Gå til innhold

Agnus castus nycomed/vitex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med bruk av Agnus castus nycomed/vitex?

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av prinsipp mener jeg alltid at dersom et preparat virkelig hadde hatt effekt ville det vært omfavnet av norsk helsevesen. Vitex er ikke et legemiddel i Norge.

Vitex skal visstnok virke positivt på stabilisering av syklusen. Det inneholder i seg selv ikke hormoner, men kan bidra til stimulering av kvinnelige hormoner. Dersom man har stabile sykluser fra før av har Vitex sannsynligvis ingen effekt, i værste fall forstyrrer det syklusen. Har man ikke stabile sykluser fra før tar man kontakt med lege/gynekolog, og får eventuelt resept på et preparat som virker, som Pergotime/Clomid.

Skrevet

agnus castus nycomed (vitex agnus castus) er legemiddel i norge som fås uten resept på apotek, dvs godkjent av legemiddelverket. markesføringstillatelsen går på pms, men agnus castus stabiliserer bl.a. også sykluser. litteraturen sier ikke noe om at man kan få uregelmessige sykluser av produktet.

http://www.slv.no/templates/InterPage____16198.aspx

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?ref=search&p=3387710

Skrevet

agnus castus nycomed (vitex agnus castus) er legemiddel i norge som fås uten resept på apotek, dvs godkjent av legemiddelverket. markesføringstillatelsen går på pms, men agnus castus stabiliserer bl.a. også sykluser. litteraturen sier ikke noe om at man kan få uregelmessige sykluser av produktet.

http://www.slv.no/templates/InterPage____16198.aspx

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?ref=search&p=3387710

Det er et godkjent naturlegemiddel. Selv skiller jeg mellom legemidler og naturlegemidler, hvorav sistnevnte har mer usikker og svakere effekt. Men som du selv sier, virkeområdet er ikke stabilisering av sykluser, men det kan i enkelte tilfeller ha en slik effekt da det stimulerer produksjon av progesteron.

Det kan ikke bidra til langvarige forstyrrelser av sykluser, men kan medføre noen forskyvninger i en regelmessig syklus, forstyrrelser i blødninger osv. Så dersom man har en regelmessig syklus i utgangspunktet ville jeg frabefalt å ta et middel som kan forstyrre systemet.

Oppsummert er dette et preparat som kan ha en stabiliserende effekt dersom man har uregelmessige sykluser, men høyst sannsynlig har det ingen effekt. Hadde det hatt en vesentlig effekt ville samtlige legemiddelprodusenter kastet seg over det og solgt det dyrt. Derfor anbefaler jeg at man holder seg til reseptbelagte preparater med virkning dersom man har utfordringer med å bli gravid som har påvist årsak. Dersom man ikke har påviste utfordringer eller har vært prøver en stund uten resultat, er det bare å se det ann, unngå å bruke penger på unødvendige preparater og kjærringråd, og ha sex regelmessig, så lykkes man nok fort nok ;)

Skrevet

Det er et godkjent naturlegemiddel. Selv skiller jeg mellom legemidler og naturlegemidler, hvorav sistnevnte har mer usikker og svakere effekt. Men som du selv sier, virkeområdet er ikke stabilisering av sykluser, men det kan i enkelte tilfeller ha en slik effekt da det stimulerer produksjon av progesteron.

Det kan ikke bidra til langvarige forstyrrelser av sykluser, men kan medføre noen forskyvninger i en regelmessig syklus, forstyrrelser i blødninger osv. Så dersom man har en regelmessig syklus i utgangspunktet ville jeg frabefalt å ta et middel som kan forstyrre systemet.

Oppsummert er dette et preparat som kan ha en stabiliserende effekt dersom man har uregelmessige sykluser, men høyst sannsynlig har det ingen effekt. Hadde det hatt en vesentlig effekt ville samtlige legemiddelprodusenter kastet seg over det og solgt det dyrt. Derfor anbefaler jeg at man holder seg til reseptbelagte preparater med virkning dersom man har utfordringer med å bli gravid som har påvist årsak. Dersom man ikke har påviste utfordringer eller har vært prøver en stund uten resultat, er det bare å se det ann, unngå å bruke penger på unødvendige preparater og kjærringråd, og ha sex regelmessig, så lykkes man nok fort nok ;)

O, du (selv)opphøyde vesen! Du jobber innen skolemedisin, eller hva?

Kyskhetstre har vært i bruk i århundrer av kvinner med syklusproblemer, ufrivillig barnløshet og andre plager forbundet med hormoner. Ofte med hell. Og hvilken overforenkling at det bare er å ha sex regelmessig så ordner det seg! Det er nok mange her inne som har helt motsatt erfaring.

Skrevet

Jeg sluttet på p-plaster i juli. Siden mensen aldri kom, bestemte jeg meg for å prøve Vitex. Ca to uker etter at jeg begynte på Vitex føltes det som om jeg hadde EL, og to uker senere fikk jeg mensen. Selvfølgelig umulig å vite om det bare var en tilfeldighet, men har lest om mange andre her på forumet som har hatt gode erfaringer med Vitex.

Skrevet

Kyskhetstre har vært i bruk i århundrer av kvinner med syklusproblemer, ufrivillig barnløshet og andre plager forbundet med hormoner. Ofte med hell. Og hvilken overforenkling at det bare er å ha sex regelmessig så ordner det seg! Det er nok mange her inne som har helt motsatt erfaring.

Nei, er nok ikke fra en helt annen akademisk gren enn skolemedisinen. Men naturmedisin har jeg ikke mye tru på av mange årsaker.

Jeg er selv langtidsprøver, og skal straks i gang med prøverør. Så hva som virker og hva som gir falske forhåpninger kan jeg mye om. For de aller fleste, ca 85-90% holder det fint med regelmessig sex. Som du ser av innlegget mitt sier jeg at Vitex kan gi en positiv effekt. Men dersom man har syklusproblemer er nok pergotime et mye bedre alternativ enn å stole på et middel kvinner stolte på før moderne medisin kom.

Skrevet

Hmmm.... Det er vel ingen overforenkling, men statistikk. Forumet her er ikke representativt da mange har slutt lenge. Som Atheene skriver, 90% blir gravide innen et år, og de fleste ved å ha jevnlig sex uten å tenke så mye mer på andre hjelpemidler. Jeg har til en viss grad tro på naturlegemidler, MEN jeg stoler også mer på legemidler "som er klarert".

Skrevet

Og en ting til; lenge leve Placebo effekten! Tror den ofte har mer eFfekt enn selve legemidlet.. Ihvertffall for normalt friske som stresser enormt med å bli gravide

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...