nicc Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 hei ;-p vill veldig gjerne, bli god i engelsk! tenkte på å dra til England, men for 3 måneder er jo prisen på rundt 50 tusen! ;-ooooo! er det noen som vet, av muligheter for å få det billigere? plz svar! men vennlig hilsen nich! )
nicc Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 14. desember 2010 glømmt å skrive, at jeg er 16 år og det kommer helt på samme når jeg reiser!
mac84 Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Hvor gammel er du? Om du går på skole vil jeg anbefale utveksling så du kommer rett inn i noe sosialt, helst til et sted med få nordmenn...
nicc Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2010 jeg er 16 år, jeg går på skole, men jeg skal begynne på ny linje, til neste år. så det er bedre å bli god i engelsk enn å fortsette! ps: går ikke allmenfag...
nicc Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2010 ingen som har noe erfaring, fra språkreise? ;o
nicc Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2010 har lett i flere dager, på kurs i utlandet! men det er jo så dyrt;SSS! PLIS KOM MED NOEN KOMMENTARER DA! .-.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 jeg tror ikke du er moden nok til å reise til utlandet i flere måneder. Og at du bør lære deg norsk først. 2
nicc Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. desember 2010 ? har 4 i norsk... koffer sei, du att jeg må lær meg norsk bedre?
nicc Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2010 jeg har 4, pluss at jeg har dysleksi! så.... vet ikke hvem som dummet seg ut der? du sei at jeg, må lære meg norsk? du kan ikke å sette komma, engang da! bruker sikkert noen dager på å svare, du nå?
Chiyo Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 ingen som har noe erfaring, fra språkreise? ;o Ikke reis med EF hvis du planlegger et lengre opphold, MEN EF sine språk leirer er ganske bra. Har selv vært på en i USA før jeg reiste videre til vertsfamilie. Jeg har alltid vært veldig flink i Engelsk. De tingene jeg gjorde da jeg var yngre var: * Så engelske filmer med engelsk tekst. * Leste bøker på engelsk. * Prøv å se film uten tekst å hør ekstra godt etter hva de sier. Det kan være at tipsene mine ikke er så bra og ikke passer for deg. Jeg er egentlig ganske heldig som alltid har hatt et øre for språk så eg tar disse tingene lett til meg. Men det at du vil og engasjerer deg er en god start. Engelsk er et så mye brukt språk, og man hører det og leser det hele tiden. Så om du vil bli skikkelig flink er jeg sikker på at du greier det.
Chiyo Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 (endret) jeg tror ikke du er moden nok til å reise til utlandet i flere måneder. Og at du bør lære deg norsk først. Jeg tror noen bør lære seg folkeskikk! Ikke så modig at du kan skrive det der med ditt brukernavn altså? Jeg syns TS virker som en helt vanlig 16 år gammel jente jeg. Man trenger ikke være rettskriving-nazi for å være moden skjønner du. Endret 15. desember 2010 av Chiyo
LetThemEatCake Skrevet 15. desember 2010 #13 Skrevet 15. desember 2010 Det finns alltid utbytesprogram för dig som studerar. Annars kan du alltid flytta dit och jobba om några år. Utöver att faktiskt resa dit rekomenderar jag att du tar bort subtiteln på filmer och serier, då måste du lyssna på engelskan och du lär dig otroligt mycket mer. Jag som läser franska nu tittar på Friends dubbat och textat på franska, haha. Det låter förjävligt, men oj vad jag lär mig mycket! Det ska ju vara roligt att lära sig, hihi.
Audrina Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Hva med å skaffe deg en language exchange friend? Søk litt rundt på expat forums osv. så finner du nok et sted der folk søker etter slike venner. Ofte foregår det via Skype, hvor man rett og slett snakker med hverandre og hjelper hverandre med å lære/forbedre ønsket språk. Du kan jo selv poste at du kun leter etter noen som er villig til å snakke engelsk med deg
lilleGrethe Skrevet 15. januar 2011 #16 Skrevet 15. januar 2011 Jeg vil foreslå at du snakker med rådgiver på skolen din. Spør om de vet om noen muligheter for utveksling i England. Hvis du får et godt utvekslingsprogram vil du få en vertsfamilie som du bor hos. Alternativt finnes det også noen muligheter for å lære engelsk i Norge - blant annet IB (videregående på engelsk). Men det er sannsynlig at de har ganske høye opptakskrav, og det finnes ikke over alt i landet. Jeg ville ikke flyttet ut så tidlig som 16, men jeg anbefaler absolutt å reise ut i løpet av studietiden. Hvis du ikke finner et utvekslingsprogram som passer på videregående, vil jeg anbefale å ta så mye engelsk som mulig på vgs. I tillegg, for å bli god: Les engelske bøker, og slå opp hver gang det er noe du ikke skjønner, evt skriv ned ordet i en notatbok, og slå opp alle ordene etterpå, og skriv ned betydningen. Se engelske filmer/tv-programmer, helst med engelsk teksting (jeg synes det er bedre enn uten tekst, da får man med seg skrivemåten og uttalen samtidig). Les engelske aviser på nett, f.eks. BBC, the Guardian Da jeg flyttet til England for å studere var jeg 20. Og selv etter å ha hatt engelsk på skolen i mange år, inkludert fordypning på vgs og business engelsk på høyskolen, måtte jeg jobbe med språk. Det vanskeligste i begynnelsen var å forstå hva folk sa når vi var på et utested med høy musikk. De engelske vennene mine snakket sammen, men jeg hørte ikke hva de sa godt nok til å forstå. Så jeg må si at jeg er glad for at jeg ikke gjorde det tidligere. Mitt forslag er jobb med engelsken i Norge, og finn et studie der du kan ta minst ett semester (gjerne et år) i England. Det tar litt tid å få språket inn i hodet naturlig - først når man begynner å drømme på engelsk vet man at det har satt seg. Før det må man bare øve og trene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå