Gå til innhold

13-åring med kraftig PMS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har råd eller vet hvor man kan få hjelp til dette?

Det er snakk om ekstreme reaksjoner. Magesmerter hvor hun ikke kan gå, og et raseri hinsides det normale. River ned gardinstenger så skruene fyker ut, lysestaker har føket vegg imellom, og blitt revet rett ut av veggen i stuen.

Dette har hittil skjedd 3 ganger med såpass ekstreme reaksjoner, men minstebroren hennes på 3 år har blitt veldig skremt av dette.

Vi må få gjort noe med det, hun trenger hjelp.

Etterpå er hun veldig lei seg, og hun ønsker selv hjelp. Vi kjenner ikke jenta igjen når dette kommer over henne.

Er veldig takknemlig for alle råd vi kan få! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en mulighet at det hjelper med p-piller eller homøeterapi.

Skrevet

Gå til legen. P-piller er vel den vanligste løsningen for smertene. PMS'en aner jeg ikke, men det du beskriver virker voldsomt. Så voldsomt at jeg hadde begynt å lure på om det lå mer bak.

Gjest Rattatta
Skrevet

Kanskje p-piller i sprøyteform kan hjelpe?

Vet at det fjerner menstruasjonen fullstendig i 3 mnd, før det er klart for ny sprøyte i alle fall.

Spørs om det er et alternativ når hun er så ung dock...hør med legen?

Skrevet

prøv naproxen, det er smertestillende som da spesielt er bergenet på mensensmerter.

Skrevet

Tar hun smertestillende? Det må hun i alle fall om hun har sterke smerter.

Skrevet

Akupunktur, evt i forbindelse med homeopati osv...

Ei venninne gikk fra ekstreme smerter, hun gikk på reseptbelagte piller, som igjen bare lindret det verste og hun hadde vanvittig PMS, helt til hun begynte med akupunktur sammen med homeopatiske midler og hun er et helt annet menneske....

Anbefales på det sterkeste, man trenger å vedlike holde jevnlig en gang eller 2 i året etterhvert, men det må man jo med all skolemedisin også.

Skrevet

Uff, kjenner meg igjen i denne. Jeg hadde også så fryktelig menssmerter når jeg var mindre. Lå på gulvet og skrek mens jeg slo i gulvet og gjorde ting jeg selv ikke hadde kontroll over. Smertene tok helt overhånd. Helt forferdelig. Men lærte meg etterhvert å takle smertene. Det var en helt annen type smerte enn noe jeg hadde opplevd før. Tror det var litt frykt sammen med smertene som gjorde at jeg reagerte som jeg gjorde. Mamma tok meg med til lege og fikk smertestillende og råd der :)

Ville helt klart tatt henne med til lege!

• Liker 1
Skrevet

p-sprøyten forsvinner snart, fordi man ikke vet hvor lurt det er å pumpe inn 3 mnds-doser i kroppen.

Ta henne med til lege. Mener å ha hørt om noe syndrom/sykdom som kan ha sammenheng med PMS, spesielt det du sier om raserianfall osv. Husker dessverre ikke noe om det akkurat nå, og vet ikke hvor jeg har hørt om dette heller. Men en lege vil uansett kunne finne ut av det. P-piller kan være et alternativ i første omgang iallfall :)

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Jeg ville vel egentlig anbefalt p-piller. Måtte selv begynne med det tidlig pga kraftig PMS og smerter.

Skrevet (endret)

Ta en tur til legen og så hva slags smertestillende hun kan få og type dose.

Mot pms så anbefaler jeg deg Female kjøpt på helsekosten. Dette fikk en venninne anbefalt av sin fastlege. Det hjalp meg. Jeg hadde et svartsinn uten like dagene før mensen.

Som andre skriver her så kan p-piller hjelpe. Der kan du jo hoppe over mensen flere ganger og dermed utsette plagene.

Utover det så kan akupunktur hjelpe. For en venninne så ble det løsningen. Hun var veldig plaget med PMS.

Innlegget er endret.

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette.

Phaedra,mod

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg ville prøvd akupunktur, evt annen alternativ behandling. Akupunktur var veldig effektivt for meg da jeg var tenåring, ihvertfall.

Jeg ville ikke satt en 13-åring på hormonpreparater som p-piller og dess like, med mindre det var aller siste utvei.

Skrevet

ser at flere her anbefaler p-piller, vil bare tilføye at Cerazett p-piller så slipper man mensen, og dermed mesteparten av smertene.

det er på ingen måte noen fysisk grunn til at man skal ha mensen i en alder der man ikke ønsker barn.

Da er cerazett helt supert!

• Liker 2
Skrevet

ser at flere her anbefaler p-piller, vil bare tilføye at Cerazett p-piller så slipper man mensen, og dermed mesteparten av smertene.

det er på ingen måte noen fysisk grunn til at man skal ha mensen i en alder der man ikke ønsker barn.

Da er cerazett helt supert!

Cerazette har visst en skummel tendens til å føre til ekstra ustabilt humør og mye småblødninger. Vet ikke helt om det er å anbefale til en 13-åring som allerede er på sammenbruddets rand.

Skrevet

ang. Cerazette, så er det heller ikke sånn at absolutt alle mister mensen.

Skrevet

Cerazette fører ikke til at man mister mensen nei. Noen mister mensen, mens andre får uregelmessige blødninger.

Skrevet

neinei, selvfølgelig er det noen unntak..men det vanligste er jo at man blir kvitt den da!

Skrevet

Syns det er litt skremmende at dere helt ukritisk anbefaler en 13-åring å tulle med lymfesystemet sitt (akupunktur). Det er også sykt å sette et barn (!) på hormonpreparater - hun er jo ikke på langt nær ferdig sitt eget hormonkaos, og på denne tiden i utviklingen så holder kroppen på å utvikle samspill mellom kjønnshormoner og nervebaner i hjernen så å gi henne enda mer hormoner når hun strengt tatt ikke trenger det syns jeg er et tvilsomt råd.

Smertestillende, ja. Det må hun ha. Det kan nok hjelpe noe på sinnet også, men neppe alt. Hun må lære seg å takle denne PMSen først som sist. Det er bare slik det er for tenåringer, hun kan lære seg å kontrollere hva hun gjør i raseri, selv om hun er sint. Det er lov å være sint, spesielt når man har PMS - men det er aldri ok å drive hærverk. Det finnes jo andre måter å få ut aggresjon på enn å rive ned gardiner og skremme lillebroren, prøv nå heller det først.

Skrevet

I filmen "mat?" er det en jente som forteller at en uventet "bivirkning" av gluten- og melkefritt kosthold var at menssmertene ble betydelig mindre. Kanskje kostholdsomlegging er verdt å prøve ut for flere? http://www.utenglutenogmelk.info/

Skrevet

Jeg hadde det akkurat likt når jeg var 13 år, og har det fortsatt. Det er utrolig kjipt. Det verste er at man har så vondt at man ikke klarer å kontrollere kroppen eller sinnet. Smertene bare overvinner alt av fornuft. Dette er helt jævlig og jeg har vært hos legen gjentatte ganger. Jeg har også prøvd p-piller, men det hadde lav funksjonalitet. Det funket litt i begynnelsen, men så begynte kroppen å reagere på en måte jeg ikke likte. Av og til, hvis smertene er helt uutholdelige, kan jeg ta 500mg paracet/ibux blandet med 200mg naproxen. Det fungerer litt. Smertene blir ikke helt borte, men det gir seg litt. Ellers så kan jeg anbefale varmt vann. Enten en dusj eller å legge et håndkle med varmt vann rundt magen og ryggen. Og massasje er godt. Å for å komme i litt bedre humør kan litt sjokolade under mens gjøre underverker.

Det er viktig at du husker på at dattra di ikke er ute etter å skade noen. Det ligger sannsynligvis ikke noe mer bak, dette er faktisk en vanlig situasjon for de som har så sterke menssmerter. Det mens irriterende med det hele er at de som ikke opplever det selv ikke tror på det. Ergo så er det mange lærere på skolen som tror man bruker det som en unnskyldning for å slippe unna med undervisning, f.eks i gymmen. Du som forelder må si dette til læreren til jenta di sånn at de er klar over situasjonen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...