HopelessFear Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har en plan om å bygge et gårdsbruk i nærmeste framtid, på en ganske stor, kjøpt tomt. Er det noe en burde ta hensyn til? Noen regler en burde være obs på? Og, dekker boliglån tomt?
Octavia Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Er det et område som kommunen har regulert til boligtomter? Hvis ikke, da er det muligens et LNF-område, og det krever at du søker spesielt om dispensasjon. I noen kommuner må du da ha gode grunner for å få lov til å bygge der.
HopelessFear Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2010 Vel, jeg har regelrett ikke kjøpt tomt ennå, så jeg vet ikke helt hva den vil kategoriseres som.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Skal du drive gård der? Da må du vel bygge driftsbygningene etter gjeldende forskrifter for evt dyrehold, tenke på avrenning osv. Og skal du dyrke jorda rundt..? Ville sjekket med kommunen hva tomta er regulert til og hva du kan regne med å få tillatelse til. Ellers gjelder det en del regler for avstand mellom bygninger (egne) og til naboens tomt og bygninger etc.
HopelessFear Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Skal du drive gård der? Da må du vel bygge driftsbygningene etter gjeldende forskrifter for evt dyrehold, tenke på avrenning osv. Og skal du dyrke jorda rundt..? Ville sjekket med kommunen hva tomta er regulert til og hva du kan regne med å få tillatelse til. Ellers gjelder det en del regler for avstand mellom bygninger (egne) og til naboens tomt og bygninger etc. Tenkte å drive et gårdsbruk som tok imot andres dyr. Utleie av stallplass a-la. Hvor finner jeg disse forskriftene rettet mot drift og bygging? Endret 14. desember 2010 av HopelessFear
Octavia Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Det første du må gjøre er å snakke med kommunen for å høre hva området er regulert til, altså hva politikere har bestemt skal være i området. De kan ha bestemt at det skal være næringsbygg, boligtomter eller LNF (Landbruk- natur og friluftsområde). Hvis det er regulert til noe og du ønsker å gjøre noe annet der, må du søke om dispensasjon.
HopelessFear Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Hvor kan en søke om dispensasjon? Fylkeskommunen? Endret 14. desember 2010 av HopelessFear
Octavia Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 Hvor kan en søke om dispensasjon? Fylkeskommunen? Dispensasjon søker du samtidig som du søker om tiltaket, altså lov til å bygge. Dersom du eier tomten bør du ha forhåndskonferanse med kommunen der de forteller deg bl.a. saksgangen i ditt spesielle tilfelle før du søker om å bygge. Når du nå kun er interessert i å kjøpe tomten ville jeg først undersøkt med kommunen hva området er regulert til. Har naboer fått bygge på tilsvarende tomter (altså samme reguleringsområde)? I så fall har du en sterkere sak, for da kan du kreve likebehandling. Uansett, du må snakke med kommunen først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå