Gå til innhold

Bruker hasj som smertestillende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg røyker i perioder daglig og i nesten alle tilfellene som smertestillende. Etter dager uten søvn hvor hele kroppen skriker pga smerter gir jeg opp og røyker for å få sove en natt. Jeg har smertestillende piller men de hjelper ikke. Jeg prøver å la være å ta både piller og å røyke, men det hender jeg ikke holder ut mer. Når smertestillende medisiner ikke virker og jeg går søvnløs rundt i ring på stua fordi kroppen skriker av smerter, alle muskler og alle ledd, er valget enkelt for meg.

De fleste tror jeg bare røyker av og til og kun for å få en liten rus. Det gjorde jeg noen ganger da jeg var yngre og jeg har ikke fortalt til noen at jeg røyker jevnlig fordi det er den eneste lindringen jeg får. Men jeg har tenkt at jeg kanskje bør prate om det til de som står meg nærmest. Er kanskje redd for reaksjonene og kommentarer om at litt smerte må alle tåle, søvnløs på grunn av smerter er noe alle opplever.

Hvorfor er det tabu og motforestillinger fra samfunnet generelt når kroppen reagerer fysisk på morfin og hasj er det eneste som hjelper?

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det virker, så er jo det forsåvidt ikke noe problem. Bortsett fra at det er veldig tabu i samfunnet så du kan risikere å miste venner/jobb hvis du nevner det for noen eller blir tatt av politiet.

Men har du vært til legen? Hasjen fikser jo ingenting, det lindrer bare symptomene til de underliggende plagene. Er jo ikke normalt å ha såpass mye smerter i kroppen at man ikke får sove til vanlig, så kan jo være greit å få sett på roten av problemet.

• Liker 2
Skrevet

Bare chill! Hasj er ikke tabu lengre.. Nesten alle røyker/har røykt hasj enten for grunner som dine, for å få en rus eller for å roe ned. Men det er egentlig ikke noe du trenger å si til noen, så lenge det ikke går ut over noe/noen for da gjør du det til en strørre greie enn det egentlig er!

• Liker 1
Skrevet

Det brukes jo ofte som smertestillende også.

Såklart bør du finne ut hvorfor du har slike smerter og få det utredet hvis du ikke allerede har gjort det. Og får du løst det problemet trenger du ikke å røyke så mye og heller røyke nå og da.

Når man går rundt med slike smerter er det jo noe i kroppen som er galt og det kan bli verre dersom man ikke får fikset på det. Men jeg skjønner at du røyker for å lindre smerten. Man bruker jo det man kan for å slippe å ha så vondt.

Bare pass på at du røyker når du får smerter, ikke for å unngå smertene. Blir jo som med andre smertestillende, de skal ikke tas annet enn når man har smerter, ikke for å unngå smerter. Sånn til vanlig forbruk.

Såklart ved inngrep og ting man vet at man får vondt av så må man ta på forhånd, men det er en forholdsregel for å unngå at man kommer inn i en ond sirkel.

• Liker 1
Skrevet

Hasj kan jo skade kroppen på andre måter, det som sagt ikke like farlig som andre narkotiske stoffer men bringer fortsatt med seg skadevirkninger. Dessuten er det jo ulovlig. Finnes det ikke noen sterkere smertestillende preparater som legen kan gi deg resept på hvis du har så sterke smerter. Hadde en jeg kjente fortalt meg dette, ville jeg rådet h*n til å snakke med lege. (Jeg vet at hasj skrives ut på resept i andre land, men ikke i Norge).

Skadevirkninger:

De viktigste fysiske skadevirkningene av hasj er økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Kronisk bronkitt kan videre føre til utvikling av Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Røyking av hasj påvirker dessuten hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Bruk av hasj under svangerskapet kan medføre lavere fødselsvekt og kortere fødselslengde, og kan også føre til kognitive skader på barnet senere i livet. Det finnes i tillegg rapporter om at hasj kan føre til hjertekrampe og hjerteinfarkt, spesielt hos sårbare personer, men dette forekommer allikevel svært sjeldent.

De psykiske skadevirkningene av hasj, og svekkelsen av ulike kognitive funksjoner, er kanskje mer urovekkende. Hasj har en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan dessuten utløse psykoser og schizofreni hos disponerte individer.

• Liker 5
Skrevet

Det meste av smertestillende har både virkninger og bivirkninger, og hvis legen er god nok, så kan han legge opp det opplegget som virker best og skader minst.

Det med kriminelt er jo en uønsket bivirkning.

• Liker 2
Skrevet

Hasj kan jo skade kroppen på andre måter, det som sagt ikke like farlig som andre narkotiske stoffer men bringer fortsatt med seg skadevirkninger. Dessuten er det jo ulovlig. Finnes det ikke noen sterkere smertestillende preparater som legen kan gi deg resept på hvis du har så sterke smerter. Hadde en jeg kjente fortalt meg dette, ville jeg rådet h*n til å snakke med lege. (Jeg vet at hasj skrives ut på resept i andre land, men ikke i Norge).

Skadevirkninger:

De viktigste fysiske skadevirkningene av hasj er økt risiko for kronisk bronkitt og akutte infeksjoner i nesen, bihuler, svelg og luftrør. Kronisk bronkitt kan videre føre til utvikling av Kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS). Røyking av hasj påvirker dessuten hormonbalansen i kroppen, som igjen kan påvirke spermieproduksjon og menstruasjonssyklus. Bruk av hasj under svangerskapet kan medføre lavere fødselsvekt og kortere fødselslengde, og kan også føre til kognitive skader på barnet senere i livet. Det finnes i tillegg rapporter om at hasj kan føre til hjertekrampe og hjerteinfarkt, spesielt hos sårbare personer, men dette forekommer allikevel svært sjeldent.

De psykiske skadevirkningene av hasj, og svekkelsen av ulike kognitive funksjoner, er kanskje mer urovekkende. Hasj har en negativ innvirkning på koordinasjon, reaksjonsevne, innlæring og kortidshukommelse, samt evnen for komplekse tankeoperasjoner og langsiktig strategisk planlegging. Bruk av hasj medfører dessuten en forhøyet risiko for angst- og depresjonsproblemer, og kan dessuten utløse psykoser og schizofreni hos disponerte individer.

Har du sett lista over potensielle skadevirkninger på diverse reseptbelagte smertestillende midler og andre legemidler som blir brukt? Spesiellt de med rød trekant på. Eller lista over hvilke skadevirkninger alkohol kan føre med seg. Den lista du kommer med er jo relativt liten i forhold til mange av de.

Alt du skriver der er noe de færreste merker noe til. Og er jo ikke sånn at alt det skjer med deg nå eller senere i livet hvis du røyker hasj. Det er en veldig liten sjanse for at noe av det på lista i heletatt vil skje.

Såklart, selve røykinga har jo sine skadevirkninger, spesiellt om man røyker det blandet med tobakk. Men hasjen kan jo spises eller røykes med vannpipe og... Da sparer man lungene mye mer.

• Liker 4
Skrevet

Det som står angående svekkelse av kognitive funksjoner er forresten kun under rusen og like etter. Altså midlertidige. Permanente skader på hjernen eksisterer ikke i forbindelse med hasj, men det er jo klart at dersom du røyker det hver dag, så vil man jo alltid gå rundt med den bivirkningen.

Derfor anbefalte jeg trådstarter å finne årsaken til smertene og heller ta problemet der. Sånn at røykingen ikke må skje hver dag, men heller en gang inniblandt.

Alt har sine ulemper ved overforbruk. Tenk hva som hadde skjedd hvis man skulle lindret smertene med alkohol hver dag, det hadde gått rimelig dårlig. Største ulempa med hasj er jo at det fortsatt er tabu blandt mange og at det er ulovlig og kan dermed få konsekvenser for jobb og rullebladet. Hadde det vært lovlig hadde saken vært en helt annen.

• Liker 1
Skrevet

det jeg syns er merkelig er at vedkommende bruker hasj som smertestillende. det er strengt tatt marihuana som inneholder smertestillende stoffer. hasj er et biprodukt utvinnet av cannabisplanten og inneholder meget lite (om noe i det hele tatt) av canabioder som fungerer som smertestillende.

når det er sagt har jeg ingen problemer med folk som bruker cannabis som smertestillende. jeg har en kreftsyk far som bruker det selv pga kvalme som kommer av cellegiften

Skrevet

ser det er mye tull ute å går her. leger skiver ikke ut hasj som medisin. de skriver ut MARIHUANA! dt er en vesentlig forskjell. lær dere forskjellen før dere utaler dere

• Liker 2
Skrevet

det jeg syns er merkelig er at vedkommende bruker hasj som smertestillende.

Antakelig er det terminologien (eventuelt kunnskapen om hva hun røyker) som er årsaken. (TS?)

• Liker 1
Skrevet

ser det er mye tull ute å går her. leger skiver ikke ut hasj som medisin. de skriver ut MARIHUANA! dt er en vesentlig forskjell. lær dere forskjellen før dere utaler dere

Gjør norske leger det? Så bra! ..hvis det er tilfelle da.

Jeg forstår deg godt, klart du vil bruke den "medisinen" som virker best. Men klart, jeg ville ikke ha fortalt det til gud og hvermann nei. Mange fordommer der ute.

Kjærsten og jeg, begge i 30-årene, røyker jevnlig, sånn til helgebruk. Koser oss med det. Vår lille hemmelighet. :yvonne:

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår deg godt, klart du vil bruke den "medisinen" som virker best. Men klart, jeg ville ikke ha fortalt det til gud og hvermann nei. Mange fordommer der ute.

Kjærsten og jeg, begge i 30-årene, røyker jevnlig, sånn til helgebruk. Koser oss med det. Vår lille hemmelighet. :yvonne:

Narkiser.

Høres skikkelig koselig ut :ironi:

• Liker 1
Skrevet

de gjør nok ikke det :) det beste er selvsagt å få tak i noen frø å dyrke til eget bruk, da trenger du ikke å støtte kriminell virksomhet .

Skrevet

Har du sett lista over potensielle skadevirkninger på diverse reseptbelagte smertestillende midler og andre legemidler som blir brukt? Spesiellt de med rød trekant på. Eller lista over hvilke skadevirkninger alkohol kan føre med seg. Den lista du kommer med er jo relativt liten i forhold til mange av de.

Alt du skriver der er noe de færreste merker noe til. Og er jo ikke sånn at alt det skjer med deg nå eller senere i livet hvis du røyker hasj. Det er en veldig liten sjanse for at noe av det på lista i heletatt vil skje.

Såklart, selve røykinga har jo sine skadevirkninger, spesiellt om man røyker det blandet med tobakk. Men hasjen kan jo spises eller røykes med vannpipe og... Da sparer man lungene mye mer.

Når det gjelder hasj, er det enda mer komplisert. For til forskjell fra alkohol som er vannløselig, inneholder hasj det fettløselige stoffet THC. Det betyr at stoffet bindes til fettvevet og lagres lenger i kroppen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg røykte marihuana da jeg hadde store smerter etter en ulykke, og ingenting annet tok smertene. Etter at smertene løsnet og behandling hadde effekt, sluttet jeg å røyke igjen.

Synes ikke det er problematisk. Kan ikke skjønne hvorfor folk skal gå rundt og ha smerter når det ikke er nødvendig.

• Liker 4
Skrevet

Narkiser.

Høres skikkelig koselig ut :ironi:

Hehe.

Det er faktisk det. Mange måter å kose seg på i denne verden, vet du, og dette er en av dem. Andre ganger kan det være en løpetur i skogen. Uten røykings ja. ;)

Vel, vel, TS, dette var jo et godt eksempel på fordommene som fortsatt eksisterer i samfunnet, så det er like greit å vurdere nøye om hvem som "tåler" å vite det og ikke.

• Liker 2
Skrevet

Desperate situasjone krever desperate løsninger. Har du tatt det opp med legen din? Det beste hadde jo vært om du fikk tak i effetive smertestillende på en lovlig måte.

Marihuana brukt som medisin har jeg ingen betenkeligheter med, i hvert fall ikke flere enn annen form for medisin.

• Liker 2
Skrevet

Desperate situasjone krever desperate løsninger. Har du tatt det opp med legen din? Det beste hadde jo vært om du fikk tak i effetive smertestillende på en lovlig måte.

Marihuana brukt som medisin har jeg ingen betenkeligheter med, i hvert fall ikke flere enn annen form for medisin.

Smerter er jo en del av protestantismen! Jobben skal være et ork, og livet kjipt. Da sikrer du deg en behagelig tilværelse i himmelen. Å forsake et liv for muligheten til å leve evig med de kjipeste av oss er en drøm for mange.

• Liker 1
Skrevet

det jeg syns er merkelig er at vedkommende bruker hasj som smertestillende. det er strengt tatt marihuana som inneholder smertestillende stoffer. hasj er et biprodukt utvinnet av cannabisplanten og inneholder meget lite (om noe i det hele tatt) av canabioder som fungerer som smertestillende.

når det er sagt har jeg ingen problemer med folk som bruker cannabis som smertestillende. jeg har en kreftsyk far som bruker det selv pga kvalme som kommer av cellegiften

Jeg har blitt utredet av leger, men tåler ikke morfin selv om det hjelper på smertene rett etter inntak og i 8 timer. Det er bivirkningene kroppen ikke tåler særlig bra. Er avhengig av par andre medisiner og når kroppen ikke vil beholde mageinnholdet i ett døgn etter morfin, har jeg et problem.

Røyker en blanding av hasj og marihuana. En bivirkning er at jeg blir trett av begge deler og ikke klarer holde meg våken. Hva som hjelper best har jeg ikke tenkt over, men når kroppen får søvn er den bedre i stand til å takle smertene og jeg får overskudd til å gjøre noe aktivt. Det er i seg selv bra.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...