Gå til innhold

"Raske og treige karbiser"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke sant man grovt sett skiller karbohydrater inn i raske og treige karbiser? At de raske kommer fra f.eks hvitt brød, fyller lite og gir rask energi som går over fort, og at de treige kommer fra f.eks GROVT brød, metter mer og gir sakte men sikkert energi som varer?

Jeg og en venninne krangla sabla om dette. Jeg mener at jeg har lært at det er slik jeg har beskrevet over, mens hun mener at det ikke i hele verden fins noe som heter raske og treige karbohydrater. Hun bruker argumentet at "hun går på NIH, og vet derfor ALT mye bedre om kosthold og trening enn vi andre dødelige". Greit, jeg tar sikkert feil, men urkh... Hvorfor må noen være så fryktelig ovenpå bare fordi de går på en pretisjetung skole. Jeg går også på en pretisjetung skole, og har studert ett spesielt fag i mange år, men jeg går ikke rundt og tror jeg vet mye bedre enn alle andre i faget likevel.

DET var utblåsningen, det var i hovedsak det jeg spurte om først innlegget skulle handle om :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så bedriver de vranglære på Norges Idrettshøyskole, eller så har hun misforstått noe vesentlig. Det fins tre forskjellige hovedslag karbohydrater: Sukker, stivelse og cellulose. Vi mennesker kan nyttiggjøre oss de to førstnevnte, det er bare drøvtyggere som kan nyttiggjøre seg cellulose.

I gruppene sukker og stivelse fins det flere undergrupper. Det fins mange sukkerarter, men de må alle brytes ned til glukose for at vi skal kunne nyttiggjøre oss dem. Til melkesukkeret, laktose, trenger vi ensymet laktase for å bryte det ned til glukose. Tilsvarende må også stivelse brytes ned til glukose før vi kan nyttiggjøre oss den. Denne nedbrytingen tar tid avhengig av hva slags sukkerarter eller stivelsetyper det er snakk om, samt hvor mye annen slags mat det kommer sammen med, fordi kroppen da tar opp fett, proteiner og annet rart samtidig med karbohydratene, og opptaket er ikke uendelig stort, derfor blir mindre karbohydrater tatt opp enn hvis du bare hadde spist rent sukker.

Dette gjør at man kan snakke om en glykemisk indeks for forskjellige matvarer, som betyr hvor rask og hvor høy blodsukkertopp du får etter å ha spist en mattype. For trege karbohydrater vil kurven stige langsomt og ikke så høyt, og så avta langsomt igjen. For raske karbohydrater vil den stige fort og høyt, og så synke raskt igjen. Glykemisk indeks er ikke lett å måle eksakt, men man kan selvsagt si at rent sukker har mye høyere GI enn havregryn.

Dette er ikke noe banebrytende ny forskning, det sto i naturfagbøkene mine i skoletiden, det står fremdeles i naturfagbøker for ungdomsskolen og videregående, og det står i pensumbøkene på studier som ernæringsfysiologi og medisin og, vil jeg tro, idrett.

• Liker 1
Skrevet

Vi "vanlig dødlige" deler for enkelthetens skyld karbohydratene inn i raske og trege karbohydrater (eller enkle og komplekse/sammensatte om man vil....). Venninnen din har nok misforstått forelserene på NIH, eller så har hun ikke helt skjønt sammenhengen. Har selv gått kurs i kosthold på NIH, og de omtaler ikke karbohydratene som raske eller trege, men derimot som monosakkarider, disakkarider og polysakkarider, og selvfølgelig karbohydratenes påvirkning på blodsukkeret (den berømmelige glykemiske indeksen).

Skrevet

Vi "vanlig dødlige" deler for enkelthetens skyld karbohydratene inn i raske og trege karbohydrater (eller enkle og komplekse/sammensatte om man vil....). Venninnen din har nok misforstått forelserene på NIH, eller så har hun ikke helt skjønt sammenhengen. Har selv gått kurs i kosthold på NIH, og de omtaler ikke karbohydratene som raske eller trege, men derimot som monosakkarider, disakkarider og polysakkarider, og selvfølgelig karbohydratenes påvirkning på blodsukkeret (den berømmelige glykemiske indeksen).

Dette er en veldig bastant jente så kan godt hende hun faktisk rett og slett har mistforstått. Hun hører en ting, og setter seg fast på den. Klarer ikke å tenke "utover" enn det.

Men da har jeg i hvert fall fått bekreftet det jeg lurte på. Har stusset VELDIG på det etter samtalen med henne nemlig. Jeg vet at hun er veldig sta og mener hun vet bedre enn alle, men hun går jo tross alt på NIH så kanskje det var jeg som hadde lært feil alle årene på grunnskolen...

Skrevet

Lance, vil du komme og bo i bokhylla mi? Jeg vil ha deg som oppslagsverk!

• Liker 2
Skrevet

Lance, vil du komme og bo i bokhylla mi? Jeg vil ha deg som oppslagsverk!

Hehe...

Du får nok nøye deg med Google og Wikipedia. Jeg tror ikke jeg hadde fått trent så mye sykling hvis jeg skulle bodd i en bokhylle. :gjeiper:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...