AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Hm, viste ikke at det var vanlig å vaske dynen, Vaske såklart pute- og dynetrekk, men ikke selve dynen. Har hengt den ut noen ganger for å drepe bakterier. Er det vanlig å vaske dynen? http://www.dinside.no/858322/en-av-fire-har-aldri-vasket-dynen
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Jeg vasker dyna og puta et par ganger i året. Minst.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Jeg vasker dyna mi 1-2 ganger i året og puta 3-4 ganger. Synes det er greit. Å bare lufte tar ikke bort svette mm.
Sunniva81 Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Har aldri turt å vake dynen min.Ser for meg det bare blir en skikkelig stor klump av hele dyna,men mulig jeg tar feil.Dessuten tviler jeg at den får plass i vaskemaskina(200x220).
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Har aldri turt å vake dynen min.Ser for meg det bare blir en skikkelig stor klump av hele dyna,men mulig jeg tar feil.Dessuten tviler jeg at den får plass i vaskemaskina(200x220). Dyna blir ikke en klump. Her vaskes både fiber og dun. Din dyne er for stor til vaskemaskinen så da er det et renseri som er løsningen.
Gjest Cipheria Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Så lenge man ikke er plaget med for eks veggdyr (noe en dynevask ikke vil fikse), så er jo ikke middene farlige. Jeg vasker vel dynen en gang i året. Bruker en dyne om sommeren og en annen om vinteren. Det er mer pga all svetten som samler seg enn midden.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Forstår det sånn at dynen må i tørketrommel etter vask. Hva om man ikke har tørketrommel da?
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 hvordan vasker man puta da? det kunne jeg i alle fall tenke meg å gjøre... men dyna har jeg aldri vasket... den er vel kansje 3-4 år gammel, men har to forskjellige som jeg bytter på utfra årstid...
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 hvordan vasker man puta da? det kunne jeg i alle fall tenke meg å gjøre... men dyna har jeg aldri vasket... den er vel kansje 3-4 år gammel, men har to forskjellige som jeg bytter på utfra årstid... Det sitter vel en fastsydd lapp på den med vaskeanvisning? De putene jeg for tiden har i sengen, kan vaskes på 60 graders finvask, symbol vaskebalje. Videre forløp er utpumping og lett sentrifugering, og deretter i tørketrommel på skånetørking. Det er viktig å riste puten godt innimellom.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Ja jeg vasker den en gang i året. Henge den ut for å drepe bakterier? Vet at midden ikke liker frisk bris, men bakterier er de strekt tatt ikke. Jeg vasker den fordi jeg kaldsvetter og slever endel, noe som resulterer i en mindre behaglig lukt av dynen.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 Jeg vasker dyner og puter ca hver andre måned. Har en stor dobbel dyne men den går akkurat i vaskemaskinen og deretter i tørketrommelen så halv varmestyrke. Synes det er deilig med rene puter og dyner. Putene har en tendens til og lukte etter kort tid. Alt blir vasket på 60 grader. Bor i blokk og har derfor ikke mulighet til og henge dynene ut til lufting. Det svarer seg og støvesuge madrassene ofte og. Det kommer ganske mye avfall fra kroppen så ikke alle er klar over, og midden fryder seg.
Wonders Skrevet 15. desember 2010 #13 Skrevet 15. desember 2010 vi vasket dynen, på renseri, dun-dyne fra Ikea. Men den holdt bare 4 år før duna var over alt hver dag.
LetThemEatCake Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 När jag hade ett vanligt vadderat täcke tvättade jag det i alla fall 4 gånger om året. Nu har jag ett silkestäcke som bara får kemtvättas, så jag vädrar det istället. Självklart skickar jag in det på kemtvätt om det behövs.
Berentsens Skrevet 15. desember 2010 #15 Skrevet 15. desember 2010 Her hos oss vasker vi aldri dyner eller puter, men vi skifter dem ut hvert 2. år.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #16 Skrevet 15. desember 2010 Jeg har aldri vasket en dyne. Men jeg kjøper ny minst hvert andre år pga. at jeg flytter mye rundt, og gidder aldri dra dyner og puter med på flyttelasset.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå