Anglofil Skrevet 14. desember 2010 #21 Del Skrevet 14. desember 2010 Har kun smakt uten gulrøtter, så jeg vet faktisk ikke. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Octavia Skrevet 14. desember 2010 #22 Del Skrevet 14. desember 2010 Uten gulrot, men med en potet. Ikke fløte, men kraft fra pinnekjøtt og smør. Da blir den aller best! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 14. desember 2010 #23 Del Skrevet 14. desember 2010 Uten gulrot, med hvit saus. Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. desember 2010 #24 Del Skrevet 15. desember 2010 Har brukt kålrabistappe fra pose jeg, med en kålrabi oppi..... Men blir litt inspirert, noen som vil poste oppskriften dere bruker? Har heller aldri tenkt på å ha gulrot eller potet oppi. Bruker dere å lage ekstra, eller lager dere bare akkurat til så mange som skal spise? *inspirert* ..lurer på om jeg vil klare å lage en slik stappe jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #25 Del Skrevet 15. desember 2010 Til to personer ca: En liten/mellomstor kålrot Evt en potet eller to, og 1-2 gulrøtter Kuttes i biter Kokes til det er mørt, i saltet vann. Ta vare på litt av kokevannet (evt alt, blir ok grønnsakskraft) for å bløte opp om det blir for tørt når du moser (eller bruk kraft fra pinnekjøttvannet når man lager det til pinnekjøtt) Moses, ha i en klatt meierismør, evt litt fløte. Smak til med salt+pepper og evt muskat Det er kjempelett å lage, og veldig mye bedre enn den fra pose. Kålrotstappe var faktisk en av de første tingene jeg gikk inn for å lære meg å lage fra bunnen av, og var starten på min interesse for matlaging (som ikke ble vekt før jeg var 26-27) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. desember 2010 #26 Del Skrevet 15. desember 2010 Takk for oppskrift og fremgangsmåte! Kom akkurat på at jeg ikke har en slik moser (eller hva det heter) men skal få kjøpt det. Fikk så lyst på kålrabistappe! *ler* Takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #27 Del Skrevet 15. desember 2010 Kålrabistappe skal alltid være med gulrot her. Takk for tråden, forresten. Det gikk plutselig opp for meg at jeg må nok lage kålrabistappen min selv i år, siden jeg skal feire med samboers familie for første gang - kan jo ikke risikere å få feil kålrabistappe, da blir det ikke jul Det måtte jeg gjøre i fjor, men det ble ikke skikkelig likevel... Ikke hadde de foodprocessor og de hadde ikke plass til å dampe kålrabien og gulrøttene oppå pinnekjøttet, så det ble ikke ordentlig smak på det. Hjalp ikke å ha i ribbefett heller. oppskrift på deilig kålrabistappe: 60% kålrabi, 25% gulrot, 5% kokt potet Gulrot og kålrot MÅ dampes på pinnekjøttet. Dampes til det er nesten helt gjennomkokt. Kjøres i foodprocessor. Tilsett salt, pepper og smør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #28 Del Skrevet 15. desember 2010 Takk for oppskrift og fremgangsmåte! Kom akkurat på at jeg ikke har en slik moser (eller hva det heter) men skal få kjøpt det. Fikk så lyst på kålrabistappe! *ler* Jeg synes stavmikser er absolutt enklest å lage kålrabistappe med. Jeg bruker forresten aldri fett/sjy fra pinnekjøttet i min, bare smør og fløteskvett. Jeg lager også i blant kålrabistappe ellers i året, feks til hjemmelagde fiskekaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
glamorous Skrevet 15. desember 2010 #29 Del Skrevet 15. desember 2010 Til to personer ca: En liten/mellomstor kålrot Evt en potet eller to, og 1-2 gulrøtter Kuttes i biter Kokes til det er mørt, i saltet vann. Ta vare på litt av kokevannet (evt alt, blir ok grønnsakskraft) for å bløte opp om det blir for tørt når du moser (eller bruk kraft fra pinnekjøttvannet når man lager det til pinnekjøtt) Moses, ha i en klatt meierismør, evt litt fløte. Smak til med salt+pepper og evt muskat Det er kjempelett å lage, og veldig mye bedre enn den fra pose. Kålrotstappe var faktisk en av de første tingene jeg gikk inn for å lære meg å lage fra bunnen av, og var starten på min interesse for matlaging (som ikke ble vekt før jeg var 26-27) Skal prøve meg på denne oppskriften imorgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå