Gå til innhold

hjelp min datter har hatt sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er veldig lei meg og skuffet .hun er bare 14 jeg kan neste ikke tro dette.men hun har sin første kjæreste og de er så forelske ,jeg var så stolt og glad på hennes bein ,men at dette skulle hende hadde jeg aldri tro.hun hadde ikke brukt noe prevensjon heller og derme fan de ut at de måtte ta en angre pille.

så nå sitter jeg har og skal være helt fra meg p,g,a venting til neste mensen kommer,førs ble jeg veldig lei meg,skuffet og synt for dette har vi snakket om om prevensjon og at hun kunne være så utforsiktig men ingenting kan gjøres om så nå skal jeg snakke med begge to og jeg trenger råd om hvordan jeg skal håndtere dette specielt med tanke på om jeg må nesten si det til moren hannes han er jo 14 år hva skal jeg gjøre hva er rett jeg hadde nok blitt veldig sint om noen ikke hadde imformert meg håper på noen svar .

Merry

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre at de hadde sex med hverandre og er forelsket i hverandre enn at hun bare har seg med en tilfeldig en på fest. Prøv å tenk positivt ;)

Og angående det med prevensjon, så ja, de var for uforsiktige. Ta en prat med de to, ikke bland inn mora hans. Det er HANS oppgave å informere mora om han vil, ikke din.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror det er viktig at din datter ikke får en følelse av at det hun gjorde var galt, i den forstand at du kjefter og smeller. Ja, datteren din er bare 14 år, og har i følge loven ikke lov til å ha sex før hun er 16 år, men hun kom til deg og fortalte, og det bør du være glad for. I tillegg, som AB skriver, er hun forelsket og hadde sex for første gang med noen hun var glad i, det er ikke alle som har en like fin opplevelse av første gangen.

Prøv heller å prate rolig med henne om dette, og få henne til å forstå at hun kan være åpen om sex til deg. Du vil kanskje ikke at hun har sex, men nå har hun en gang hatt det, og kommer nok til å ha det igjen, så da er det bedre at dere er åpne og ærlige med hverandre, enn at hun ikke kommer til deg neste gang, om hun skulle være "uheldig" å glemme prevensjon da også.

Og, om det skulle være problematisk å få henne til å huske kondomen, gi henne P-piller. Du må betale for de frem til fylte 16år, men er det ikke bedre enn at hun blir mor som 14-15 åring?

Lykke til :klemmer:

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

Sett henne på pillen. Garantert ikke den siste gangen de har sex heller, uansett hvor sint du blir.

Gjest elfhybrid
Skrevet

Altså - ok, der jeg vokste opp var 13 år og en fest med en på 30 normalen - så sånn sett er du heldig.

Få henne og han til å forstå at UANSETT så må de bruke kondom. Vis bilder av syfilis eller whatever - det er ikke til å spøke med.

Skrevet

Jeg tror det er viktig at din datter ikke får en følelse av at det hun gjorde var galt, i den forstand at du kjefter og smeller. Ja, datteren din er bare 14 år, og har i følge loven ikke lov til å ha sex før hun er 16 år, men hun kom til deg og fortalte, og det bør du være glad for. I tillegg, som AB skriver, er hun forelsket og hadde sex for første gang med noen hun var glad i, det er ikke alle som har en like fin opplevelse av første gangen.

Prøv heller å prate rolig med henne om dette, og få henne til å forstå at hun kan være åpen om sex til deg. Du vil kanskje ikke at hun har sex, men nå har hun en gang hatt det, og kommer nok til å ha det igjen, så da er det bedre at dere er åpne og ærlige med hverandre, enn at hun ikke kommer til deg neste gang, om hun skulle være "uheldig" å glemme prevensjon da også.

Og, om det skulle være problematisk å få henne til å huske kondomen, gi henne P-piller. Du må betale for de frem til fylte 16år, men er det ikke bedre enn at hun blir mor som 14-15 åring?

Lykke til :klemmer:

Loven sier vel strengt tatt ikke at det er ulovlig å ha sex når man er under 16. Den sier vel heller at det er ulovlig for noen over 16 å ha sex med noen under 16. Hva to 14-åringer foretar seg rammes derfor ikke av loven.

