aldri sett noe ull-plagg som går i den... Blir nok best at du henger de opp til tørk Renses kanskje? Hun som jeg tror en gang sa man fint kunne putte jakka i tørketrommelen jobber i et vaskeri. Derfor blir jeg så usikker her.. Alt annet jeg vet om vasking tilsier jo at den garantert ikke skal i trommelen.
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 (endret) For det første så ville jeg nok unngått à vaske ull-jakken i maskin... Normalt sett skal jo sånne bli dry-kleened (husker ikke ordet på norsk ) Tørketrommelen kommer heller ikke til å gjøre ullen noe godt. Har aldri sett noe ull-plagg som går i den... Blir nok best at du henger de opp til tørk Dry-clean betyr tørr-rens. Forørig er jeg enig i at slike plagg ikke skal tørketromles. De skal vel helst ligge og tørke, så de ikke mister fasongen. Endret 15. desember 2010 av Belladonna
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Nå fikk jeg tak i henne som jobber i vaskeri, og "fasiten" er 5-10 min i trommel for å "fluffe" opp og så heng til tørk.
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har en jakke som består av 70% ull og 30% polyester. Jeg har prøv å vaske den på 40 grader med Milo før, og det har gått helt fint. Men så var det det med tørking. Jeg synes å huske at noen fortalte meg at man fint kunne putte en slik jakke i tørketrommelen. Man burde faktisk gjøre det, da tørketrommelen ville "fluffe" opp ullen igjen. Om ikke skulle den vistnok bli "flat". Kan dette stemme? Vil helst ikke krympe jakken.. Hva er det for slags jakke, innejakke? Utejakke? Kardigan? Lodden?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Hva er det for slags jakke, innejakke? Utejakke? Kardigan? Lodden? Utejakke. Sånn typisk vinterjakke av ull.
Gjest Eurodice Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Utejakke. Sånn typisk vinterjakke av ull. Er det en etikett eller noe på den med vask/rensanvisning? Du har vasket den før med godt resultat, skriver du. Jeg tror allikevel ikke at tørketrommel er bra. På mine jakker står vaskesymbolet, en balje med vann, med en stor X over. De må renses. Nå blir vel ikke en slik utejakke særlig skitten, så det blir ikke akkurat ukentlige utgifter på det.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Er det en etikett eller noe på den med vask/rensanvisning? Du har vasket den før med godt resultat, skriver du. Jeg tror allikevel ikke at tørketrommel er bra. På mine jakker står vaskesymbolet, en balje med vann, med en stor X over. De må renses. Nå blir vel ikke en slik utejakke særlig skitten, så det blir ikke akkurat ukentlige utgifter på det. På vaskelappen står det at den skal renses. Jeg har nettopp puttet den i vaskemaskina, og prøver meg med ca. 10 min trommel etterpå. Håper det går bra. Hos meg er jakker altfor ofte i vask.. Jeg skitner dem til med å søle kaffe som jeg drikker i farten, eller legger en igjen på en pub etter bytur etc.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå