Gå til innhold

13-åring med kraftig PMS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest om det på nettet nå, og at ca 3 prosent kan ha PMS syndrom. Det står at det er emosjonelle svingningene som er tøffest, og at det kan gå ut over familie og arbeidsforhold.

Dette stemmer så til de grader når det gjelder henne. Det er ekstreme utageringer, men det verste er hva det gjør med minste gutten på 3 år.

Den ene gangen da hun rev ut lysestakene fra veggen og kastet rundt, så bet lillebroren i hånden sin. Han hadde en knyttet neve i munnen, mens han gjentok om og om igjen. "Det blir bra igjen" "vi skal ordne de igjen".

Jeg glemmer aldri de øynene hans, og er overbevist om at dette har vært traumatiserende for ham. :tristbla:

Nå, siste gang, sto han bare å banket bilene i bordet, mens jeg forsøkte å få henne til å dempe seg eller å forlate rommet.

Det eneste jeg ville var at han ikke skulle se, men hun kom etter, og jeg fikk ikke tatt ham med meg ut da han ikke var påkledd og nektet å ta på seg klær. Han var naturlig nok også påvirket, og skrek og vred seg da jeg ville få ham med meg.

Dette har vært fryktelig, å være vitne til 3-åringen bli traumatisert uten å kunne gjøre noe. Jeg er så sint på henne, at hun ikke forstår hva hun gjør mot ham.

Nå sist gang, sa han plutselig til meg: "Mamma, nå er xxxxx snill med meg igjen" :cry:

Datteren min hadde da holdt det gående i rundt 2 timer uten stopp.

Hun skrek at jeg var helt "fucka i hodet", skulle ønske jeg var død,da hadde hun vært glad, jeg hadde feilet som mor...pekte på seg selv og sa: "Bare se på meg, du har feila så jævlig som mor!!! Hun slo meg flere ganger, og sparket meg så jeg falt..og da skrek hun hva som feilte meg.. "nå later du som du falt også", looser... ja, jeg husker ikke alt, men det var nok til å knekke meg den dagen.

Da jeg endelig hadde fått på 3-åringen klærne og skulle gå, slo det meg plutselig at det måtte være PMS. Jeg kjente ikke jenta mi igjen. Sa det til henne, og hun bare sank sammen og tårene randt og randt. Hun var så utrolig lei seg.

Kommer ikke til å gi henne P-piller, men har fått noen tabeletter av legen som skal roe ned å være smertestillende, de heter Naprosyn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg synes hysteriet mot hormonbasert prevansjon er skummelt! Alternativet er forbanna mye verre i form av uønskede graviditeter og aborter.

P-piller har noen bivirkninger, men LANGT fra de som påståes og fullstendig akseptable når man tenker på hvordan det var den gang de ikke fantes.

P-piller hjelper nødvendigvis ikke mot PMS. Og den typen PMS du beskriver her er unormal. Du bør snakke med lege. En del psykisk sykdom kan trigges når puberteten setter inn. Og det kan være at hun må behandles i forhold til det. http://en.wikipedia.org/wiki/Premenstrual_dysphoric_disorder Dette er et syndrom og ikke normal PMS.

Jeg har ekstrem PMS selv, og så langt er det eneste tilbudet jeg har fått fra lege SSRI preparater. Jeg har takket nei, men jeg er voksen og greier å kontrollere meg før jeg river møblene istykker...En på 13 kan ikke forventes å ha erfaring og trygghet nok i den retningen. Smertestillende hjelper heller ikke.

Kostholdet er viktig, og mosjon! Hun må trene jevnlig. Forøvrig tenker jeg nok at jenta selv er like traumatisert som broren over dette.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg hadde også voldsomt med PMS da jeg var yngre (12-14). Smerter til helvete og masser av innestengt raseri. Har vokst det av meg nå heldigvis, men det verste var følelsen av å ikke kunne kontrollere sinnet mitt. Pappa ble rasende på meg flere ganger, og jeg ble fly forbanna fordi jeg følte jeg ikke kunne noe for det som kom ut av munnen min. Endte med at jeg låste meg inne på rommet en uke i strekk fordi jeg ikke klarte å sosialisere med folk da jeg var sånn.

Gjør så godt du kan, og hvis ikke de pillene hjelper kan p-piller og andre hormombalanserende piller være en idé?

Skrevet

Jeg har studert medisin, så det skal tungtveiende grunner til før jeg setter 13-årings kropp i overgangsalderen for å si det sånn.

Er langtifra hysterisk, men venter lengst mulig, og helst ikke. ;)

Ellers helt enig i innlegget ditt, gjest..gjest. Kosthold har mye å si, og hun er ferd med å bli kjent med og takle alle disse følelsene og ubalansen i kroppen.

Tror ikke det ligger noe psykisk bak, men vet jo aldri..

Hun er svært sterk den veien, og skjønner nok ikke at andre kanskje ikke er like sterke. Vet hun har god kontroll på venner og klassen, tilbakemelding fra lærere fra 1.klasse. Har nok heller hatt det for lett enn vanskelig i oppveksten, lite motstand både herfra og fra venner. Kan være galt det også...

Skrevet

Jeg har lest om det på nettet nå, og at ca 3 prosent kan ha PMS syndrom. Det står at det er emosjonelle svingningene som er tøffest, og at det kan gå ut over familie og arbeidsforhold.

Dette stemmer så til de grader når det gjelder henne. Det er ekstreme utageringer, men det verste er hva det gjør med minste gutten på 3 år.

Den ene gangen da hun rev ut lysestakene fra veggen og kastet rundt, så bet lillebroren i hånden sin. Han hadde en knyttet neve i munnen, mens han gjentok om og om igjen. "Det blir bra igjen" "vi skal ordne de igjen".

Jeg glemmer aldri de øynene hans, og er overbevist om at dette har vært traumatiserende for ham. :tristbla:

Nå, siste gang, sto han bare å banket bilene i bordet, mens jeg forsøkte å få henne til å dempe seg eller å forlate rommet.

Det eneste jeg ville var at han ikke skulle se, men hun kom etter, og jeg fikk ikke tatt ham med meg ut da han ikke var påkledd og nektet å ta på seg klær. Han var naturlig nok også påvirket, og skrek og vred seg da jeg ville få ham med meg.

Dette har vært fryktelig, å være vitne til 3-åringen bli traumatisert uten å kunne gjøre noe. Jeg er så sint på henne, at hun ikke forstår hva hun gjør mot ham.Nå sist gang, sa han plutselig til meg: "Mamma, nå er xxxxx snill med meg igjen" :cry:

Datteren min hadde da holdt det gående i rundt 2 timer uten stopp.

Hun skrek at jeg var helt "fucka i hodet", skulle ønske jeg var død,da hadde hun vært glad, jeg hadde feilet som mor...pekte på seg selv og sa: "Bare se på meg, du har feila så jævlig som mor!!! Hun slo meg flere ganger, og sparket meg så jeg falt..og da skrek hun hva som feilte meg.. "nå later du som du falt også", looser... ja, jeg husker ikke alt, men det var nok til å knekke meg den dagen.

Da jeg endelig hadde fått på 3-åringen klærne og skulle gå, slo det meg plutselig at det måtte være PMS. Jeg kjente ikke jenta mi igjen. Sa det til henne, og hun bare sank sammen og tårene randt og randt. Hun var så utrolig lei seg.

Kommer ikke til å gi henne P-piller, men har fått noen tabeletter av legen som skal roe ned å være smertestillende, de heter Naprosyn.

Jeg må si at jeg reagerer på at du er så sint på datteren din. Dette er noe hun absolutt ikke ken noe for, og å beskylde datteren for at hun påfører broren traumer synes jeg går langt over streken. Ja, jeg skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg, men som mor må du håntere dette på en annen måte. Hvordan kan jeg ikke si, men hva med å være litt forutseende å ta situasjonen før den kommer - som å sørge for å gi smertestillende så fort symptomene kommer, be henne gå i dusjen, badekaret eller investere i et varmeteppe hun kan ha på magen. Rett og slett legge forholdene til rette å lindre de værste plagene. Kan jo hende at noe av grunnen til at din datter reagerer så utagerende er at du blir sint på henne samtidig som du prøver å beskytte lillebror.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har studert medisin, så det skal tungtveiende grunner til før jeg setter 13-årings kropp i overgangsalderen for å si det sånn.

Ellers helt enig i innlegget ditt, gjest..gjest. Kosthold har mye å si, og hun er ferd med å bli kjent med og takle alle disse følelsene og ubalansen i kroppen.

Hun er svært sterk den veien, og skjønner nok ikke at andre kanskje ikke er like sterke. Vet hun har god kontroll på venner og klassen, tilbakemelding fra lærere fra 1.klasse. Har nok heller hatt det for lett enn vanskelig i oppveksten, lite motstand både herfra og fra venner. Kan være galt det også...

Ehh... Jeg begynte på p-piller da jeg var 13 pga. menssmerter og uren hud. Overgangsalderen? :P

Hvis ikke de smertestillende greiene hjelper er p-piller et godt alternativ, og er greit for henne å ha erfaring med det før hun blir seksuelt aktiv osv.

Skrevet

Smertestillende som Narpoxen har ingen effekt på PMS. Du begynner ikke å rive ting ned og hyle pga smerter? Da er det mere normalet å reagere med å ligge i fosterstilling og grine.

Jeg synes dette høres helt ekstremt ut. Sikker på at dette ikke er PMS sammen med typisk tenåringsoppførsel?

Du må ihvertfall skjerme 3 åringen, han skal da ikke blir ødelagt av dette.

• Liker 1
Skrevet

Og hvis du har studert medisin så vet du kanskje også at p-piller ikke gir noen overgangsalder?

Jeg ble tilbudt p-piller som 12 åring pga sterke menssmerter. De ville heller gi det enn sterke smertestillende.

Skrevet

Synes det er uhyggelig mange som ukritisk vil sette en 13 åring på hormonpreparater - med alle de bivirkninger det kan gi for en kropp som er under utvikling. Det må da finnes andre medisiner/ tiltak som kan hjelpe.

Å det at enkelte bruker uønsket graviditet som argument er helt høl i hue. Ta heller den problemstillingen når det kommer dithen at sex er aktuellt.

Skrevet

Smertestillende som Narpoxen har ingen effekt på PMS. Du begynner ikke å rive ting ned og hyle pga smerter? Da er det mere normalet å reagere med å ligge i fosterstilling og grine.

Jeg synes dette høres helt ekstremt ut. Sikker på at dette ikke er PMS sammen med typisk tenåringsoppførsel?

Du må ihvertfall skjerme 3 åringen, han skal da ikke blir ødelagt av dette.

Selvsagt skal 3 åringen skjermes, men 13 åringen må heller ikke glemmes - og ihvertfall ikke anklages for dette. Hun kan ikke noe for det, hun har ikke valgt å være så sterkt angrepet under menstruasjonen.

Skrevet

Jeg sier det igjen. Hva med å prøve Female fra helsekosten. Disse tablettene er ikke veldig dyre og ofte er de på tilbud. Prøv et par måneder og ta da en avgjørelse. Jeg startet med de rett etter mens. Allerede ved neste pms-periode så var jeg mye bedre. Jeg er generelt veldig skeptisk til helsekostmidler, men da var jeg rimelig desperat.

De tar ikke smertene så det må håndteres på annen måte.

Jeg hadde noen tanker. Hun er i puberteten og hormonene raser. Mange pyton tenåringer der ute. I tillegg så har hun kraftig PMS. Det blir for henne dobbelt dose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...