• Liker 6
Skrevet

For all del, ikke kjeft ihvertfall. Det hjelper ikke å prøve å få henne til å se på sex som noe skummelt og skamfylt, det kommer bare til å ødelegge for henne fremover. Hun kommer nok ikke til å slutte å ha sex selv om du ønsker det, så jeg ville heller fokusert på viktigheten av prevensjon. Om en av dem har hatt sex med andre MÅ kondom brukes. Fortell henne/dem om hvor utrolig lett man kan bli gravid, og hvilke konsekvenser dette gir (abort eller å få barn svært tidlig). Snakk med henne om viktigheten av respekt for partners grenser, og at hun selv bestemmer over egen kropp, og ikke trenger å gå med på ting hun ikke selv ønsker.

Du kommer aldri til å klare å stanse henne fra å ha sex, men du kan i verste fall svartmale sex slik at hun i mange år ser på seksualitet som tabu, skittent og noe man bør skamme seg for.

Skrevet

Forslag: spør henne rett ut om hun har hatt sex. Si at du vil dra henne med til gynekolog for å sjekke om hun har hatt det eller ei. Si at der kan du sjekke om hun er gravid også. Gjør du det vil hun aldri ha sex igjen. Ikke før hun er blitt voksen i alle fall!!

Skrevet

Barn skal ikke ha sex! Du må være konsekvent hvis hun skal høre på deg. Trekk tilbake ukelønna hennes eller noe sånt!

Skrevet

Jeg syns du bør forklare de konsekvensene av å ha sex.

Så bør du prente inn i hodene deres hvor viktig det er med kondom.

Jeg syns ikke hun skal gå på p-piller, for jeg syns at de bør kun bruke kondom, for ja, de kommer til å ha sex igjen.

Jeg går utifra at det var første gang begge to hadde sex, og at de bare prøvde det ut.

Skrevet

Hvis du kjefter kan du risikere at hun puler mer bare på trass. Jeg vet om folk som har pult på doen på barneskolen fordi de ikke får pule hjemme, så forbud mot å møte kjæresten/være alene på rommet o.l. er heller ikke helt tingen.

Du kan også risikere at hun føler seg brukt og verdiløs fordi hun har pult. Du må vise at du fortsatt er glad i henne og ha en åpen dialog. Bra å vite hva hun driver med selv om det kan være sårt å høre.

Men prevansjon er viktig å poengtere.

Hvis begge er jomfruer tror jeg sannsynligheten for sykdommer er lav, men jeg hadde sagt at kondom er det beste videre. OG gitt henne p-piller i tillegg.

Gjest Galithralia
Skrevet

Barn skal ikke ha sex! Du må være konsekvent hvis hun skal høre på deg. Trekk tilbake ukelønna hennes eller noe sånt!

Tuller du eller? Hun kommer nok til å ha sex igjen, uansett om ukelønnen blir holdt igjen eller ikke. Da er det faktisk bedre at man har et åpent forhold så man kan snakke med sin egen mor om sånt, enn å drive å skjule seg.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Å trekke inn ukelønna er det dummeste jeg har hørt. Du får det til å høres ut som om det er galt å ha sex, og at hun skulle skamme seg for det.

Å trekke inn ukelønna er vel noe man gjør om man ikke har holdt avtaler og gjørt det man skal, men det har ingenting med følelser å gjøre.

Når man er forelsket og glad i noen, kommer de seksuelle følelsene frem, og det er en del av å være menneske. Man gir klemmer til venner og foreldre, og kysser de man er glad i.

Ja, jeg er fult klar over at hun er 14 år, men å trekke inn ukelønna hennes blir bare for dumt i mine øyne...

Forklar de kosekvensene av å ha sex. Om man ikke tør å gå til ynekolog, så bør man vente med sex til man er moden nok. Om man ikke tør å kjøpe kondom, bør man vente til man er moden nok til å tørre det.

Sex er for de som er modne nok til å ta ansvar for handlingene som blir gjort, og at man unngår å bli uønsket gravid.

De bør jo begge blir oppfordret til å passe godt på, og å fullføre ungd.sk. og vgs.

Endret av meridian
  • Liker 1
Skrevet

Tuller du eller? Hun kommer nok til å ha sex igjen, uansett om ukelønnen blir holdt igjen eller ikke. Da er det faktisk bedre at man har et åpent forhold så man kan snakke med sin egen mor om sånt, enn å drive å skjule seg.

ehh?? Det finnes faktisk ting man ikke prater med moren sin om!

Gjest Galithralia
Skrevet

ehh?? Det finnes faktisk ting man ikke prater med moren sin om!

Nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, men hos meg har det alltid vært et åpent forhold mellom meg og min mor om sex. Og det har hjulpet mye - da jeg alltid har følt at jeg kunne komme til henne med noe uten å bli dømt opp og ned og kjeftet på.

Kanskje det ikke gjelder alle, men her har jo TS og datter snakket sammen - så i denne familien er det tydelig at man snakker sammen om slike ting. Og hvilket resultat vil det gi om TS nekter datteren sin ukelønn som vinnie foreslår? Ingenting, utenom at hun ikke kommer til å snakke mer om sånne ting med sin mor, og holder på i det skjulte. Da er det bedre at mor og datter prater sammen, har et bevisst forhold til sex, og vet konsekvensene av å ha sex ubeskyttet.

• Liker 2
Skrevet

Å trekke inn ukelønna er det dummeste jeg har hørt. Du får det til å høres ut som om det er galt å ha sex, og at hun skulle skamme seg for det.

Å trekke inn ukelønna er vel noe man gjør om man ikke har holdt avtaler og gjørt det man skal, men det har ingenting med følelser å gjøre.

Når man er forelsket og glad i noen, kommer de seksuelle følelsene frem, og det er en del av å være menneske. Man gir klemmer til venner og foreldre, og kysser de man er glad i.

Ja, jeg er fult klar over at hun er 14 år, men å trekke inn ukelønna hennes blir bare for dumt i mine øyne...

Forklar de kosekvensene av å ha sex. Om man ikke tør å gå til ynekolog, så bør man vente med sex til man er moden nok. Om man ikke tør å kjøpe kondom, bør man vente til man er moden nok til å tørre det.

Sex er for de som er modne nok til å ta ansvar for handlingene som blir gjort, og at man unngår å bli uønsket gravid.

De bør jo begge blir oppfordret til å passe godt på, og å fullføre ungd.sk. og vgs.

Det er galt å ha sex når de er barn!

Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hei jeg er veldig lei meg og skuffet .hun er bare 14 jeg kan neste ikke tro dette.men hun har sin første kjæreste og de er så forelske ,jeg var så stolt og glad på hennes bein ,men at dette skulle hende hadde jeg aldri tro.hun hadde ikke brukt noe prevensjon heller og derme fan de ut at de måtte ta en angre pille.

så nå sitter jeg har og skal være helt fra meg p,g,a venting til neste mensen kommer,førs ble jeg veldig lei meg,skuffet og synt for dette har vi snakket om om prevensjon og at hun kunne være så utforsiktig men ingenting kan gjøres om så nå skal jeg snakke med begge to og jeg trenger råd om hvordan jeg skal håndtere dette specielt med tanke på om jeg må nesten si det til moren hannes han er jo 14 år hva skal jeg gjøre hva er rett jeg hadde nok blitt veldig sint om noen ikke hadde imformert meg håper på noen svar .

Merry

Jeg ville ikke fokusert så mye på det at hun har hatt sex, men skjønner at du blir skuffet og sint fordi hun ikke tenkte langt nok til å bruke prevansjon. Det hadde jeg og blitt sint for.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du får lære henne om preventiver. Både gummi og piller. Men igjen, nå vet de hvordan det er å pule uten gummi, så liten sjanse de kommer til å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Veit du hva? Hvis de vil ha sex så kommer de til å ha sex, og det er INGENTING du kan gjøre med det. Det eneste som ligger i din makt er at du tar en ROLIG prat med henne om prevensjon og får henne til å forstå at dette er meeeget viktig. Foruten dette er det ingenting du kan gjøre.

Og vær snill og ikke kjeft... Det kan gi hun varige arr i psyken som kommer frem senere i livet. Tro meg. Hadde en venninne som ble overrasket av moren sin da hun onanerte en gang, noe som fikk moren til å hyle og kjefte. Har aldri hatt en venninne som skambelagte sin seksualitet til de grader, og hun gjør det enda, mange mange år etterpå.

Du må ikke tro du kan diktere hva dattra di gjør, uansett om hun er et barn. Man kan ha sex til alle døgnets tider hvor som helst når som helst, så ikke prøv å hindre hu i å ha sex for det kan bare gjøre vondt verre. Det er bare å få hu til å forstå hvor ekstremt viktig prevensjon er!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...