Gå til innhold

Generele spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en del ting jeg har grubblet litt på i det siste.

1. Finnes det flate bryllups sko (til brud), liker ikke høye hæler

2. Er det ikke litt teit at alle prater om "bryllps natten" som om det er helt opplagt at man har sex den natten? Hva om man ikke føler for det, eller ikke har gjodrt det så spør alle hvordan var bryllups natten hehehe. osv XD Trur jeg hadde vært litt ukomfertabel med det ( er ikke gift enda da)

3. Hva syns du man skal kjøpe først undertøy eller kjole?

4. Hva synes du om bryllupskjole med lommer i (så på tv, de var ikke veldig synelig da). Personlig suns jeg det var litt kult men er redd for at man får litt guttete holdning med hender i lommene.

5. Hvordan ser din drømmebukett ut?

6. Hva er billig og godt å servere gjestene mener du?

7. Bude man ha bordkort?

8. Har hørt at bruden og brudgommen liksom må holde tale i hverandre. Hva sier man i en slik tale. virker litt SKUMMELT på en måte.

9. Hvordan smaltalker man med personer fra hans slekt som man ikke kjenner så godt?

10.kan man bruke joggesko hvis man føler for det + sokker ?

11. Er det nærmest obligatorisk med brudevals?

12. Hvor mye koster sånn bryllupskordinator eller hva det heter, hvordan funker det?

13. Vil du si at bordpynt osv er viktig?

14. Hva gjør man egentlig på den festen etter det i kirka bortsett fra mat og dans og taler.

det var alt jeg kom på i farten håper du har svare på noen av spm mine :) Plis svar ..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil påstå at du/bruden bør holde deg/seg langt unna joggesko og sokker akkurat på bryllupsdagen ;)

Skrevet

1. "Ballerina"-sko er et godt alternativ.

2. Prater alle om bryllupsnatten?

3. Kjole, så kjøper du undertøy som passer til kjolen.

4. Dritkult med brudekjole med lommer synes jeg, alle trenger ikke ha helt like stroppløse kjoler.

5. Villblomster

6. Tja, hva med tapas/koldtbord/grilling?

7. Det er vanlig, men om man ikke har det så får i alle fall de som vil sitte sammen, sitte sammen.

8. Ingen anelse, ikke gift. Men sammen med en som ikke ville holdt tale om det sto om livet :0)

9. Regner med samtalen går av seg selv på en sånn dag, du trenger sikkert ikke si stort annet enn takk for gaven, hyggelig å se dere osv.

10. Jeg er for, ikke løpesko kanskje. Men hva med Converse? Alt trenger ikke å være sånn som alle andre har det. Gjør det du selv føler for, det er din dag.

11. Jeg har bare vært i bryllup hvor det har vært det, men synes ofte(ikke alltid)det er litt påtatt/unaturlig.

12. Ingen anelse.

13. Noe pynt synes jeg er pent, men man trenger jo ikke servietter med monogram,goodiebags osv.

14. Har det morro!

Gjest elfhybrid
Skrevet

Vil bare understreke at jeg er litt utradisjonell.

1. Ballerinasko er fint,man skal føle seg vel syns jeg :)

2. Hvis noen hadde spurt meg om det eller spør,for vi er ikke gift ennå, så sier jeg bare at når jeg har sex har de da ikke noe med, eller bare jatter med og skifter emne.

3. Det spørs - om du skal ha tradisjonell kjole - så kanskje kjolen først.

4. Hvis du syns det er kult,skal det være det eneste som betyr noe. Jeg syns det er kult.

5. Der er jeg nok tradisjonell,faktisk. Røde roser og sånn brudeslør.

6. Det spørs på hvor du bor,og hvem du kjenner.Her oppe i finnmark,kan reinskjøtt være billig om man kjenner rette folka. Men taco,eller suppe,eller sånne ting.

7. Hm, ja, det spørs- er jo ålreit at folk får sitte der de vil,men da øker sjansen for at noen sitter igjen alene.

8. Enig der- så det gjør ikke vi,hehe. Men etter det jeg har sett på film,så er det litt sånn Hvordanman møttes,og at man betyr mye for hverandre og takke folk for at de kom eller noe sånt.

9. Der er jeg blank dessverre. Været og bryllupet og mingle ofte:p

10. Hvis det er det du vil,ja. De fleste svarer nok nei her,men jeg skal gifte meg i joggesko (converse) så det funker nok.

11. Ja,er visst det-men det kan man hoppe over om man vil.

12. Det er jeg ikke sikker på - beklager.

13. Viktigere at folk får plass til armer og matfat - men en blomst hist og her er vel ikke å forakte.

14. Eh,vet ikke, taler og gaver og sånt trur jeg.

• Liker 1
Skrevet

1. Som de andre sier - Ballerinasko! De er kjempesøte.

2. Så vidt jeg vet er det mange som IKKE har sex bryllupsnatten, og bare sovner etter en lang og slitsom dag.

3. Kjole, tror jeg.

4. Ditt bryllup, din kjole. Velg den du synes er fin, med eller uten lommer.

5. Rosa roser.

6. Tja.. Betasuppe?

7. Det velger du selv, men kan sikker være lurt.

8. Dette er ikke obligatorisk. Men man sier vel noen ord om at man er glade i hverandre.

9. Været, vielsen, maten, kakene.

10. Det kan du, men jeg hadde reagert om bruden kom i joggesko.

11. Tror det. Men er det noe du virkelig ikke vil, så kan du nok slippe unna.

12. Aner ikke.

13. Nei, men det skal se ordentlig og pent ut med dekketøy osv.

14. Gaver, prater, drikker, danser, spiser, danser og drikker litt mer.

Skrevet

1. Finnes det flate bryllups sko (til brud), liker ikke høye hæler Ja, det gjør det. Har sett det både i salong og i vanlige skobutikker.

2. Er det ikke litt teit at alle prater om "bryllps natten" som om det er helt opplagt at man har sex den natten? Hva om man ikke føler for det, eller ikke har gjodrt det så spør alle hvordan var bryllups natten hehehe. osv XD Trur jeg hadde vært litt ukomfertabel med det ( er ikke gift enda da) Det har ingen andre enn din kjære og du noe med. Personlig tviler jeg på at jeg egentlig orker så mye action på bryllupsnatten etter flust av god mat, kaker, dansing osv.

3. Hva syns du man skal kjøpe først undertøy eller kjole? Spiller det noen rolle? Jeg kjøpte uansett ikke undertøy spesielt til kjolen.

4. Hva synes du om bryllupskjole med lommer i (så på tv, de var ikke veldig synelig da). Personlig suns jeg det var litt kult men er redd for at man får litt guttete holdning med hender i lommene.

5. Hvordan ser din drømmebukett ut? Som denne, bare i lys rosa.

6. Hva er billig og godt å servere gjestene mener du? Vanskelig å si, vi bruker ganske mye penger på mat fordi de som leier ut lokalene stiller med catering. Men tenker at tapas kan være billig og godt.

7. Bude man ha bordkort? Man må ikke, men jeg synes det tar seg best ut.

8. Har hørt at bruden og brudgommen liksom må holde tale i hverandre. Hva sier man i en slik tale. virker litt SKUMMELT på en måte. Man snakker da om hvor mye man partneren betyr for en, tja, alt som måtte passe egentlig, i positiv forstand.

9. Hvordan smaltalker man med personer fra hans slekt som man ikke kjenner så godt? Man får begynne med "god dag" og ta det derfra. Greit å begynne med noe trygt som f.eks "ja, dette var jo et fint bryllup" osv. Er ikke så glad i small-talk selv.

10.kan man bruke joggesko hvis man føler for det + sokker ? Som gjest? Ikke i mine øyne, men kommer jo an på brudeparet og hvordan bryllupet er lagt opp.

11. Er det nærmest obligatorisk med brudevals? For mange er det nok det, men det er ikke nødvendigvis et must.

12. Hvor mye koster sånn bryllupskordinator eller hva det heter, hvordan funker det? Aner ikke. For meg er det bortkastede penger.

13. Vil du si at bordpynt osv er viktig? Litt. Det setter prikken over i'en i mine øyne.

14. Hva gjør man egentlig på den festen etter det i kirka bortsett fra mat og dans og taler. Nei, det blir jo å danse, hygge seg og ha det moro med ens nærmeste.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg synes det er viktig å påpeke at man bør gjøre akkurat som en vil i sitt eget bryllup. Personlig synes jeg litt for mange bryllup er veldig like i formen, selv om brudeparene kan være veldig ulike. For min egen del skal jeg gjøre akkurat det jeg selv har lyst til og føler er naturlig. Hadde f.eks. aldri hørt om sånne gavelister man legger ut til gjestene før jeg leste om det her på KG, og kommer aldri til å ha slike selv da jeg personlig oppfatter det som litt merkelig/frekt. Har jo fått vite nå i ettertid at det er helt normalt og at "alle" har det, men det i seg selv burde ikke være nok til å endre mitt førsteinntrykk av slike ønskelister, og jeg skal derfor ikke ha det selv. Alt for mange tradisjoner og "slik skal man gjøre det" der ute for min smak. Men for å svare på spm dine:

1)Ja, alle sko kan jo i utgangspunktet brukes som brudesko. Ballerinasko er jo søte. Kjenner også ei som giftet seg i fjellsko på et fjell for et par år siden f.eks.

2)Tror ikke alle synes det er opplagt. Ha sex hvis du vil, og ikke om du ikke vil. Tviler på at så mange spør om dette?

3) Av praktiske årsaker: Kjole først, undertøy etterpå.

4) Høres kult ut :)

5) Villblomster blandet med solsikker

6) Tapas, gryteretter, viltkjøtt, taco, koltbord

7) Tja. Kanskje om det er en fare for at enkelte vil synes det er ubehagelig å finne en plass selv, folk som ikke kjenner så mange der f.eks.

8) Vet ikke om jeg skal ha det, men er vel å trekke frem morsomme og hyggelige ting om den du gifter deg med.

9) Begynn med takk for at de kom, hva de synes om maten, hvordan reisen din evt. gikk osv. Helt vanlig smalltalk?

10) Ja.

11) Nei. Skal ikke ha det selv.

12) Aner ikke.

13) Litt for meg (synes det er gøy), men om det ikke betyr så mye for dere, så dropp det.

14) Bare slapper av og prater sammen og har det gøy!

Endret av Nigiria
Skrevet

Takk for fine svar :) Jeg syns det er mye å tenke på i forhold til bryllup. Om noen her er gift eller har planer om å gifte seg, hvor lang tid i forveien burde man begynne å planlegge?

Gjest elfhybrid
Skrevet

Jeg gifter meg om to uker og to dager, og har planlagt ca siden 10.-nov

Skrevet

Jeg skal gifte meg 25 juni 2011, og ble forlovet i begynnelsen av juli i år. Mesteparten av ferdig planlagt i slutten av september, idag er alt ferdig bestilt, laget og ordnet utenom bordplassering (fordi vi trenger å vite hvem som kommer), skrive navn på bordkort( samme grunn), bestille blomster og ordne med papirene. :) Det er mye å tenke på, og litt stress, men hvis du vet hva du vil ha, og så går det faktisk greit. Jeg har kost meg VELDIG med planlegginga :)

Når det gjelder smalltalk: Hvis DU er brud, så er ikke det noe å bekymre seg for. Det er DE som skal smalltalke med deg, du har hovedpunkt for den dagen, og har mange å prate med :)

Skrevet

1. Jeg hadde nydelige ballerinasko, det var godt å ha noe behagelig den dagen, og jeg fikk veldig mange komplimenter for dem

2. Hehe, heldigvis er sexlivet til deg og mannen din nettopp det - deres, og hva du vil dele fra hva som skjedde eller ikke skjedde bryllupsnatten er jo opp til deg. Vi hadde snakket om det, at vi muligvis ville være for slitne den natta, men jammen skjedde det ikke allikevel.

3. Kjole! Det er jo kjolen som synes, og undertøyet skal bare sørge for at du ser så bra ut som overhode mulig i kjolen din. Heldigvis betyr ikke det at det ikke kan være lekkert, det finnes lekkert undertøy i de fleste typer. ... og det er jo litt kjedelig om du kjøper en lekker, vanlig BH og ender opp med stroppeløs kjole?

4. Jeg har også sett dette! På de bildene jeg har sett har det vært herlig sjarmerende, men tror det må være riktig kjole og riktig jente inni :)

5. Min var ren, hvit og grønn, liten og enkel - men veldig fin. Ga venninna som lagde den full frihet, bortsett fra fargen, og den ble perfekt.

6. Tja, vi hadde buffet med litt hjemmelaga mat, og litt mat bestilt som vanlig take away på en restaurant i stedet for å bestille fra et cateringfirma. Den bestilte kosta vel omtrent 140 pr person/hovedrett. Andre billige alternativ kan jo være en ordentlig grillfest? Dyrere enn vanlig grillmat, men mye billigere enn en del annet.

7. Opp til dere! Noen vil ha helt uformelle bryllup, det høres fint ut at alle sitter der de vil. Selv om det kanskje er vanligst å ha bordkort til middagen og ikke til festen, men skulle dere ende opp med en skikkelig grillfest kan det jo bli unaturlig med fast plassering.

8. "Jeg elsker deg og du er så fin og jeg er så glad for at vi er gift" eller noe sånt. Det ble i hvert fall noe sånt for min del, for jeg klarte ikke la være selv om jeg ikke hadde planlagt å si noe.

9. Null problem. De sier "Så vakker kjole du har", du sier "åååh, takk, så koselig at dere kunne komme", og så går det fint derfra ;D

10. Tja. Jeg ville ikke gjort det, og du ville kanskje fått noen blikk, men igjen; du velger jo selv.

11. Vi hadde ikke, men vi hadde heller ikke dans generelt. Hvis dere skal ha dans er det vel litt mer naturlig. Gjør noe morsomt ut av det, i stedet for å bekymre dere :)

12. Veit ikke, dessverre.

13. Bordpynt er jo med på å legge den stemninga dere ønsker at bryllupet deres skal ha, enten det er klassisk formelt, vintage, morofest, rolig, eller noe annet

14. Mat, dans og taler tar litt tid i seg selv, men resten av tida får dere forhåpentligvis kost dere sammen med vennene og familien som deler dagen med dere.

:)

Skrevet

Har en del ting jeg har grubblet litt på i det siste.

1. Finnes det flate bryllups sko (til brud), liker ikke høye hæler

Ja, det gjør det

2. Er det ikke litt teit at alle prater om "bryllps natten" som om det er helt opplagt at man har sex den natten? Hva om man ikke føler for det, eller ikke har gjodrt det så spør alle hvordan var bryllups natten hehehe. osv XD Trur jeg hadde vært litt ukomfertabel med det ( er ikke gift enda da)

Etter min mening har ikke andre folk egentlig noe med hvordan bryllupsnatten var..

3. Hva syns du man skal kjøpe først undertøy eller kjole?

Jeg kjøper kjole først

Ville nok ikke hatt det selv..

5. Hvordan ser din drømmebukett ut

Det vet jeg ikke enda.. hmm..

6. Hva er billig og godt å servere gjestene mener du?

Hmm.. Ikke så mange billige forslag i grunn, vi skal ha treretters middag..

7. Bude man ha bordkort?

Ja!

8. Har hørt at bruden og brudgommen liksom må holde tale i hverandre. Hva sier man i en slik tale. virker litt SKUMMELT på en måte.

Det mest vanlige er at brudgommen holder tale, bruden trenger ikke - men det har blitt mer og mer vanlig. Men om du syns det virker skummelt eller du er ukonfertabel med det kan du jo velge det på et litt mer utradisjonelt vis? Lysbilder osv?

9. Hvordan smaltalker man med personer fra hans slekt som man ikke kjenner så godt?

Tror ikke du trenger å bekymre deg, som regel prater alle til deg den dagen - du slipper å ta initiativ til å snakke med så mange..

10.kan man bruke joggesko hvis man føler for det + sokker ?

Min mening: NEI!

11. Er det nærmest obligatorisk med brudevals?

Tja jo, jeg syns det - men du kan jo gjøre det på din egen måte..

12. Hvor mye koster sånn bryllupskordinator eller hva det heter, hvordan funker det?

Aner ikke..

13. Vil du si at bordpynt osv er viktig?

Ja

14. Hva gjør man egentlig på den festen etter det i kirka bortsett fra mat og dans og taler.

Koser seg, meste parten av tiden går vel med på mat, taler osv..

det var alt jeg kom på i farten håper du har svare på noen av spm mine :) Plis svar ..

Skrevet

Jeg skal gifte meg 25 juni 2011, og ble forlovet i begynnelsen av juli i år. Mesteparten av ferdig planlagt i slutten av september, idag er alt ferdig bestilt, laget og ordnet utenom bordplassering (fordi vi trenger å vite hvem som kommer), skrive navn på bordkort( samme grunn), bestille blomster og ordne med papirene. :) Det er mye å tenke på, og litt stress, men hvis du vet hva du vil ha, og så går det faktisk greit. Jeg har kost meg VELDIG med planlegginga :)

Når det gjelder smalltalk: Hvis DU er brud, så er ikke det noe å bekymre seg for. Det er DE som skal smalltalke med deg, du har hovedpunkt for den dagen, og har mange å prate med :)

Vet at dette ikke helt er svar på spørsmålet, men må bare kommentere at jeg er veldig imponert over deg som har alt klart.

Vi skal også gifte oss 25 juni 2011, og ble forlovet i juli 2010. Vi har så vidt begynt å tenke på ting som klær, pynt, mv. Ble bare veldig imponert (og litt stresset nå)...

Skrevet

Vet at dette ikke helt er svar på spørsmålet, men må bare kommentere at jeg er veldig imponert over deg som har alt klart.

Vi skal også gifte oss 25 juni 2011, og ble forlovet i juli 2010. Vi har så vidt begynt å tenke på ting som klær, pynt, mv. Ble bare veldig imponert (og litt stresset nå)...

Skrevet

Jeg ringte "bare for gøy" til hotellet vi hadde litt lyst til å ha bryllupsuite på, for jeg visste at de hadde 6 suitter. Dette var i august. Da fikk jeg beskjed om at "det er bra du ringte nå, for det er bare en suite igjen som er ledig den dagen". DA ble jeg stressa, og bestilte alt likegreit med en gang :)

Skrevet

har et spørsmål til som kom på av å lese alle svarene.

Hva er det førse man burde begynne å besille når man planlegger? Hvor begynner man og hvor ender man planleggingen ?

:foto:

Er det foresten noen som har noen kule forlag til utradisjonelt og sillig brudebilde?

Skrevet

Først: Sett dato! Finn kirke, og noen lokaler dere kunne tenkt dere, og sjekk om de er ledig den datoen dere har valgt. :) Så finner dere forlovere, og etter det så er det litt hipp som happ. Jeg skaffet meg kjole veldig tidlig, fordi jeg trodde det kom til å ta evigheter (Jeg fortalte meg selv at jeg har en merkelig kroppsfasong, og det var vanskelig å finne en brukt kjole til den. Jeg tror jeg bare løy til meg selv, fordi jeg synes det var gøy å prøve brudekjoler...)så skaffet jeg vel bryllupssuite, band, bil og toastmaster på samme dag etter det.

Blir man egentlig ferdig med planleggingen før man gifter seg? Altså, jeg skal bestille blomster, og da ser jeg egentlig på meg selv som ferdig. Men jeg er også nødt til å se bordplasseringer ann, kanskje forandre litt på menyen pga allergier osv osv. :)

Skrevet

har et spørsmål til som kom på av å lese alle svarene.

Hva er det førse man burde begynne å besille når man planlegger? Hvor begynner man og hvor ender man planleggingen ?

Samlet spørsmålene dine jeg. :)

Jeg/vi begynte planleggingen tre år i forveien, men det er nok litt tidlig. Uansett, deilig å ha god tid, og glad for at jeg brukt lang tid. Jeg begynte med å sette dato og finne lokaler. Syntes det var lettest.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet (endret)

siden jeg har så god tid vil jeg svare.

1. Ja, sesongen begynner rett etter jul så vær snar.

2. Synes det er noe av greia mellom to, at den natten blir mellom dem 2

3. undertøy. korsett og bh i hvert fall. Uten bra undertøy blir ingen kjoler realistiske. Eller om du ser etter kjoler med korsett trenger du ikke en ekstra korsett.

4.kjempe flott ide!

5. stor og tung med krystaller og silkebånd

6. aner ikke, kokken og brudepar får bestemme, ikke prisen.

7. bestandig, fælt når folk bare blir stua tilfeldig sammen

8. Man er personlig men ikke privat. Nevn gode opplevelser.

9. man takker for at de kom, spør åssen reisen var, hva de synes om maten -og hvorfor...osv...Så er du i gang.

10.ALDRI!!!

11. Nei, men at dere tar en dans sammen alene, ja. Velg en sang som betyr noe. For dere.

12. Hakke peil, men helt sikkert verd det! Tjoh :jepp:

13. JA! Folk skal sitte i timeshvis, kanskje blandt folk de ikke liker.

14. Man kan ta en del familiebilder, ikke alle som treffes slik sammen. Kose-drikke å skravle, som brud må du takke alle synes jeg. Gå fra bord til bord å høre åssen alle har det, ta i mot gratulasjoner, kose med mannen... Og ikke glem som brud å ta pauser, kom deg litt bort i 5 og 5 minutter... Stolleken utpå kvelden kan bli gøy.

Ikke glem å kaste buketten! Har aldri blitt gjort der jeg har vært :lete: Og brudgom skal lirke av deg denne greia på låret med tenna... Underholdning for gjestene. Det er koselig og alle får seg en latter...

Endret av Wonders

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...