AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Hei, Jeg har et spørsmål angående hvordan jeg kan gå fra en kontrakt. I mai i år ble jeg helt uten varsel kastet ut fra min tidligere leilighet og ble nødt til å finne et nytt sted å bo. Den gangen fant jeg en leilighet som passet meg ganske godt og passet på å få skrevet kontrakt denne gangen. I denne kontrakten står det at oppsigelsesadgangen er fra 9 måneder etter at kontrakten ble inngått med 3 måneders varsel, altså 1 år. Siden juni derimot har det skjedd en del endringer i min personlige økonomi. Fra og med 2011 har jeg ingen arbeidsplass. Og ettersom jeg er student har jeg akkurat nok til å klare meg i måneden. Betaler jeg husleie har jeg ingenting å spise. Jeg har en bror her i Oslo som er villig til å ta meg inn til jeg kommer på bena igjen. Jeg ringte Utleiemegleren, ettersom det er dem jeg inngikk kontrakt med. I følge dem så er jeg nødt til å betale 2 måneders husleie i tillegg til et bruddgebyr på 12 000 kr om jeg fremleier. Det har jeg simpelthen ikke råd til, og jeg kjenner dessverre ingen som trenger leilighet heller. Jeg har råd til å betale ut februar, men etter det vet jeg knapt om jeg har penger til meg selv. Ifølge min bror så burde jeg unnlate å betale husleie for neste måned slik at namsmann 'kaster' meg ut, ettersom denne avgiften kommer til å bli like mye som om jeg hadde betalt husleie i 1 måned. Dette som frister i motsetning til å betale frem til juni måned, da jeg overhode ikke har penger til å betale husleia. Jeg lurer derfor om det er noen andre mulighet for meg å kunne gå fra kontrakten uten å betale så mye og 'lure' utleimegleren.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Du har skrevet under på en kontrakt med de vilkår den innehar. Det må du stå til ansvar for. Gir du f**** i å betale og saken går til namsmannen så vil gjelda forfølge deg samt at det koster deg renter og gebyrer. Finn deg en annen arbeidsplass. Nå. Kortvarig eller over tid. Har du hørt på sykehjem? De trenger folk på kveld og i helger. Her er du i en situasjon hvor du ikke kan være kresen.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Du har skrevet under på en kontrakt med de vilkår den innehar. Det må du stå til ansvar for. Gir du f**** i å betale og saken går til namsmannen så vil gjelda forfølge deg samt at det koster deg renter og gebyrer. Finn deg en annen arbeidsplass. Nå. Kortvarig eller over tid. Har du hørt på sykehjem? De trenger folk på kveld og i helger. Her er du i en situasjon hvor du ikke kan være kresen. Jeg er på utkikk etter jobb. Og har søkt aktivt i løpet av de siste par månedene i den tro om at jeg ikke måtte gi opp leiligheten. For jeg er jo nemlig glad i denne leiligheten. Men jeg har fortsatt ikke klart å få noen jobb, og har ikke råd i det hele tatt til å beholde leiligheten. Hva namsmann angår så er det et gebyr på rundt 5 000 kr + 1 000 kr som Utleiemegleren skal ha for begjæringen. I tillegg blir det månedsleia for den måneden jeg unnlater å betale. Dette har jeg faktisk råd til å betale, i motsetningen til å betale 50 000 kr ut kontrakten eller 30 000 for å bryte kontrakten hos Utleiemegleren. Men der igjen er jeg ikke så keen på å ha gjeld, har aldri hatt det heller. Og pleier alltids å gjøre opp for meg. Men synes at det kjipt at jeg må eventuelt 'lure' meg unna på denne måten. Er det forresten noen måte jeg kan fremskynde denne 'utkastelsen'?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Nå er det ikke akkurat sånn her i Norge at man bare kan ringe namsmannen og så kommer han og fikser opp akkurat når det passer en.. Selvom du gjerne vil bli kastet ut, så er de pliktig til å sende deg purring med tidsfrister og når de har gått gjennom den regla kan de kontakte namsmannen, som må behandle saken.. Det går minimum 3 mnd fra du unnlater å betale til du faktisk blir kastet ut.. Og en kontrakt er en kontrakt.. Eventuelt får du søke etter en roomie om det er mulig - eller ta opp et lån.. Man løper ikke fra ansvar sånn..
Piper Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 (endret) 7.Ikke inngå leieavtale uten en bestemmelse om at du kan si opp avtalen i leieperioden. Husleieloven foreslår tre måneder, men man kan forhandle både kortere og lengere oppsigelsestid. http://www.lbf.no/ Det virker som du rett og slett må betale husleie ut oppsigelsestiden. Og selvom namsmannen kommer og kasterdeg ut, ahr utleier rett på å kreve inn ubetalt husleie fra deg, det vil si at du får husleien + namsmannregningen, og det er da virkelig ikke noe billigere enn å betale husleien. Tenk om det var så enkelt at man bare kunne gjøre det på den måten, da ville alle de med høy husleie velge en slik variant. Men du kan jo prøve å forhandle deg frem til at de finner nye leietakere Endret 13. desember 2010 av Piper
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Nå er det ikke akkurat sånn her i Norge at man bare kan ringe namsmannen og så kommer han og fikser opp akkurat når det passer en.. Selvom du gjerne vil bli kastet ut, så er de pliktig til å sende deg purring med tidsfrister og når de har gått gjennom den regla kan de kontakte namsmannen, som må behandle saken.. Det går minimum 3 mnd fra du unnlater å betale til du faktisk blir kastet ut.. Og en kontrakt er en kontrakt.. Eventuelt får du søke etter en roomie om det er mulig - eller ta opp et lån.. Man løper ikke fra ansvar sånn.. Det er ikke slik at jeg har lyst til å løpe fra ansvaret. Men synes at det er mye bedre å kunne gå fra kontrakten nå når jeg har muligheten til å gjøre opp for meg, i stedet for å holde kontrakten så lenge som mulig og så havne i smørja med namsmannen og bli sittende igjen med masse gjeld. For om 3 måneder igjen kommer jeg til å bli sittende igjen i en situasjon hvor jeg ikke kommer til å ha penger overhode og blir da nødt til å betale namsmann og husleie. Får ikke roomie i en 1. roms. Har forsøkt både lån, også vært hos NAV. Får ingen støtte noen steder. Har bare studielånet mitt å leve på for tiden. 7.Ikke inngå leieavtale uten en bestemmelse om at du kan si opp avtalen i leieperioden. Husleieloven foreslår tre måneder, men man kan forhandle både kortere og lengere oppsigelsestid. http://www.lbf.no/ Det virker som du rett og slett må betale husleie ut oppsigelsestiden. Og selvom namsmannen kommer og kasterdeg ut, ahr utleier rett på å kreve inn ubetalt husleie fra deg, det vil si at du får husleien + namsmannregningen, og det er da virkelig ikke noe billigere enn å betale husleien. Tenk om det var så enkelt at man bare kunne gjøre det på den måten, da ville alle de med høy husleie velge en slik variant. Men du kan jo prøve å forhandle deg frem til at de finner nye leietakere Som sagt, jeg har muligheten til å betale og kommer til å gjøre opp for meg for de månedene. Men jeg har ikke råd til å betale i 6 måneder. Jeg vet ikke en gang når jeg får jobb igjen. For min del kan jeg godt bli boende og betale så langt som jeg kan, men synes at det er veldig teit om jeg da igjen blir kastet ved en senere anledning på grunn av at jeg ikke har råd til å betale husleia. For det er nemlig sånn det kommer til å bli. Å finne en ny leietaker kommer til å koste meg 30 000 kr i følge Utleiemegleren. Jeg skjønner ikke hvorfor det er slik, men det kan umuligens koste dem såpass mye om noen andre flytter inn.
Illuminati Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Det er ikke tillatt med tidsbestemte leieavtaler under tre år, med få unntak, i hht husleieloven. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-1 Så avtalen er ugyldig. 1
feuerstein Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Det er ikke tillatt med tidsbestemte leieavtaler under tre år, med få unntak, i hht husleieloven. http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html#9-1 Så avtalen er ugyldig. Hvor har TS skrevet noe om tidsbestemt leieavtale?
juliane Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Det er virkelig ikke umulig å få seg jobb, så lenge du ikke er kresen på arbeidstider, arbeidsoppgaver o.l. Kontakt vikarbyrå og si at du er villig til å ta hva som helst, så skal du se det løser seg. Det er alltids noen bleier som skal skiftes eller papirer som skal arkiveres. 1
Shade Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Hvor har TS skrevet noe om tidsbestemt leieavtale? I hovedinnlegget Utleiemegleren er generelt sett fæl til å bryte den paragrafen der. Ta kontak med de igjen ts, henvis tilparagrafen i Illuminati`s link og lever skriftelig oppsigelse med en gang 1
Brukernavn Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Det er virkelig ikke umulig å få seg jobb, så lenge du ikke er kresen på arbeidstider, arbeidsoppgaver o.l. Kontakt vikarbyrå og si at du er villig til å ta hva som helst, så skal du se det løser seg. Det er alltids noen bleier som skal skiftes eller papirer som skal arkiveres. Det har du helt rett i. Dersom man vil jobbe får man en eller annen jobb.
feuerstein Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 I hovedinnlegget Utleiemegleren er generelt sett fæl til å bryte den paragrafen der. Ta kontak med de igjen ts, henvis tilparagrafen i Illuminati`s link og lever skriftelig oppsigelse med en gang Nei. Slik jeg forstår TS' beskrivelse er det ikke en tidsbestemt leieavtale etter §9-3 (hvor partene allerede ved avtaleinngåelse har avklart en fremtidig dato hvor leieforholdet opphører uten oppsigelse, med eller uten mulighet til å si opp i mellomtiden), men en tidsubestemt leieavtale med avtale om innskrenket anledning til oppsigelse etter §9-4: "Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren." "Er ikke annet avtalt", her ser det ut til at annet faktisk er avtalt.
Illuminati Skrevet 15. desember 2010 #13 Skrevet 15. desember 2010 Les resten av loven også, så ser du at det er ikke så enkelt. Kall kontrakten hva du vil, i praksis er den tidsbestemt. 1
feuerstein Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 Kall kontrakten hva du vil, i praksis er den tidsbestemt. Som nevnt i §9-1: "Er ikke opphørstidspunktet fastsatt i leieavtalen, er den tidsubestemt."
Shade Skrevet 15. desember 2010 #15 Skrevet 15. desember 2010 Men er den tidsubestemt skal leier kunne flytte når han/hun vil, med tre måneders varsel selvfølgelig, og trenger dermed ikke å vente til kontrakten går ut. For å i det sånn, så lenge leier må bo der minst så og så lenge før h*n kan si opp oppfylles ikke vilkårene for en tidsubestemt kontrakt. Her fant jeg en side som kanskje kan være til hjelp for deg ts http://www.studiebyen.no/no/blogger/boligjakta/boligjakta/2009/07/ulovlige-ettarskontrakter/ 1
feuerstein Skrevet 15. desember 2010 #16 Skrevet 15. desember 2010 Men er den tidsubestemt skal leier kunne flytte når han/hun vil, med tre måneders varsel selvfølgelig, og trenger dermed ikke å vente til kontrakten går ut. For å i det sånn, så lenge leier må bo der minst så og så lenge før h*n kan si opp oppfylles ikke vilkårene for en tidsubestemt kontrakt. Er den tidsubestemt skal leier kunne flytte ut når han/hun vil, med lengde på varsel etter §9-6, forutsatt at avtalen er gjort oppsigelig etter §9-4. I både §9-4 og §9-6 er det anledningen til å fravike standardene (3 måneder, oppsigelig) ved avtale. Dersom husleiemegleren hadde vært kriminelle (og ikke bare sleipe og griske) hadde det vært artikler om nettopp det i VG og Aftenposten når de ble felt for sine lovbrudd. Fraværet av slike artikler indikerer at avtalene deres er utformet av jurister som vet hva de gjør. Hva mener du er vilkårene for en tidsubestemt kontrakt? Det eneste vilkåret jeg finner dekning for i loven er i §9-1, fastsatt opphørstidspunkt=tidsbestemt, ikke fastsatt opphørstidspunkt=tidsubestemt.
Shade Skrevet 15. desember 2010 #17 Skrevet 15. desember 2010 Vilkårene for at den skal være tidsubestemt ligger vel i navnet, man er ikke bundet til å bo der så og så lenge. Problemet med disse kontraktene til utleiemegleren er at de verken er fugl eller fisk, det er rett og slett en sleip måte å prøve å vri seg unna husleieloven på. Jeg har to bekjente som ikke har hatt noe problem med å heve kontrakten hos nevnte firma ved å henvise til husleieloven, så de er selv klar over at det de gjør ikke er lov. Men de satser vel på at folk flest ikke kjenner godt nok til lovene rundt dette. 1
Illuminati Skrevet 15. desember 2010 #18 Skrevet 15. desember 2010 Vilkårene for at den skal være tidsubestemt ligger vel i navnet, man er ikke bundet til å bo der så og så lenge. Problemet med disse kontraktene til utleiemegleren er at de verken er fugl eller fisk, det er rett og slett en sleip måte å prøve å vri seg unna husleieloven på. Jeg har to bekjente som ikke har hatt noe problem med å heve kontrakten hos nevnte firma ved å henvise til husleieloven, så de er selv klar over at det de gjør ikke er lov. Men de satser vel på at folk flest ikke kjenner godt nok til lovene rundt dette. Riktig! Desverre er det mange der ute som ikke har den kunnskapen, og dermed aksepterer slike vilkår. Mulig grunnen til at avisoppslag ikke har vært er nettopp det at de hever kontrakten før det går så langt og lar de uvitende betale...
feuerstein Skrevet 15. desember 2010 #19 Skrevet 15. desember 2010 Jeg velger å forholde meg til lovens helt klare definisjon av tidsbestemt og tidsubestemt, så får dere legge hva dere vil i "navn".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå