AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har planer om å kjøpe varmepumpe, luft til luft. Etter som jeg har lest rundt så skal visstnok Daikin være et meget bra merke. Jeg har planer om å bruke ca 25.000. Noen som har erfaring, tips og råd?
Henkie Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Vi har Toshiba, og har vært superfornøyd hele tiden. "Alle" er jo best i test en eller annen gang, og det er nok ikke bare ett merke som gjelder. Det vil det være naivt å tro. Min leverandør selger Toshiba, og skryter selvsagt av det. MEN; han sa at alle de store, japanske produsentene lagde gode pumper. Dvs Feks Toshiba, Daiken, Mitsubishi og Panasonic og at alle disse leverte gode varer dersom man kjøpte pumper fra 20.000 og oppover. Han frarådet kinesiske og koreanske billigpumper som: foma, sanyo, lg, hyundai + noen merker jeg ikke husker. Kjøper du en dyr pumpe fra en de japanske jeg nevner, og fra en seriøs leverandør, gjør du ihvertfall ikke noe feil. Et siste råd: ikke tro på de som påstår at bare sitt merke gjør jobben. Sånn er det nemlig ikke
Gjest Best Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Vi har Daikin og er strålendes fornøyd!! Pumpa gjør en god jobb og vi er trygge på at vår forhandler stiller opp om det skulle bli noe problem med den.
blomsterhav Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har nettopp kjøpt varmepumpe og er strålende fornøyd med den. Jeg måtte ha ekstra kurs til min varmepumpe, og det medførte en ekstrakostnad på 8-9000 kr. Greit å ikke glemme bort det i regnestykket, hvis du trenger ekstra kurs...
Timian Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Kurs til varmepumpe?? Det hørtes veldig rart ut! Vi hadde Daikin der vi bodde før, og jeg kan ikke få sagt hvor fornøyd vi var med den! På det kaldeste holdt den koken uten problemer, selv om andre snakket masse om varmepumper som ikke klarte seg når utetemperaturen sank under -10! Hvis vi skal ha varmepumpe her vi bor nå vil jeg helst ha Daikin igjen! Det er også det merket jeg har registrert at har flest positive omtaler (men har dessverre ingen referanser).
Henkie Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Kurs til varmepumpe?? Det hørtes veldig rart ut Enig. For meg høres det it som du jar blitt grundig lurt av en dyktig selger! Hvor lenge varte det kurset, og hva i alle dager gjorde dere? Det er også det merket jeg har registrert at har flest positive omtaler (men har dessverre ingen referanser). He, he...ren gjetting med andre ord :-)
blomsterhav Skrevet 18. desember 2010 #7 Skrevet 18. desember 2010 Kurs til varmepumpe?? Det hørtes veldig rart ut! Jeg bor i et gammelt hus med lite strøm, og måtte derfor ha ny strømkurs...
Henkie Skrevet 18. desember 2010 #8 Skrevet 18. desember 2010 Jeg bor i et gammelt hus med lite strøm, og måtte derfor ha ny strømkurs... Ja DA så :-) Der misforsto jeg deg skikkelig gitt. Trodde de hadde lurt på deg et kurs for å lære å bruke varmepumpa. Altså ET kurs...ikke EN kurs :-)
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2010 #9 Skrevet 18. desember 2010 Ja, jeg trodde også at man måtte gjennomføre et varmepumpekurs, hehe ...
aya Skrevet 18. desember 2010 #10 Skrevet 18. desember 2010 Vi har den kraftigste gulvmodellen til Mitsubishi. Er ikke helt fornøyd. Må ha vifta på for fullt hele tiden, når den går på automat når den aldri temperaturen vi har satt den på. Dersom det er kaldt, dvs -5 og kaldere, må vi ofte fyre med ved eller andre varmeovner også. Men dette er nok mest fordi huset er dårlig isolert så håper vi blir mer fornøyde med varmepumpa når loft og vegger er etterisolert.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2010 #11 Skrevet 19. desember 2010 . Men dette er nok mest fordi huset er dårlig isolert så håper vi blir mer fornøyde med varmepumpa når loft og vegger er etterisolert. Godt poeng. Det er begrenset hvor mye varmepumpene kan "trylle" Vårt hus er godt isolert og vår Toshiba pumpe holder 23 varmegrader i stua om morgenen, med alle dører i huset oppe, og da var det 15 kuldegrader ute. Naboen har eksakt samme pumpe, plassert på samme sted, men huset er elendig isolert. Der våkner de til usle 14 varmegrader inne når det er 15 kuldegrader ute. Alstå er det huset som utgjør den enorme forskjellen. De er sikkert ikke fornøyd med Toshiba (og hadde ikke blitt fornøyde uansett merke, pga dårlig hus). Vi er superfornøyde :-)
MO.. Skrevet 20. desember 2010 #12 Skrevet 20. desember 2010 Har Toshiba.. Funker supert helt ned til 30 minus
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Har Toshiba.. Funker supert helt ned til 30 minus VI har 3 stk Toshiba, og er knallfornøyde. MEN: de funker ikke supert ned til 30 minus. Det er tull. Ingen varmepumper (luft til luft - uansett merke) gir særlig mer enn 1:1 når det er så kaldt.
MO.. Skrevet 20. desember 2010 #14 Skrevet 20. desember 2010 Hvorfor funker den ikke supert da? Har det godt og varmt i stua vi
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2010 #15 Skrevet 20. desember 2010 Hvorfor funker den ikke supert da? Har det godt og varmt i stua vi ok. Bra :-) Tror nok dere i tillegg har nytt hus, eller et hus som er varmere enn gjennomsnittet...eller ei knøttlita stue
MO.. Skrevet 20. desember 2010 #16 Skrevet 20. desember 2010 Nei har et gammalt et fra 1938. Stua er ganske stor. Men varmepumpa varmer opp den og kjøkkenet. I tillegg så er det topp modellen visstnok, så det hjelper nok på
Redbull Skrevet 21. desember 2010 #17 Skrevet 21. desember 2010 Vi hadde panasonic, og hadde den alltid på 24 grader. Så bytta vi til mitchubisi (kan ikke skrive d rett) og den står aldri på mer enn 21 grader. Den bråker ikke og sparer mer. Er ilag med en eletriker som kan sakene sine
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2010 #18 Skrevet 21. desember 2010 Vi hadde panasonic, og hadde den alltid på 24 grader. Så bytta vi til mitchubisi (kan ikke skrive d rett) og den står aldri på mer enn 21 grader. Den bråker ikke og sparer mer. Er ilag med en eletriker som kan sakene sine Det heter Mitsubishi :-) Den er sikkert bra, stille og sparsommelig. Det med gradene betyr likevel ingenting. Det er bare et tall. Produsentene burde heller bare hatt tall (feks 1-10 i styrke) og IKKE grader. Det er bare misvisende for folk.
Henkie Skrevet 21. desember 2010 #19 Skrevet 21. desember 2010 Nei har et gammalt et fra 1938. Stua er ganske stor. Men varmepumpa varmer opp den og kjøkkenet. I tillegg så er det topp modellen visstnok, så det hjelper nok på Naboene våre har også toppmodellen fra Toshiba, og fryser som bare den i stua. Pumpa bøtter inn varme, men det hjelper lite fordi huset er svært dårlig, og all varmen lekker ut igjen.
Emmicke Skrevet 28. desember 2010 #20 Skrevet 28. desember 2010 Vi kjøpte et (gammelt) hus med varmepumpe i hver etg. (2 etg) men skjønner fint lite av den.. Får den bare til å blåse kaldt.. Så da er den jo heller av. Jeg kunne visst trengt et varmepumpekurs;D Er jo fryktelig dumt å betale så mye strøm som vi gjør, og fyrer i peisovnen hele dagen for å få det varmt, når vi har varmepumpe folk flest virker være fornøyd med. Så grønne altså:/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå