Gå til innhold

Foreldrene våre vil ha en alkohofri jul

Anbefalte innlegg

Skrevet

Våre foreldre har voksne barn og barnebarn og det forventes det alkohol på juleaften fra enkelte i familien. Må sies at det er fra par som drikker jevnlig og som har blitt i overkant beruset på julaften. Det er også to som er invitert som er tørrlagte etter å ha ruset seg og som ikke har noe i mot en rusfri jul siden de er rusfri ellers.

En av søsknene skylder direkte på sitt voksne barn og sier at barnet vil savne noe hvis det ikke blir servert alkohol og at våre foreldre er for strenge. De har derfor ikke lyst å komme og har tenkt å ta en prat med våre foreldre. Jeg har kommet med innvendiger og mener at siden det er våre foreldres hjem må de bestemme selv og at ingen er nødt til å komme og at det går an å ta hensyn eller finne andre steder å feire julaften på foreksempel hjemme hos seg selv.

Det har gått så langt at det nesten har utviklet seg av mobbing, og kommentarer som *har du aldri vært full', tåler du kanskje ikke en aquevitt? Disse kommentarene har kommet i lystig lag, uten foreldrene våre og voksne barnebarn tilstede, men jeg vet at også mine foreldre har fått noen kommentarer. Det er også glad i et glass vin og en aquevitt, men det er noen i familien som sliter og som ikke spytter i glasset. En dukker også gjerne opp ruset på andre ting enn alkohol og det lager en veldig fjern stemning.

Jeg vil gjerne ha drikke på julaften. Fordi jeg ikke har motvendinger mot våre foreldres valg og sier at vi må respektere deres ønsker, har jeg fått en del motstand siden jeg synes deres valg er greit.

Hvor viktig er alkoholen? Kan man ikke ta hensyn når foreldrene ikke ønsker drikking i sitt eget hjem på grunn av dårlige erfaringer med par av barna og også med to av barnebarna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Edit. Jeg vil gjerne ha alkoholholdig drikke på julaften, men ikke når noen drikker seg svært beruset. Da synes jeg kosen blir borte og klarer det fint uten.

TS.

Skrevet

Her er det de som inviterer som setter grensene og så kan gjestene velge om de vil komme eller ikke. Ikke noe mer å diskutere.

Jeg vil gjerne ha juleøl til maten og et glass vin senere, men det er absolutt ikke nødvendig. Jeg hadde ikke hatt problemer med en sånn julaften. Jeg har selv flere ganger valgt å være uten alkohol på julaften fordi min mor måtte kjøres hjem. Jeg ville heller ha henne der enn å ta den juleølen.

Skrevet (endret)

Det er synd at sånne problemer dukker opp i en høytid som er for alle. Både små og store. Noen folk kan ikke begrense inntaket, hvertfall ikke hvis det kommer brennevin på bordet.

Jeg har nesten gått til det skritt selv å nekte å komme hvis brennevinsflaska står klar på bordet når julen ringes inn. Når kvelden avsluttes med en minst en person er dritings, vil jeg ikke være med på det lenger.

Jeg selv vil gjerne drikke alkohol på julaften. Øl til ribba og litt rødvin etter det. Hvis alle hadde klart å holde promillen på et levelig nivå, kunne det blitt en hyggelig kveld for alle.

Til syvende og sist mener jeg det ikke er riktig at de som vil ha et glass øl ikke kan ta det fordi andre ikke klarer å la være å drikke seg sørpe fulle.

Løsningen kan være å kun holde det til øl og vin. Da får de som skal se bunnen av brennevinsflaskene holde seg hjemme.

Jeg kan godt forstå hvorfor foreldrene setter foten ned. Gjestene må innrette seg etter det når det har blitt så ille.

Endret av capricorn74
Skrevet

Utrolig dumt å la være å komme bare fordi foreldrene deres vil ha en alkoholfri jul. :tristbla:

Du kan jo si til de som tenker på det, at det er bare dårlig oppførsel og setter ikke dem i et godt lys akkurat.

Om mine foreldre hadde ønsket en alkoholfri jul hadde jeg akseptert det uten å nøle. Jul er for å tilbringe med familie, ikke drikke alkohol.

Skrevet

Jeg er veldig glad i få alkohol til julemiddagen, men hvis noen i familien min hadde ønsket at vi droppet det, ville jeg ikke nølt. Alkohol vil (forhåpentligvis) aldri bli viktigere for meg enn min families velvære.

• Liker 2
Skrevet

Til syvende og sist mener jeg det ikke er riktig at de som vil ha et glass øl ikke kan ta det fordi andre ikke klarer å la være å drikke seg sørpe fulle.

Løsningen kan være å kun holde det til øl og vin. Da får de som skal se bunnen av brennevinsflaskene holde seg hjemme.

Problemet er at ingen drikker seg sørpefulle, men fulle nok til å mene noe om andres liv og hverdagsproblemer uten at det blir brakt opp som emne. Det skaper dårlig stemning. Det er blitt foreslått bare øl og vin, men da er det også galt og spørsmålet om aquevit blir hovedtemaet i stedet for alkoholfritt. Hvorfor ikke aquevit også når det er øl og vin? Diskusjonen har begynt for flere uker siden og det er tydelig at det er er sårt tema når voksne drar inn barnebarn som er over 20 i diskusjonen og sier at *barna! vil bli så skuffet og at da vil de sikkert la være å komme.

Jeg er veldig glad i få alkohol til julemiddagen, men hvis noen i familien min hadde ønsket at vi droppet det, ville jeg ikke nølt. Alkohol vil (forhåpentligvis) aldri bli viktigere for meg enn min families velvære.

Jeg er enig men det kom sikkert frem i hovedinnlegget. Denne avgjørelsen har gjort at vår mor ikke vet hva hun skal si mer og snart er tom for argumenter, men hun sier at det er de som bestemmer siden de bor der, men at alle er velkommen og at det blir alkoholfritt i år fordi de har bestemt det. De synes også et av barnebarna tar litt mye for seg når det har blitt servert alkohol ved familietilstelninger.

Jeg reagerer på at deres valg ikke blir akseptert uten en rekke motargumenter. Alle er voksne og kan velge å servere alkohol i sine egne hjem, men maten er kanskje ekstra god hos foreldrene.

De vil invitere alle og vil ikke såre noen, men alle står fritt til å ikke komme. Er alkoholen så viktig og symbolsk for jula og samhørighet?

Skrevet

Problemet er at ingen drikker seg sørpefulle, men fulle nok til å mene noe om andres liv og hverdagsproblemer uten at det blir brakt opp som emne. Det skaper dårlig stemning. Det er blitt foreslått bare øl og vin, men da er det også galt og spørsmålet om aquevit blir hovedtemaet i stedet for alkoholfritt. Hvorfor ikke aquevit også når det er øl og vin? Diskusjonen har begynt for flere uker siden og det er tydelig at det er er sårt tema når voksne drar inn barnebarn som er over 20 i diskusjonen og sier at *barna! vil bli så skuffet og at da vil de sikkert la være å komme.

Jeg er enig men det kom sikkert frem i hovedinnlegget. Denne avgjørelsen har gjort at vår mor ikke vet hva hun skal si mer og snart er tom for argumenter, men hun sier at det er de som bestemmer siden de bor der, men at alle er velkommen og at det blir alkoholfritt i år fordi de har bestemt det. De synes også et av barnebarna tar litt mye for seg når det har blitt servert alkohol ved familietilstelninger. Jeg reagerer på at deres valg ikke blir akseptert uten en rekke motargumenter. Alle er voksne og kan velge å servere alkohol i sine egne hjem, men maten er kanskje ekstra god hos foreldrene.

De vil invitere alle og vil ikke såre noen, men alle står fritt til å ikke komme. Er alkoholen så viktig og symbolsk for jula og samhørighet?

Der er jeg helt enig med moren din. Det kan da ikke være så veldig hyggelig å se barnebarnet sitt drikke seg full på en sånn kveld.

Skrevet

vi har også personer i familien som sliter med alkoholen. Min mor har derfor valgt å ikke servere alkohol på julaften de siste to årene. Jeg mener uansett det er vertskapet som bestemmer om det er alkoholservering eller ikke. Hvis man ikke vil komme på det enkle grunnlag at det ikke serveres alkohol, da har man feil prioriteringer i livet spør du meg.

Skrevet

Hvis noen klarer å lage drama ut av det at det ikke serveres alkohol på julaften, burde personen innse at det er på tide å gå på et par AA-møter..

• Liker 4
Skrevet

Der er jeg helt enig med moren din. Det kan da ikke være så veldig hyggelig å se barnebarnet sitt drikke seg full på en sånn kveld.

Det er ikke hyggelig nei. Men også andre klarer å drikke en del, blir høyrøstede og holder 'enetaler', tar opp problemer i deler av familien de ikke har noe med, foreksempel kan ha meninger om en skilsmisse eller noe de ellers ikke bryr seg med.

vi har også personer i familien som sliter med alkoholen. Min mor har derfor valgt å ikke servere alkohol på julaften de siste to årene. Jeg mener uansett det er vertskapet som bestemmer om det er alkoholservering eller ikke. Hvis man ikke vil komme på det enkle grunnlag at det ikke serveres alkohol, da har man feil prioriteringer i livet spør du meg.

Det er fint å høre at mine foreldre ikke er de eneste, men er likevel slitsomt at det skal bli en diskusjon rundt saken mens våre foreldre ikke er tilstede.

Hvis noen klarer å lage drama ut av det at det ikke serveres alkohol på julaften, burde personen innse at det er på tide å gå på et par AA-møter..

Det går ikke å foreslå det til personer som går i selvforsvar og bruker angrep som det beste forsvar. Det er ikke barnebarna som kommer med protester, men de som burde være langt mer voksne.

Noen av kommentarene gjelder barnebarna, at de vil reagere, om det er et av barnebarna som blir tatt hensynn til fordi det har en far som har slitt med alkohol under oppveksten og at besteforeldrene vil beskytte dette barnebarnet spesielt. Jeg har sagt at det tror jeg ikke, siden dette barnet tar par pils eller kan dele en halv flaske vin med dama uten fyll.

Jeg har sagt så lite som mulig fordi temaet alkohol og julaften virker som en katastrofe for enkelte og da for dem som drikker mest og som har problemer med at det ikke serveres alkohol i sosiale settinger. Jeg er glad i vin selv og går gjerne ut på byen, eller møter andre i sosiale settinger der alkohol serveres, men synes ikke det er viktig på julaften med barnebarn og familie.

Det er ok at xxxx og xxxxx nå har bestemt seg for å ikke komme, men de lager en masse historier og prøver å finne syndebukker blant barnebarna?!!! Hvorfor ikke bare si at de ikke kan tenke seg julemiddag uten drikkevarer, at de respekterer våre foreldres valg men at de feirer hjemme i år fordi det synes alkohol hører til på julaftenen? De er så lett å gjennomskue. Disse diskusjonene har også deres barn hørt og det setter barnebarna i et rart lys i forhold til hverandre.

Skrevet

Jeg hadde også savnet en juleøl til maten, men hadde aldri latt være å feire jul med familien av den grunn. Jeg synes det er trist om man prioriterer alkohol over familien på den måten.

Skrevet

Jeg har vokst opp med at julaften er alkoholfri jeg. Hverken mamma eller pappa, eller eventuelle gjester på julaften drakk alkohol når vi feiret hos oss. Vet dette var en tradisjon da vi barna var små, fordi julaften egentlig er mest for barna. (for oss som ikke er nevneverdig religiøse er jo julaften en høytid hvor barna gleder seg til julaften og hva som er i pakkene under treet. Mulig noen er uenige med meg her)

Uansett, så var dette aldri et problem, og gjester hadde heller ikke et problem med dette, da vi rett og slett ikke serverte vin/øl. Nå skjønner jeg at det kanskje blir litt annerledes hos dere om alkohol har vært en tradisjon tidligere, men helt ærlig, om noen har et så stort behov for alkohol på julaften så minner det om alkoholproblemer, enn hvor små de kanskje er. Alkohol skal jo ikke være med på å skape stemningen.

Om øl og vin er så nødvendig, server alkoholfritt, det er smaken det går på, ikke sant? Ikke alkoholen.

Både jeg og mine søstre er nå voksne og bor ikke lenger hjemme, men jeg vet at når vi feirer jul hjemme hos mamma og pappa så blir det ikke servert alkohol den dag i dag heller. Og det synes jeg egentlig er ganske godt, da julefeiringa i fjor ble litt ødelagt for min del, da to av de vi feiret sammen med ble synlig beruset utover kvelden. Heldigvis la ikke barna merke til dette.

Skrevet

Vertskapet bestemmer tenker jeg, og jeg har ikke problemer med å akseptere at det er alkoholfritt. Jeg kan godt ta et glass vin men klarer også fint å stå over. Har full forståelse for at man velger å droppe alkohol der man av erfaring vet at alkohol skaper problemer.

Skrevet

Dette blir for dumt spør du meg.

Hva er så farlig med å feire julaften uten alkohol? Hvorfor i alle dager er det noen som truer med å ikke komme hvis det ikke blir servert alkohol?! Hva er dette?!

I min familie har det alltid vært måtehold når det kommer til alkohol, men jeg hadde heller aldri latt være å feire jul med familien...

Tenk på at det er jul... JUL! Det skal være hygge, familiekos.. Det klarer man fint uten alkohol!

Hva en max én pils til maten, hvis det er såååå krise...?

GOD JUL...

Skrevet

Jeg hadde også savnet en juleøl til maten, men hadde aldri latt være å feire jul med familien av den grunn. Jeg synes det er trist om man prioriterer alkohol over familien på den måten.

Jeg kommer til å savne juleøl, men når det ikke serveres tror jeg ikke at jeg tenker på det og heller tar et glass vin og en juleøl en annen anledning i romjula.

Jeg har vokst opp med at julaften er alkoholfri jeg. Hverken mamma eller pappa, eller eventuelle gjester på julaften drakk alkohol når vi feiret hos oss. Vet dette var en tradisjon da vi barna var små, fordi julaften egentlig er mest for barna. (for oss som ikke er nevneverdig religiøse er jo julaften en høytid hvor barna gleder seg til julaften og hva som er i pakkene under treet. Mulig noen er uenige med meg her)

Uansett, så var dette aldri et problem, og gjester hadde heller ikke et problem med dette, da vi rett og slett ikke serverte vin/øl. Nå skjønner jeg at det kanskje blir litt annerledes hos dere om alkohol har vært en tradisjon tidligere, men helt ærlig, om noen har et så stort behov for alkohol på julaften så minner det om alkoholproblemer, enn hvor små de kanskje er. Alkohol skal jo ikke være med på å skape stemningen.

Om øl og vin er så nødvendig, server alkoholfritt, det er smaken det går på, ikke sant? Ikke alkoholen.Både jeg og mine søstre er nå voksne og bor ikke lenger hjemme, men jeg vet at når vi feirer jul hjemme hos mamma og pappa så blir det ikke servert alkohol den dag i dag heller. Og det synes jeg egentlig er ganske godt, da julefeiringa i fjor ble litt ødelagt for min del, da to av de vi feiret sammen med ble synlig beruset utover kvelden. Heldigvis la ikke barna merke til dette.

Jeg tror det er noen som har alkoholproblemer siden det er blitt diskusjon og fordi våre foreldre har bestemt seg for en alkholfri jul. Men det virker som noen tar det som en fornærmelse, kanskje de som drikker mest og har flest meninger om saken. Jeg synes ikke alkoholfritt smaker godt og tar heller en farris. Jeg har hatt jul uten alkohol før. Min eksvigermor ville ha alkoholfritt etter at hun ble skilt fra en periodedranker. Det var koselig også uten alkohol og ingen lot være å komme.

Skrevet

Jeg tenker at det går vel an og ha 1 - 2 øl per pers som kan drikke alkohol og litt akevitt i en flaske.

Så er det tomt når det er servert.

Det kan jo også være en ide.

Skrevet

Jeg kommer til å savne juleøl, men når det ikke serveres tror jeg ikke at jeg tenker på det og heller tar et glass vin og en juleøl en annen anledning i romjula.

Jeg tror det er noen som har alkoholproblemer siden det er blitt diskusjon og fordi våre foreldre har bestemt seg for en alkholfri jul. Men det virker som noen tar det som en fornærmelse, kanskje de som drikker mest og har flest meninger om saken. Jeg synes ikke alkoholfritt smaker godt og tar heller en farris. Jeg har hatt jul uten alkohol før. Min eksvigermor ville ha alkoholfritt etter at hun ble skilt fra en periodedranker. Det var koselig også uten alkohol og ingen lot være å komme.

Jul uten alkohol er helt greit, og jul med alkohol er helt greit der alle klarer å beherske seg og det ikke blir ubehageligheter som skaper vonde minner. Der man velger å kutte ut alkoholen pga. alkoholproblemer så er min erfaring at det er de som sliter mest med alkohol som er mest imot.

Skrevet

Hva en max én pils til maten, hvis det er såååå krise...?GOD JUL...

De som kommer med innvendiger, bruker å starte å drikke på lillejulaften og begynner igjen cirka kl. 14 - 15 på julaften. Med andre ord kommer de ikke edru, men heller ikke full. Men de vil ha mer enn en pils til maten. Det er kommet opp forslag om 2 akevitt, 2-3 øl til maten, 3-5 øl etter maten, konjakk til kaffen, vin for de som vil ha det... Mao, det må være nok til et nachpiel også hvis de må vente på drosje rundt midnatt og det er vanskelig å få bestilt bil.

En øl til maten og en drink blir for lite. Derfor falt det på alkoholfritt. Jeg tror ikke de ombestemmer seg. De sitter heller alene julaften enn å drive åpen bar for barn og barnebarn.

Par av barnebarna har etablert seg og snart kommer det kanskje oldebarn som også skal delta i feiringen. Jeg forstår det alkoholfrie valget. Det er jo ikke alkoholforbud, man kan bare komme en dag man er edru og lage den julaftenen man vil ha.

Jeg ble opprørt for jeg får høre hva de fleste mener, og de prøver tvinge ut av meg om jeg er uenig. Jeg har bare sagt at det er de som bor der og de som bestemmer og at selv om jeg vil savne juleøl, velger jeg å feire sammen med de.

Skrevet

De som kommer med innvendiger, bruker å starte å drikke på lillejulaften og begynner igjen cirka kl. 14 - 15 på julaften. Med andre ord kommer de ikke edru, men heller ikke full. Men de vil ha mer enn en pils til maten. Det er kommet opp forslag om 2 akevitt, 2-3 øl til maten, 3-5 øl etter maten, konjakk til kaffen, vin for de som vil ha det... Mao, det må være nok til et nachpiel også hvis de må vente på drosje rundt midnatt og det er vanskelig å få bestilt bil.

Dette høres ut som et usunt forhold til alkohol, og jeg kan godt forstå at man ikke ønsker den mengden med alkohol på julaften. Hvis man ikke kan være fornøyd med en-to akevitter/øl til maten og et glass eller to utover kvelden, så mener jeg rent personlig at man burde sette seg ned og vurdere ens eget fokus. Hvorfor feirer man jul? Er det fylla som er det viktigste?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...