Gå til innhold

Vask/rens og fuktighet...

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg innser mine begrensinger.

Jeg bruker ikke mye penger på dette, det har jeg ikke. Jeg bruker ikke mye tid på dette, det gidder jeg ikke. Så, det er lite vits i å foreslå fullstendige prosedyerer med masser av produkter. Men et par råd fra dere som er så mye flinkere til dette enn meg, det tar jeg mot.

Jeg innser nemlig at jeg kan VASKE ansiktet mitt (altså med en vaskeklut med varmt vann) to ganger for dagen, det klarer jeg. Men, eventuell rensing (dvs sminkefjerning og "kvisevask") skjer maksimalt en gang om dagen. Fuktighetskrem bruker jeg også MAX en gang om dagen. Sånn det er nå er det mer snakk om en gang i måneden, men jeg har planer om å endre meg litt da, blir tørr om vinteren.

Det jeg ber dere fortelle meg er altså: bør jeg gjøre dette om morgenen eller om kvelden? Jeg dusjer ikke om morgenen, bare så det er klart, det gjør jeg etter arbeidstid noen dager i uka, ikke hver dag. En ting om morgenen, en annen om kvelden, eller begge samlet, og når?

Det er jo minusgrader når jeg går til jobb om morgenen nå om dagene, og det som står først i innholdsfortegnelsen på ansiktskremen min, det er "aqua". Vann i krem fryser og ødelegger huda, har jeg lært?

Gode råd mottas med takk. Men råd som krever mye innsats eller masse penger, de kommer jeg ikke til å følge da... for jeg innser mine begrensinger. LITT er bedre enn INGENTING, ikke sant? Så da forbedrer jeg meg litt nå, så blir det kanskje mer til våren, når dette er innarbeidet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

JEG renser huden med renseprodukt kun om kvelden, mens om morgenen holder det med litt vann (men jeg dusjer om morgenen). Det sies at huden regenererer seg om natten, så da er det lurt at den er så ren som mulig da. I tillegg bør du smøre deg inn med fuktighetskrem etter at du har renset huden.

Av produkter kan jeg anbefale deg apoteket; jeg hadde for eksempel en 3-i-en rensemelk for alle hudtyper fra Vichy, den tørker ikke ut huden. Samme merke har ulike fuktighetskremer. Ellers er det ikke så dumt å prøve Weleda fra helsekostbutikk hvis du vil spare penger. Generelt er jeg skeptisk mot merker som L'Oreal og Nivea, de er ofte overparfymerte og inneholder stoffer som kan være skadelige.

Og: en varm vaskeklut er en glimrende peeling :)

Lykke til!

Gjest Zalomine
Skrevet

Så jeg bør gjøre hele greia om kvelden?

Har alltid følt at det er dumt med fuktighetskrem etter rensing jeg, føler det er litt "bortkasta" da, fordi jeg jeg tilfører masse fete greier (ja, i mitt hode er kremer fete, uansett om de er det eller ei) til hus jeg nettopp har renset for fete oljer og annet gris...

Men, altså... vaske, rense og krem før jeg laller, og vaskeklut om morgenen? Da slipper jeg å engste meg for den kremen min (som er av et "fy-fy merke fra dagligvare) med vann i i minusgradene i det minste...

Skrevet

Det er lurere å foreta rensen om kvelden (hvis du bare orker en gang pr dag) for da blir du kvitt all forurensing etc.

Men et lite tips nå som kulden kommer/er her. Ettersom du smører deg om kvelden så har huden "brukt" all kremen om natten. Kjøp deg en kuldekrem på apoteket/parfymeri etc. Den er fet, men ikke nødvendigvis glinsende. Denne beskytter veldig godt mot kulde og uttørking av huden.

Jeg brukte Decleor sin i fjor og den var dyr og ganske bra, men ikke så bra som prisen sa. Fikk anbefalt en på apoteket. Hun som anbefalte den sa at hun bare hadde spurt etter kuldekrem og fått den (muligens vichy) og den var kjempefin.

Ved å bruke kuldekrem så sparer du kanskje fuktighetsmaske annenhver dag, som jeg har gjort tidligere vintre.

Gjest Ethereal
Skrevet

Kuldekrem bør du kun bruke når det er minusgrader i luften, og vaske av med en gang du kommer inn igjen, siden det ikke er bra for huden din å ha et tykt lag på toppen. Kuldekremer er nemlig fettbaserte, for å beskytte huden.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg er utendørs i minusgrader i ca 10 minutter... et par minutter mens jeg venter på bussen, og 6-8 minutter mens jeg går fort fra bussen til jobben. Å smøre meg inn med noe jeg må vaske av på jobb (og dermed sminke meg på jobb) det blir litt lite aktuelt. Jeg bor i Bergen, somregel er det ikke så mye minusgrader her at de holder seg hele dagen (bortsett fra at det var kallkaldt i fjor vinter da)

Jeg har aldri brukt kuldekrem (annet enn at mamma smurte oss inn med noe som barn) og ikke masse fuktighetskerm om vinteren heller, så dersom ansiket får ansiktskrem hver, eller annenhver kveld, er enorm forbedring i forhodl til hva huda mi er vant til å klare seg med...

Da går vi altså for å rense bort sminke og dritt om kvelden, og smøre åp krem før jeg krabber tilsengs. Og vaske ansiktet emd kluten min om morgenden, samt at jeg har anskaffet en sånn der vasketing som det er meninga man skal bruke morgen og kveld, men som jeg bare bruker i dusjen... Har hatt noe lignende en gang før, det var deilig, så om denne er like deilig, så bruker jeg altså den i dusjen, men det er ca annenhverdag, på ettermiddagen.

Jepp, jeg setter ikke så høye krav til meg selv. Lave krav er det mulig jeg klarer å holde....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...