cyanid Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Jeg står alltid fast når jeg kommer til denne delen i pizzaprossessen... pleier å bare ta 200, men opplever ca halvparten av gangene at den blir litt vassen i deigen selv om osten er omtrent brun.... så hva er den ultimate pizzasteketemperaturen? (nå står den i ovnen på 200 da, med kryssede fingre om at den blir bra, men greit å vite til neste gang )
Gjest Mauna Lee Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 pleier alltid å ha på 225 jeg. Har du prøvd å sette den litt lengre ned i ovnen?
cyanid Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. desember 2010 Løp bort og skrudde opp nå, selv om osten allerede er smeltet (og deigen er absolutt ikke stekt )og den står to hakk (ca 10 cm) lavere enn den pleier.... den må bli bra! For nå har jeg hatt lyst på hjemmelaga pizza siden fredag, er bare det klisne melsølet etterpå som har hindret meg til nå! Tar ikke lange tiden før det størkner eller gjør oppvask-kostene grå! :O
Gjest Mauna Lee Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 vi satser på at det blir bra ja=) Hørtes veldig godt ut med hjemmelaget pizza...
Dark Star Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 (endret) Hvis jeg skal lage pizza med litt tykk bunn pleier jeg alltid å gi den 5-7 minutter forsteking før jeg har saus, fyll og ost på, og steker videre til osten er smeltet. Slik unngår man den litt soggy konsistensen som blir i midten. Steker da på 220 grader. Når jeg lager tynnbunnet pizza varmer jeg ovnsbrettet opp i ovnen å 260 grader, drar bakepapiret med åizzaen (med fyll og ost) over på den varme platen, og steker i 5-6 min. Endret 13. desember 2010 av Dark Star 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Min hjemmelagede italiensk pizza - 300 grader
Aricia Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Når jeg lager tynnbunnet pizza varmer jeg ovnsbrettet opp i ovnen å 260 grader, drar bakepapiret med pizzaen (med fyll og ost) over på den varme platen, og steker i 5-6 min. Sånn gjør jeg også! 1
Ylvamor Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 250 grader i ca ett kvarter, da blir bunnen veldig god synes vi
cyanid Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 13. desember 2010 Takk for masse lure svar! :D De må jeg huske på til neste gang! Den ble god ja! middagstid :D
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Jeg lager alltid tynn italiensk pizza. Setter stekeovnen på maks, altså over 250 grader, og steker i 6-7 minutter. Sprø bunn og godt smeltet ost. Nammmm!
cyanid Skrevet 13. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 13. desember 2010 Men når dere lager tynn bunn, hvordan i alle dager får dere deigen fra benken og over på papiret uten at den revner? Jeg lærte å lage pizza i sommer, så jeg er ikke så veldig dreven på dette ennå
Dark Star Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 Men når dere lager tynn bunn, hvordan i alle dager får dere deigen fra benken og over på papiret uten at den revner? Jeg lærte å lage pizza i sommer, så jeg er ikke så veldig dreven på dette ennå Elt den godt (gjerne i maskin) og hev den godt. Da skal den bli smidig og mulig å strekke med fingrene. Jeg kjevler den først lett med godt med mel under, og strekker den deretter med fingrene (legger den over underarmen mens jeg haler og drar i den )til den er passe tynn og passe stor til platen. Deretter legger jeg på pizzasaus, ost og fyll (favoritten om dagen er spekeskinke, rødløk, tomatterniger og pinjekjerner). Når den er ferdig stekt høvler jeg litt parmesan over før den serveres. Namm
-Englefjes- Skrevet 13. desember 2010 #14 Skrevet 13. desember 2010 Når jeg lager tynnbunnet pizza varmer jeg ovnsbrettet opp i ovnen å 260 grader, drar bakepapiret med åizzaen (med fyll og ost) over på den varme platen, og steker i 5-6 min. Samme fremgangsmåte her også. 1
Aricia Skrevet 13. desember 2010 #15 Skrevet 13. desember 2010 Men når dere lager tynn bunn, hvordan i alle dager får dere deigen fra benken og over på papiret uten at den revner? Jeg lærte å lage pizza i sommer, så jeg er ikke så veldig dreven på dette ennå Jeg kjevler den ut som Dark Star, og tar så over på bakepapirer før jeg legger på fyll (og strekker gjerne den utkjevlede bunnen litt på bakepapiret også om den mister fasongen på veien dit). Ellers er jeg ikke så kjempenøye på at pizzaen er perfekt rund - gjør ingenting om den ser litt hjemmelaget ut bare den er god.
matentusiasten Skrevet 13. desember 2010 #16 Skrevet 13. desember 2010 Jeg skriver om dette på bloggen min. Pizza med tynn og sprø bunn Sjekk også: Pizzastein - et must eller bare gimmick? 1
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2010 #17 Skrevet 13. desember 2010 Jeg gjør også som Aricia og Dark Star. Forvarmer plate og steker på 240-250 grader varmluft. Om jeg er litt lat, "drar" jeg bare pizzaen direkte utover på stekebrettet med bakepapir under. Da kan den ikke være forvarmet, naturlig nok. I slike tilfeller forvarmer jeg ovnen så varm jeg klarer med varmluft og setter ned til 240-250 idet jeg setter pizzaen inn. Det smarte med en slik metode er at jeg slipper melsøl og annet kliss. Og det passer meg ofte utmerket.
Aricia Skrevet 13. desember 2010 #18 Skrevet 13. desember 2010 Om jeg er litt lat, "drar" jeg bare pizzaen direkte utover på stekebrettet med bakepapir under. Da kan den ikke være forvarmet, naturlig nok. I slike tilfeller forvarmer jeg ovnen så varm jeg klarer med varmluft og setter ned til 240-250 idet jeg setter pizzaen inn. Det smarte med en slik metode er at jeg slipper melsøl og annet kliss. Og det passer meg ofte utmerket. Jo, det kan den! Jeg bruker to plater. En står hele tiden i den varme ovnen, og er den jeg steker på, mens den andre er den jeg baker pizzaen ut på. Dvs jeg bruker gjerne en stor skjærefjøl til sistnevnte operasjon. Dekker den med bakepapir, legger på bunn, fyll etc, åpner stekeovnen og drar bakepapiret med pizza over fra fjøl/kald stekeplate til den varme inni ovnen.
Gjest Elastica Skrevet 13. desember 2010 #20 Skrevet 13. desember 2010 Jo, det kan den! Jeg bruker to plater. En står hele tiden i den varme ovnen, og er den jeg steker på, mens den andre er den jeg baker pizzaen ut på. Dvs jeg bruker gjerne en stor skjærefjøl til sistnevnte operasjon. Dekker den med bakepapir, legger på bunn, fyll etc, åpner stekeovnen og drar bakepapiret med pizza over fra fjøl/kald stekeplate til den varme inni ovnen. Smart! Jeg har hittil bare tenkt at jeg ikke kan bruke metoden på grunn av at jeg skal brenne fingrene mine. Skal testes ut neste gang, definitivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå