Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2003 #1 Del Skrevet 16. oktober 2003 Er det noen som kan reglene til følgende kortspill: Gris? Vri åtter? Evt. andre som passer til små frøkner på 6 år? Ang. Ludo; kan man flytte begge to når man har to oppå hverandre? Hilsen superivirg stemor - alias Qlio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 16. oktober 2003 #2 Del Skrevet 16. oktober 2003 Gris: Man skal prøve å få alle fire i samme type. Når man har det, så legger man tommelen på bordet. Alle som oppdager at tommelen er på bordet, gjør da det samme. Den siste som oppdager det, blir G og så videre. Husker bare dette... Ludo: Ja, det kan man! Vri åtter: alle får utdelt 7 kort.Bunken blir så lagt på bordet, og man må legge ut kort av samme type (ikke nødvendig med rekkefølgen) for å kunne delta i runden. Dersom man ikke har kort på hånden, så må man trekke inn tre kort. Målet med spillet er å bli kvitt alle kortene en har på hånden. En åtter kan brukes til å forandre tyen kort som skal bli lagt ut. Eks: hjerter ligger på bordet, en legger på en åtter, og sier "Jeg vrir til kløver" etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 16. oktober 2003 #3 Del Skrevet 16. oktober 2003 Vri åttar har vel same reglar som Uno. Men det er sikkert 15 år sidan eg spelte det, og hugsar ikkje kva for kort som hadde kva funksjon... Utanom at åttaren kan du vri med! Gris vert liksom så innvikla å forklare... Veit ikkje om eg hugsar alt - er jo like lenge sidan eg spelte det òg nesten... Men den som får alle korta i same farge skal iallefall legge tommelen på bordkanten. Då skal alle andre òg, og den siste som gjer dette, vert 'G'... Var visst ikkje mykje hjelp... Men eg kan anbefale denne boka, her finst reglar for det meste! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 16. oktober 2003 #4 Del Skrevet 16. oktober 2003 Så flink du er Qlio!! Synd vi har tatt ned trampolina..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2003 #5 Del Skrevet 16. oktober 2003 Tusen takk! Som ekkel stemor gjør jeg mitt beste..... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 16. oktober 2003 #6 Del Skrevet 16. oktober 2003 Siden dette er din tråd, tar jeg sjansen på å bryte litt ut av temaet; du blir vel med på neste Roma-treff??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2003 #7 Del Skrevet 16. oktober 2003 Du skal få lov til å overbevise meg i morgen når vi drikker kakao! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 16. oktober 2003 #8 Del Skrevet 16. oktober 2003 OK!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 17. oktober 2003 #9 Del Skrevet 17. oktober 2003 Vri åtter: alle får utdelt 7 kort.Bunken blir så lagt på bordet, og man må legge ut kort av samme type (ikke nødvendig med rekkefølgen) for å kunne delta i runden. Dersom man ikke har kort på hånden, så må man trekke inn tre kort. Målet med spillet er å bli kvitt alle kortene en har på hånden. En åtter kan brukes til å forandre tyen kort som skal bli lagt ut. Eks: hjerter ligger på bordet, en legger på en åtter, og sier "Jeg vrir til kløver" etc. I tillegg må man huske å si "ett kort" når du bare har ett kort igjen på hånda - glemmer du det må du trekke tre kort, og det er lov å vri med kort av samme verdi men annen valør (altså ligger det et ruteress på bunken så kan du vir til kløver med et kløveress) Suz - kortentusiast Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 17. oktober 2003 #10 Del Skrevet 17. oktober 2003 Gris: Man skal prøve å få alle fire i samme type. Når man har det' date=' så legger man tommelen på bordet. Alle som oppdager at tommelen er på bordet, gjør da det samme. Den siste som oppdager det, blir G og så videre. Husker bare dette... [/quote'] Tillater meg å utdype litt. :D Alle spillerene får utdelt fem kort hver, bortsett fra én, som får seks kort. Denne personen begynner med å sende et kort videre til sidemannen. Man samler på farger, altså om å gjøre å få fem kløver eller fem hjerter osv. (Det er ikke lov å sende det kortet man mottar videre med en gang, man må vente til neste runde.) Førstemann til fem like legger tommelen på bordkanten, så diskret som mulig. Sistemann til å legge tommelen på bordet taper runden og får tildelt en bokstav. (G, R, I og til slutt S. Førstemann til GRIS har tapt hele spillet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 20. oktober 2003 #11 Del Skrevet 20. oktober 2003 Tusen takk for mange gode svar, nå skal der kjøpes kortstokk, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå