Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt legetime, men ikke fått time før uti januar.

Gjør særlig vondt under utfall og også knebøy. Det har bare blitt verre siste ukene. Vondt både når jeg trener og er i ro. Tipper det er patellofemoralt smertesyndrom utfra beskrivelsene. Gjør jeg vondt verre med å trene før jeg får kommet til fysio?

Utfall har jeg kuttet fra programmet. Ellers trener jeg veldig variert, ca 3-5 ganger i uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bestilt legetime, men ikke fått time før uti januar.

Gjør særlig vondt under utfall og også knebøy. Det har bare blitt verre siste ukene. Vondt både når jeg trener og er i ro. Tipper det er patellofemoralt smertesyndrom utfra beskrivelsene. Gjør jeg vondt verre med å trene før jeg får kommet til fysio?

Utfall har jeg kuttet fra programmet. Ellers trener jeg veldig variert, ca 3-5 ganger i uken.

Hvor gjør det vondt? Foran på kne, rett under patella? Inne i leddet? På siden over laterale epikondyl (på utsiden av kne over den knokkelkulen)? I leddspalten på innsiden av kneet? Lokalisasjon av smertene gir en god indikasjon på hva som an være problemet. Smerter inne i leddet og i leddspalte kan tyde på meniskproblemer, evt ligamentaffeksjon, mens smerter foran og under patella er som du nevner muligens PFS. Du har også løperkne (runner`s knee) og hoppekne (jumper`s knee) som potensielle differensialdiagnoser.

Å kutte ut utfall er lurt, da øvelsen setter et voldsomt drag over patella via quadricepssenen, og det er vanskelig å unngå at kneet havner foran tær til enhver tid. Utfall og knebøy bør egentlig ikke gjøres av noen før de vet at de også er sterkere i mediale muskler og støtteapparat, som er det som forhindrer en ufysiolgisk valgusvinkel i selve leddet (noe som igjen legger stort press på menisker).

Hvis du reagerer med ømme ledd, irriterte bursaer (leddposer, især de som ligger rett over og rett under patella) og smerter etter trening, så ville jeg ha funnet alternativer til den trening du utfører på underekstremitetene. Mye balansetrening, både på matte, bosuball, balansebrett, er alltid gull, og alltid noe du vil få utbytte av. Å jobbe på ett bein er også ganske avslørende, da du lettere kan se om kneet tipper innover (svak medial muskulatur), om du knikser i hofta eller om ankelstabliteten din må jobbes med. Både hofte og ankel vil ha stor innvirkning på hvordan kneet ditt jobber, og ikke sjelden så viser det seg at problemet ligger i ustabile ankler eller dårlig utviklet laterale stabilisatorer i hofte.

Sittende sykkel og ellipsemaskin er andre alternativer, men husk å bibeholde en realtivt stor vinkel i kneleddet ved fleksjon (bøying av kneledd), og at du aktiviserer glutealmuskulatur, og ikke bare quadriceps, ved kraftytelser.

Skrevet (endret)

Dessutene r aktivering av setemuskulatur kristisk viktig!!!!

har selv vært ljempeplaget med knær(PFS), men er kvitt de, og er strekere i utfall og knebøy enn noen sinne..

Knærne mine var så ile en periode at jeg ikke kunne gå i trapper en gang!

Innlegget er endret iht reglene

Bond, mod

Endret av Bond
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har fulgt rådene dine, Bergans.

Sykler som bare det, har bestemt meg for at det er morsomt :)

Tusen takk for god hjelp nok en gang.

Skrevet

Hva skal man gjøre for å bygge seg opp til å kunne gjøre knebøy?

Skrevet

hei. jeg sliter litt med det samme selv. Men her gjør det vondt i noen øvelser. hvordan er det og bruke en slags støtte bandasje? har det noe virkning. jeg har nok vomdt i kneet for mye overbelastning

Skrevet

hei. jeg sliter litt med det samme selv. Men her gjør det vondt i noen øvelser. hvordan er det og bruke en slags støtte bandasje? har det noe virkning. jeg har nok vomdt i kneet for mye overbelastning

Det fikk jeg til jul, og det har hjulpet betraktelig. Både under trening og redusert smertene etter trening (har dem bare på under trening). Nesten smertefritt med knebøy nå :)

Mine har hull til kneskålen så det blir mindre press der.

http://www.rehband.com/7754-knee-support-open-patella-rehband.html

Tror de er kjøpt hos G-sport

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...