Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistet så mye kontroll økonomisk at jeg ikkje har peiling på hva jeg skylder og hvor. Handlet på nett, kredittkortgjeld og annet unødvendigheter. Vet at i Storbritannia har de folk som får innhente slike opplysninger hos kreditorene.

Vet noen om det er slikt gjelds- opplysninghjelp å få her til lands ?

På forhånd takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav - sosialtjenesten - har gjeldsrådgiving. Bestill time.

Skrevet

Nav - sosialtjenesten - har gjeldsrådgiving. Bestill time.

Kluet er at jeg bor en veldig liten plass så Nav tjenesten her i kommunen består av bare bekjente så jeg ikkje ønsker skal vite situasjonen jeg har kommet i

Skrevet

Kluet er at jeg bor en veldig liten plass så Nav tjenesten her i kommunen består av bare bekjente så jeg ikkje ønsker skal vite situasjonen jeg har kommet i

Nei, da får du vente til Namsmannen kommer på banen, da. Dersom du er så lettflau, altså.

Skrevet

Du kan selv ringe til de største inkasso selskapene og få en oversikt over kravene de har på deg, itilegg kan du gå gjennom alle ubetalte regninger du har og sette opp en liste. På den måten er det kanskje lettere å få en oversikt.

Eller så kan kanskje banken din hjelpe deg?

Ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Be ev. en god venn om å hjelpe deg og gjør som *Blomst* sier.

Når du ringer inkassoselskapene og de sier de har et krav mot deg så be om at de sender all dokumentasjon. Gå igjennom alt av gamle papirer og sørg for å ha alle bankutskrifter. Sett opp en liste hvem du skylder, det opprinnelige beløpet, hva det dreier seg om, renter og inkassogebyr.

Når du begynner å betale så gi beskjed ved hver innbetaling at det du betaler inn skal gå til å dekke hovedstol = det opprinnelige kravet. Det gjør at renten ikke øker. Normalt vil et inkassobyrå først dekke renter og egne gebyrer før de går på hovedstol.

Renter og gebyrer er noe du kan forhandle om etter hvert som kreditor ser at du faktisk overholder en betalingsavtale.

Sånn i mitt hode så hadde jeg nok ikke bedt banken om den type hjelp. Ikke sånn med det første.

Skrevet

Be ev. en god venn om å hjelpe deg og gjør som *Blomst* sier.

Når du ringer inkassoselskapene og de sier de har et krav mot deg så be om at de sender all dokumentasjon. Gå igjennom alt av gamle papirer og sørg for å ha alle bankutskrifter. Sett opp en liste hvem du skylder, det opprinnelige beløpet, hva det dreier seg om, renter og inkassogebyr.

Når du begynner å betale så gi beskjed ved hver innbetaling at det du betaler inn skal gå til å dekke hovedstol = det opprinnelige kravet. Det gjør at renten ikke øker. Normalt vil et inkassobyrå først dekke renter og egne gebyrer før de går på hovedstol.

Renter og gebyrer er noe du kan forhandle om etter hvert som kreditor ser at du faktisk overholder en betalingsavtale.

Sånn i mitt hode så hadde jeg nok ikke bedt banken om den type hjelp. Ikke sånn med det første.

Mange takk for saklig svar :)

Skrevet

Du kan starte med å ringe NAV sin gjeldstelefon 800GJELD

Ring 800GJELD – økonomirådstelefonen i NAV. Her får du enkle råd og hjelp til selvhjelp.

http://www.nav.no/Arbeid/219584.cms

Hvis du trenger mer veiledning, kan du bruke ulike kredittselskaper, men husk at de skal ha provisjonsbetalt etter prinsippet no cure no pay. Da kan det være bedre å ringe NAV-kontoret i din kommune, det er om ikke annet gratis.

Skrevet

Ring banken, de kan innhente inkassogjeld i aller fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...