Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg vil kjøpe meg et speilreflekskamea nå over nyttår. Jeg har ikke noe store erfaringer med det, men har hatt litt læring i det.

Tenker en pris på ca 5000 kr.

Jeg er villig til å ha et kamera som er lett å bruke, men også ett jeg kan "vokse" på.

Hvilket anbefaler du?

(Har fått noen tips om Nikon D3100. Vet du hvordan det er?)

Hilsen Elisabeth! :)

uuuups! Satt det inn på feil emne. Vet ikke hvordan jeg får det over på et annet x)

Endret av Baggar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei. Du kan sjekke ut Canon EOS 550D, dette kameraet er litt dyrere, det ligger ca rundt 6000. Men det er et kamera som du kan "vokse" med. Det har HD video og er tilpasset nybegynnere og for de som vil ha det litt mer avangsert. :)

Endret av Fashiondiva
  • Liker 2
Skrevet

Anbefaler at du drar i en fotobutikk og tester kameraene og hvilket som sitter best i hånda di.

Til den prisen får du et "amatørkamera", men du får like bra bilder som alle andre kameraer.

Nikon og Canon er ett fett. Nikon D3100 har òg videofunksjon i full HD, men du kjøper vel ikke speilrefleks for å filme med håper jeg.

Hadde jeg skulle kjøpe et slikt kamera ville jeg ha gått for Nikon D3100, men det er fordi jeg liker hvordan Nikon sine kameraer sitter i hånda mi bedre, og de føles mindre "plastikk" enn nybegynnermodellene fra Canon etter min mening.

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg vil kjøpe meg et speilreflekskamea nå over nyttår. Jeg har ikke noe store erfaringer med det, men har hatt litt læring i det.

Tenker en pris på ca 5000 kr.

Jeg er villig til å ha et kamera som er lett å bruke, men også ett jeg kan "vokse" på.

Hvilket anbefaler du?

(Har fått noen tips om Nikon D3100. Vet du hvordan det er?)

Hilsen Elisabeth! :)

uuuups! Satt det inn på feil emne. Vet ikke hvordan jeg får det over på et annet x)

Jeg kjøpte et D3100 for noen uker siden, for å ha ett lettkamera i tillegg til mitt proffkamera D700.

D3100 er lett og fint. Helt greit. Men hvis jeg ikke hadde hatt Nikon fra før hadde jeg trolig kjøpt Pentax K-M i stedet. Jeg valgte nettopp D3100 fordi det er verdens letteste Nikon DSLR. Og fordi det er bra.

Endret av I Grosny
Skrevet

Anbefaler at du drar i en fotobutikk og tester kameraene og hvilket som sitter best i hånda di.

Til den prisen får du et "amatørkamera", men du får like bra bilder som alle andre kameraer.

Amatørkamera på Nikonspråk (D3100 og D5000), betyr i praksis at kameraet mangler fokusmotor, og at det er færre knapper og hjul enn på de mer proffe. De er også lettere bygget, og ikke bergnet for presskonferanseslåsskamper.

At fokus motor mangler betyr at autofokus bare fåes med objektiver som har motor innebygget. I Nikonserien heter disse objektivene "af-s" i forkant av typebetegnelsen.

AmatørNikon er attraktive for proffer, fordi de er gode nok til å ta gode bilder, samtidig som de er veldig lette. De er littegran tregere i enkelte instillinger i og med at de har litt færre knapper.

Skrevet

Tusen takk for alle svarene!

Hjelper å høre fra folk som kan litt mer enn meg! hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...