Gå til innhold

Bruker hasj som smertestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du sett lista over potensielle skadevirkninger på diverse reseptbelagte smertestillende midler og andre legemidler som blir brukt? Spesiellt de med rød trekant på. Eller lista over hvilke skadevirkninger alkohol kan føre med seg. Den lista du kommer med er jo relativt liten i forhold til mange av de.

Alt du skriver der er noe de færreste merker noe til. Og er jo ikke sånn at alt det skjer med deg nå eller senere i livet hvis du røyker hasj. Det er en veldig liten sjanse for at noe av det på lista i heletatt vil skje.

Såklart, selve røykinga har jo sine skadevirkninger, spesiellt om man røyker det blandet med tobakk. Men hasjen kan jo spises eller røykes med vannpipe og... Da sparer man lungene mye mer.

Jeg jobber med forebyggende arbeid blandt ungdom.

Hasj er mer giftig enn tobakk. Skadevirkningene som er nevnt i innlegget du referer til er men vanlig enn du tror.

Denne såkalte bagatiliseringen av dette stoffet tyder på at enkelte bør sette seg ned og skaffe seg mer kunnskap om dette.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hasj er mer giftig enn tobakk. Skadevirkningene som er nevnt i innlegget du referer til er men vanlig enn du tror.

Denne såkalte bagatiliseringen av dette stoffet tyder på at enkelte bør sette seg ned og skaffe seg mer kunnskap om dette.

Jeg synes det er helt galt å bagatellisere cannabis til "vanlig" bruk (for rusens skyld), men satt opp mot reseptbelagte smertestillende er jeg sikker på at cannabis ikke er verre enn disse.

Ja, cannabis gir noen bivirkninger, jeg har selv flere bekjente og en eks som røyker så ofte at det påvirker prestasjonsnivå; noen som ikke greier å gjennomføre studier, noen som ikke bearbeider tanker, har en helt passiv fritid etc, og en som utviklet psykose - men derfra til å bruke det medisinsk, eller en sjelden gang (som voksen) er det ganske lang vei. Røyker for øvrig ikke selv, har prøvd hasj og marijuana kankje 5 ganger for en del år siden.

• Liker 1
Skrevet

I seg selv hadde ikke tenkt over det i større grad enn om du brukte morfinplaster.

Men, jeg hadde blitt smånervøs med tanke på politi ol om jeg var på besøk. Forhåpentligvis hadde jeg klart å legge det av meg, men i starten hadde det nok tatt litt tid å bli vant med det.

Gjest cannabisexperten
Skrevet

Cannabis som er dyrket på riktig måte, dvs fått blomstret ordentlig for å bli fullmoden cannabis har ingenskadevirkninger.

Spesielt ikke psykiske bivirkninger (overbruk kan føre til passivitet).

Cbd er et antipsykotisk middel som kommer i den siste delen av blomstingsfasen.

Dvs å få psykose av ordentlig mariuhana er umulig.

Interesseorganisasjoner mot cannabis/narkotika kan bare gå å stange hodet i veggen, dere lever av kriminalisering av mannesker som bare ytrer en frihet de har rett på, mennesker som medisinerer seg selv og mennesker med alvorlige rusproblemer som ikke får den hjelpen de trenger pågrunn av rettsvesnet.

Dere burde skamme dere!!!

Alle antinarkotika foreninger som er for kriminaliseringen, dere er like ille som disse folka!!

http://www.godhatesfags.com/

Skrevet

Jeg hadde kuttet deg ut tvert, selv om du var nær venn, det drar med seg så mye mye annet, og den industrien og dens ringvirkninger tar jeg sterkt avstand fra

• Liker 1
Skrevet

Cannabis som er dyrket på riktig måte, dvs fått blomstret ordentlig for å bli fullmoden cannabis har ingenskadevirkninger.

Spesielt ikke psykiske bivirkninger (overbruk kan føre til passivitet).

Cbd er et antipsykotisk middel som kommer i den siste delen av blomstingsfasen.

Dvs å få psykose av ordentlig mariuhana er umulig.

Interesseorganisasjoner mot cannabis/narkotika kan bare gå å stange hodet i veggen, dere lever av kriminalisering av mannesker som bare ytrer en frihet de har rett på, mennesker som medisinerer seg selv og mennesker med alvorlige rusproblemer som ikke får den hjelpen de trenger pågrunn av rettsvesnet.

Dere burde skamme dere!!!

Alle antinarkotika foreninger som er for kriminaliseringen, dere er like ille som disse folka!!

http://www.godhatesfags.com/

Har du noen dokumentasjon på dette? Jeg har hørt det samme tidigere, og jeg har tro på at det kan stemme, men jeg har ikke hatt tid til å grave frem dokumentasjon.

Jeg har en sykdom i familien som cannabis ofte gir god lindring for, og jeg har så smått begynt å lese meg opp på det i tilfelle det blir aktuelt for min del. Antar jeg flytter til Amsterdam el om det blir aktuelt, men det er uansett en medisin det er nyttig å lese om før en er midt oppi det og må begynne vurdere det.

Gjest psykiatrisk spl
Skrevet

Støtter denne! Jobber innen akuttpsykiatrien og ser daglig konsekvensene av hasjbruk. Ikke noe å trakte etter, tro meg.. Skremmende at folk er så naive!

Skrevet

Støtter denne! Jobber innen akuttpsykiatrien og ser daglig konsekvensene av hasjbruk. Ikke noe å trakte etter, tro meg.. Skremmende at folk er så naive!

Hva slags smertestillende er det som er alternativet? Hasj er gift, det samme gjelder smertestillende, hva som virker best og er minst skadelig vet ikke jeg.

Skrevet

Jobber også innenfor psykiatrien, og ser daglig konsekvensene av konstante smerter...

Pest og kolera, som så mye annet.

Skrevet

Hasj kan jo skade kroppen på andre måter, det som sagt ikke like farlig som andre narkotiske stoffer men bringer fortsatt med seg skadevirkninger. Dessuten er det jo ulovlig. Finnes det ikke noen sterkere smertestillende preparater som legen kan gi deg resept på hvis du har så sterke smerter. Hadde en jeg kjente fortalt meg dette, ville jeg rådet h*n til å snakke med lege. (Jeg vet at hasj skrives ut på resept i andre land, men ikke i Norge).

Skadevirkninger:

De viktigste fysiske skadevirkningene av hasj er økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Kronisk bronkitt kan videre føre til utvikling av Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Røyking av hasj påvirker dessuten hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Bruk av hasj under svangerskapet kan medføre lavere fødselsvekt og kortere fødselslengde, og kan også føre til kognitive skader på barnet senere i livet. Det finnes i tillegg rapporter om at hasj kan føre til hjertekrampe og hjerteinfarkt, spesielt hos sårbare personer, men dette forekommer allikevel svært sjeldent.

De psykiske skadevirkningene av hasj, og svekkelsen av ulike kognitive funksjoner, er kanskje mer urovekkende. Hasj har en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan dessuten utløse psykoser og schizofreni hos disponerte individer.

Hallo da! Du får ikke kols av å lage mat på canabutter, det er jo tobakken i jointen som er slemmingen her!

Jeg røyker og hver dag, og har regelmessig mensturasjon (hvor får du DET fra?) jeg reagerer kjapt, får malt masse fint, mixet masse på DJstudioet mitt, går masse turer og trener. Det at det er ulovlig har ingen betydning, for det er nok kontroll på oss "vanlige mennesker" som det er allerede.

Har lært kjempemasse under påvirkning av hasj (vel heller weed da, det er mest det det går i) og skjønner ikke hvor all denne skremselspropagandaen kommer fra. Det er rart det, folk tar seg gjerne et glass gift (det kan jo føre til død ved overdose, alkohol) men liker ikke at andre røyker en plante. Sukk og akk.

Skrevet

Jeg synes heller påståelige regelryttere som sitter på ræva og leser om noe hele dagen, heller burde prøve det før de uttaler seg :):skravle:

Skrevet

Forstår at hasjen er effektiv mot smertene, og det er da naturlig at man velger det som virker. Men jeg tror det kan være nyttig å ha en samtale med legen om dette. Det kommer an på hvordan syk du er, hvilke prognoser du har for å bli frisk, leve et smertefritt liv, og hvor gammel du er. Er du en som har et langt liv foran deg, så er det dumt å ødelegge og gjøre vondt verre med et middel som kanskje lindrer, men som også har leie bivirkninger (som vi vet at hasj har - kanskje spes rettet mot psykiske lidelser). Det er mange morfinpreparater på markedet, og ingen pasienter skal oppleve smerter som du gjør. Det er det en ganske bred enighet om i helsevesenet. Så anbefaler deg å ikke ta dette i egne hender, men å gå til legen. Det finnes medisiner - sterkere enn hasj om det skal være - som kan hjelpe deg.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Ta det med ro. Overraskende mange har prøvd/røyker selv. Til og med folk i stortinget og en haug kjendiser. De tør bare ikke å prate om det.

Smoke on!

Gjest UngKalven
Skrevet

For min del må du røyke så mye du bare vill, uansett om du er syk eller ikke.

Skrevet

Jeg ser heller at du tar deg to-tre blås i uka, enn at du går med smerter, går søvnløs og pådrar deg depresjon og evt mage-tarm-trøbbel + migrene.

Og bivirkningene ved endel reseptbelagte medikamenter er ikke alltid så mye mindre / mindre risikable

Skrevet

Jeg hadde kuttet deg ut tvert, selv om du var nær venn, det drar med seg så mye mye annet, og den industrien og dens ringvirkninger tar jeg sterkt avstand fra

Mens legemiddelindustrien alltid har holdt sin sti ren...

Jeg sier kjør på, du hadde ikke mistet meg som venn iallefall.

Skrevet

Meditasjon har en grundig dokumentert og svært stor smertedempende effekt. Studier viser at ved kroniske smertetilstaqnder som ikke lar seg behandle på annet vis så demper meditasjon smertene med ca. 40%. Søk på mindfulness based stress reduction så finner du dokumentasjon på det.

Skrevet

Jeg har sett og kjent på kroppen hvor ødelagt en venninde ble av å gå på morfinplaster. Jeg har selv blitt "avruset" fra morfin som barn etter en stor operasjon, jeg hadde de samme to marerittene hver eneste natt i ti år. Våknet livredd og klissvåt hver natt.

Så ja, jeg ville absolutt valgt å røyke fremfor å bruke morfin om jeg hadde store smerter over lengre tid.

De som røyker hasj/marhiuana for å stille smerte røyker seg ikke til rus på samme måte som de som er missbrukere, dermed får de heller ikke de samme skadevirkningene som rusmissbrukere får.

Skrevet

Jeg har sett og kjent på kroppen hvor ødelagt en venninde ble av å gå på morfinplaster. Jeg har selv blitt "avruset" fra morfin som barn etter en stor operasjon, jeg hadde de samme to marerittene hver eneste natt i ti år. Våknet livredd og klissvåt hver natt.

Så ja, jeg ville absolutt valgt å røyke fremfor å bruke morfin om jeg hadde store smerter over lengre tid.

De som røyker hasj/marhiuana for å stille smerte røyker seg ikke til rus på samme måte som de som er missbrukere, dermed får de heller ikke de samme skadevirkningene som rusmissbrukere får.

Det er også mindre blandingsbruk, noe som demper mesteparten av risikoen.

Skrevet

Jeg går ut fra at de som mener at det er helt greit å bruke hasj/marihuana for å få til å sove også synes det er helt greit å bruke speed og lignende for å holde seg våkne for de som har det problemet? :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...