AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Litt usikker på om dette er i riktig kategori, men den får vel bare flyttes om det er ikke er rett. Jeg har noen spm angående rommet jeg leier. Jeg bor for tiden i et kollektiv, og betaler 5000 kroner i måneden. Har bodd her siden september. Når jeg flyttet inn sa huseier at han ville komme med kontrakt, noe han enda ikke har gjort. Både de andre i kollektivet og meg selv har sendt han meldinger og ringt han, for å få han til å komme med kontrakten, men det skjer aldri, så pr dags dato har jeg ingen leiekontrakt. Vi har hatt flere problemer med husverten. Først opplevde vi at leiligheten ikke var ferdig pusset opp da vi flyttet inn, noe han hadde garantert på forhånd. Vi fikk ikke dusj før etter en uke, og det var ikke lys på kjøkkenet eller i gangen før etter et par uker. I annonsen for leiligheten stod det at den kom med vaskemaskin. Denne vaskemaskinen fikk vi i slutten av oktober, altså nesten to måneder etter innflytting. Ikke så veldig kjekt å ta med seg skittentøyet hjem til mor for å få det vasket i nesten to måneder! Huseier hevdet også at leiligheten var vasket, noe den ikke var. Det var støv og skitt overalt, så vi som bodde her måtte vaske den ned. I tillegg tråkket det håndverkere inn og ut hele tiden med sko, noe som gjorde at vi måtte gå og vaske oftere enn det som burde vært nødvendig. I oppholdsrommet oppe ble vi lovet møbler, disse har vi ikke sett snurten av. En av de som bor her tok kontakt med huseier ang. dette, men fikk til svar at det ikke ble noe av. Er dette lov? Det er også veldig kaldt i leiligheten. Jeg kjøpte en temperaturmåler for å ha i gangen og på kjøkkenet, og den viser et gjennomsnitt på rundt 13 grader. Huseier hevdet før vi flyttet inn at leiligheten nettopp var blitt isolert og at det ikke var kaldt her overhodet. Ovnene i nevnte rom virker ikke, og på soverommene våre har vi alle vært nødt til å kjøpe egne ovner, fordi det er så kaldt at det ikke går an å leve her. Vi tok dette opp med huseier, men da sa han at "det ikke var hans problem". På to av soverommene er døren ødelagt på en slik måte at det ikke går an å lukke den igjen, og det er heller ikke mulighet for å låse dørene. Dette er vi ikke særlig komfortabel med, fordi vi bor jo tross alt med fremmede. Jeg har nå muligheten til å flytte ut. I og med at jeg ikke har kontrakt, kan jeg gjøre dette så fort som mulig? Jeg betalte et depositum på 5000 kroner, men dette ble betalt direkte inn til huseier, da han ikke ønsket depositumskonto. Kan jeg få vanskeligheter med å få dette tilbake? Når jeg ser tilbake skulle jeg virkelig ønske jeg satte meg bedre inn i utleieforhold, og mye av dette er nok min egen skyld. Men har jeg noen rettigheter her?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Jeg vet ingenting om rettighetene, men må bare si fysj! For et mareritt. Skjønner frustrasjonen godt. FLYTT!
pandabear Skrevet 15. desember 2010 #3 Skrevet 15. desember 2010 Jeg ville også flytet om jeg var deg! Det å ikke ha depositumskonto er det dummeste man gjør. Vet ikke om du har noen krav på å få igjen de pengene nå, hvis du ikke har noen kontrakt. Evnt kan du jo la være å betale husleien for denne mnd. Da går det jo opp i opp.Men jeg ville snakket med huseier om dette, og prøvd så godt det lar seg gjøre å gjøre dette på en ryddig og ordentlig måte! Lykke til
feuerstein Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Det høres ut som depositumspengene er tapt om du ikke klarer å få ham til å komme med en kontrakt hvor det fremgår at han allerede har mottatt disse, og selv da tror jeg du vil slite. Herfra går det bare nedover.
Nique Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 (endret) Depositumspengen kan du nok se langt etter i dette tilfelle, den huseieren høres ikke helt god ut. Men det du kan gjøre, er å holde tilbake husleien rett og slett. Send ham en mail/ring/ tekst/ brev, om at du flytter, og at manglende husleie kan trekkes fra depositumet. Og flytt. Neste bosted skaffer du deg skikkelig kontrakt før du flytter inn, samt en depositumskonto (som huseier skal betale for oppretting av, etter lov), som skla stå i ditt navnt, med eiers navn som tillegg. Rentene tilfaller deg. Lær av feilen, du gjør nok ikke den en gang til Lykke til videre. PS; de andre leietagerne der du bor, burde virkelig holde tilbake husleie selv til alt er fikset i leiligheten. Det er faktisk lov. Endret 15. desember 2010 av Nique
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Når det ikke er skrevet kontrakt er det husleieloven som gjelder. Husker ikke om det er en måned eller tre mnd oppsigelse. Det virker som de 5000 du har betalt ikke er depositum men forskuddsleie for en måned siden de er betalt rett til huseier.
ssgxd Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Oisann, dette hørtes kinking ut. Tror nok du kan se langt etter depositumet ditt, men ville nok bare gjort som noen sa over her, holdt igjen leie med beskjed om at den trekkes fra depositum. Vet selv hvordan det er med useriøse utleiere da jeg selv flyttet for to måender siden fra et borettslag selv. Disponerer ennå hybelen, men ville bare ut fort som svint! Depositum er ikke ordnet (bra for meg, synd for han), skulle få regning på leie, den er ikke kommet (bodd der siden august) og ingen respons når jeg sa ifra at han kunne leie den ut fra første november (1 måned før oppsigelsen er ferdig) mot at noen kunne overta min kontrakt. Dette burde ikke være noe problem for han fordi dette er byens mest sentrale sted å bo. Desverre er det mange useriøse aktører ute på markedet, men man må bare sette seg inn i sine rettigheter.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Huff, sitter i nesten samme situasjon selv, bare vi har kontrakt. Da dere ikke har gyldig kontrakt, hvorfor betaler dere husleie? Hvorfor trekker dere han ikke i leie for alt han har lovet og fikse i leiligheten? Dette har dere faktisk lov til.
Gjest Coarvi Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Huff, sitter i nesten samme situasjon selv, bare vi har kontrakt. Da dere ikke har gyldig kontrakt, hvorfor betaler dere husleie? Hvorfor trekker dere han ikke i leie for alt han har lovet og fikse i leiligheten? Dette har dere faktisk lov til. Selv om man ikke har kontrakt er man likevel pliktig til å betale husleie. Kontrakt er faktisk IKKE noe man MÅ ha, men det er selvfølgelig en stor fordel, fordi man slipper å krangle om hva man ble enige om. Skal man holde tilbake husleie må dette gjøres på riktig måte, ved å sette pengene inn på en annen (sperret?) konto - man kan ikke bare la vær å betale sånn uten videre. Dette står det om i husleieloven, så les den før du, TS, holder tilbake leie. Følger du loven har du hvertfall ditt på det rene.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Jeg tror ikke det er et krav at det skal være en sperret konto, men det skal til enhver tid være satt inn penger som tilsvarer husleien der, slik at istedet for at du setter inn pengene på kontoen til huseier/utleier, setter du pengene inn på denne kontoen, slik at du kan til enhver tid vise til at du har planer om å betale, og ikke bare har brukt "dårlig oppussing" eller noe annet som unnskyldning for å ikke betale leien. Om du har et annet sted å flytte kan du jo flytte på dagen? De depositumspengene har nok som andre her har nevnt blitt sett som forskudd på siste måneds husleie, og om du ikke har noen kontrakt, kan da ikke huseieren kreve lengre oppsigelsestid enn \n måned? Men jeg vet ikke hva husleieloven sier, da... Ring fri rettshjelp og spør der? Dette er jo ganske generelle spørsmål, så de ikke trenger å bruke tid på å sette seg inn i saken din, men kan nok gi deg retningslinjer. 1) hva gjelder om man ikke har skrevet kontrakt? 2) når muntlige avtaler (oppfatter det som om avtaler om oppussing etc har blitt gjort muntlig?) er brutt fra huseier/utleiers side, kan du da flytte ut tidligere uten å måtte betale ekstra om husleieloven sier oppsigelsestiden er på 3 måneder?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå