Pernille1991 Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 jeg brukte denne oppskriften: 100 gr mandler 100 gr sukker 3/4 dl vann så tok jeg alt i ei gryte og kokte og kokte. men det ble aldri stivt eller karamelisert, hva gjær jeg galt?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Først skal sukker og vann koke sammen til det blir brunt/karamellisert og så har du i mandlene.
Kvist Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Først skal sukker og vann koke sammen til det blir brunt/karamellisert og så har du i mandlene. Neinei, alt skal oppi sammen. Først er det vått, så fordamper vannet og du får hvitt sukker igjen, fortsett å røre og å passe på det og etterhvert smelter sukkeret og du får karamellisering. Det tar litt tid hvis du ikke bruker for sterk varme, og det lønner seg å la det ta den tiden. Ved for høy varme er det lett at det blir brent fordi karamelliseringsprosessen kan gå for fort og for langt når den først setter i gang. Svidde mandler er ikke noe stas.
Sunniva81 Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Jeg lagde det for første gang i dag,og jeg hadde oppi alt sammen samtidig,ja.Det kokte og kokte,vannet fordampet og tilslutt var det kun sukker og mandler igjen. Så begynte sukkeret å smelte,og vips var det ferdig! Og de ble kjempegode!! Tror jammen jeg må "prøvesmake" litt igjen
Isis_ Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Jeg bruker samme oppskrift bortsett fra at jeg gjør det i stekepannen. Større flate slik at vannet fordamper fortere. Lykke til!
Frk. Belle Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Jeg bruker alltid melis.. men vet ikke om det gjør så stor forskjell.. Og alltid stekepanne så jeg har stor og god overflat både for vannfordamping og videre karamelisering. Endret 14. desember 2010 av Frk. Belle 1
-Fisken- Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Jeg bruker alltid melis.. men vet ikke om det gjør så stor forskjell.. Og alltid stekepanne så jeg har stor og god overflat både for vannfordamping og videre karamelisering. Det gjør jeg også. 500g melis, 500g mandler og vann, alt oppi samtidig.
juliane Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Hvordan får dere separert mandlene fra hverandre etterpå? Lenge siden jeg har prøvd meg på brente mandler, men jeg har som regel endt opp med en diger klump med mandler og stivnet sukker, siden jeg ikke klarer å skille dem fra hverandre raskt nok.
Sweetpea25 Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Et godt tips er å legge mandlene på ei bakepapirkledd plate og sette den i stekeovnen ved. ca 150 grader, hvis de ikke blir bra etter koking. Of la de stå der til de blir sprø og karamellisert 1
Sola^ Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Beste resultatet eg har fått er å "brenne" dei fyrst i ovnen, og deretter ha dei i smelta sukker for å få sukkerlaget på. Har prøvd å koke mandler saman med sukker og vann, og har hatt problemer med å få det til å bli skikkeleg med litt brentsmak.
-Fisken- Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Hvordan får dere separert mandlene fra hverandre etterpå? Lenge siden jeg har prøvd meg på brente mandler, men jeg har som regel endt opp med en diger klump med mandler og stivnet sukker, siden jeg ikke klarer å skille dem fra hverandre raskt nok. Jeg lar de hvile litt, deretter bruker jeg to gafler til å skille dem.
pandabear Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 Neinei, alt skal oppi sammen. Først er det vått, så fordamper vannet og du får hvitt sukker igjen, fortsett å røre og å passe på det og etterhvert smelter sukkeret og du får karamellisering. Det tar litt tid hvis du ikke bruker for sterk varme, og det lønner seg å la det ta den tiden. Ved for høy varme er det lett at det blir brent fordi karamelliseringsprosessen kan gå for fort og for langt når den først setter i gang. Svidde mandler er ikke noe stas. Og når det sukkeret har blitt tørt, skal man ha oppi smør!
Lykkelitenen Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 Trodde de var ferdig og helte massen ut på bakeplate, men oppdaget at noen fortsatt hadde ett lag med melis utenpå, så slengte alt tilbake og vips, der var de svidd Så nå laller jeg og prøver igjen senere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå