Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Inspirert av spørsmålet om uttalen av Vålerengen/a, spør jeg som overskriften viser.
afeio Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Uttaler det med æ, men har hørt det egentlig skal uttales med e.
Antlers Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Dælivannet med æ og tykk l. Dælenenggaten blir Dærnenggata. Hvordan skal det egentlig uttales?
Kråkesaks Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Dælivannet med æ og tykk l. Samme her. Den gata her jeg ikke hørt om så jeg vet ikke hvordan jeg ville sagt det.
Gjest Pet Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Dælivannet med æ og tykk l. Her og. Og Dælenggata med lykk l.
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Samme her. Den gata her jeg ikke hørt om så jeg vet ikke hvordan jeg ville sagt det. Den ligger på Rodeløkka, i Oslo, nedenfor Carl Berner. Endret 14. desember 2010 av Belladonna
Kråkesaks Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Ok. Det er mulig jeg bare ville sagt Dælenenggaten rett fram.
Rosalie Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Dælenggata, med tjukk l. Ligger i opprinnelige arbeider-Oslo, og uttales originalt med Oslo-dialekt, dvs. arbeiderdialekta i Oslo. Dælivannet vet jeg ikke hvor er, men helt spontant ville jeg sagt det fertt fram, men med tjukk l. 1
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Dælenggata, med tjukk l. Ligger i opprinnelige arbeider-Oslo, og uttales originalt med Oslo-dialekt, dvs. arbeiderdialekta i Oslo. Dælivannet vet jeg ikke hvor er, men helt spontant ville jeg sagt det fertt fram, men med tjukk l. Dælivannet ligger i Bærum.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Sier Dælenggata, som de innfødte uttaler det. Dælivannet har jeg ikke noe forhold til, men basert på skrift og uten å vite noe mer om det ville jeg uttalt det med Æ og tjukk L.
Mann_30 Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Vel. Jeg er ikke fra Oslo. Men.. jeg har lært av de innfødte følgende prosedyre for uttale av "Vålerenga": Man skal alltid drikke mye øl først. Deretter skal man sitte foroverlent over et bord på en pub, med en pils i hånda. Så skal man søle ut øla, mens man vræler: "vrååååleeengaaaaaaaaaaaaa*blurrrhgggh*" og avslutter a'en med å spy utover hele bordet. Dette er den eneste aksepterte uttalen av "Vålerenga." 1
Gjest Eurodice Skrevet 14. desember 2010 #12 Skrevet 14. desember 2010 Vel. Jeg er ikke fra Oslo. Men.. jeg har lært av de innfødte følgende prosedyre for uttale av "Vålerenga": Man skal alltid drikke mye øl først. Deretter skal man sitte foroverlent over et bord på en pub, med en pils i hånda. Så skal man søle ut øla, mens man vræler: "vrååååleeengaaaaaaaaaaaaa*blurrrhgggh*" og avslutter a'en med å spy utover hele bordet. Dette er den eneste aksepterte uttalen av "Vålerenga."
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Vel. Jeg er ikke fra Oslo. Men.. jeg har lært av de innfødte følgende prosedyre for uttale av "Vålerenga": Man skal alltid drikke mye øl først. Deretter skal man sitte foroverlent over et bord på en pub, med en pils i hånda. Så skal man søle ut øla, mens man vræler: "vrååååleeengaaaaaaaaaaaaa*blurrrhgggh*" og avslutter a'en med å spy utover hele bordet. Dette er den eneste aksepterte uttalen av "Vålerenga." "Vrååååleeengaaaaaaaaaaaaa*blurrrhgggh*", altså? Da har du nok vært på feil pub.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå