AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Dere som har barn i barnehage, hvor ofte har de omgangssyke? Er det bare på vinteren, eller kan de komme hjem med denslags hele året? Har lest at småbarn kan være forkjølet så ofte som en gang pr måned, men hva med magetrøbbel? Er det like vanlig?
mousepad Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Første året i barnehage var noen i huset syke ifra Cktober til April og jeg overdriver ikke , men det var bare forkjølelser . Har hørt andre slite betraktelig mer med omgangssyke enn det vi har gjort og tror det skyldes at det i enkelte barnehager er noen foreldre som ikke helt skjønner hvordan omgangssyke smitter og sender i barnehagen altfor tidlig med det resultatet at omgangssyken smitter om igjen og om igjen og barnehagen blir i praksis aldri kvitt problemet . Har en svigerinne som er sånn dessverre og pga at de ikke isolerte egne syke barn lenge nok , var det minst 20 personer som var sengeliggende hele julen i fjor . Dessverre har hun dårlig selvinnsikt , så jeg er ikke 100 % sikker på at de har endret praksis i etterkant eller at hun greier å innse at det er en direkte sammenheng mellom de valgene hun gjør på dette området og at andre blir syke .
Gjest Purple Haze Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 En vinter opplevde jeg at mer eller mindre samtlige av barna på avdelingen jeg jobbet på, fikk omgangssyke 3-4 ganger hver. Holdt på fra oktober til langt ut i april. Selv om vi vasket, spritet og foreldrene holdt barna hjemme, ble vi ikke kvitt det. Men vi voksne klarte oss stort sett unna, merkelig nok.
MellonCollie Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 I barnehagen til junior innførte de 48 timers karantene etter omgangssyke, og da gikk sykefraværet kraftig ned. Sist vi nå hadde en runde med omgangssyke var i fjor ganske nøyaktig på denne tiden - sønnen min ble sendt hjem den dagen de gikk Lucia
lille katt Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Vi har en på fire som har gått tre år i barnehage, og en på to år som har gått ett. Vi har bare hatt omgangssyke én gang (bank i bordet!!!), og det var eldstemann. Da fikk vi en runde vi voksne også, mens minsten slapp unna. Forkjølelser har vi hatt mer av, særlig minsten og vi voksne. Eldstemann har fått et ganske godt immunforsvar etterhvert, og er faktisk lite forkjølet. Bank i bordet, igjen!
Kayli Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har inntrykk av at det varierer hvor ofte barna får omgangssyke. Det ser ut som noen snapper opp alt som går, mens andre holder seg friske. Her i huset har vi vanligvis hatt en runde hver vinter - noen ganger blir vi alle syke, andre ganger bare minstemann. Sist vi hadde det var i julen i fjor, så jeg krysser fingrene for at vi slipper det akkurat da i år Omgangssyke-epidemier er vanligst om vinteren - visstnok er virus av denne typen svært motstandsdyktige mot kulde - men kan selvfølgelig også oppstå på andre tider av året. Det eneste man kan gjøre for å unngå å bli smittet er å ha svært god håndhygiene. Ellers er det som noen over sier: det er veldig viktig at foreldre holder ungene sine hjemme lenge nok for å unngå at hele omverdenen får det.
Knøttet Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Minstemann har hatt det to ganger i år: én i oktober og én i desember. Hvis vi teller med da han gikk i åpen barnehage blir det tre ganger på ett år. Første gangen var ekstrem, han hadde det lenge og det kunne gå en dag eller to uten oppkast før han plutselig kastet opp igjen. Når dere sier 48 timers karantene, er det da etter siste gang ungen kastet opp, eller? Husker ikke det der ...
tessa3 Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Minstemann har hatt det to ganger i år: én i oktober og én i desember. Hvis vi teller med da han gikk i åpen barnehage blir det tre ganger på ett år. Første gangen var ekstrem, han hadde det lenge og det kunne gå en dag eller to uten oppkast før han plutselig kastet opp igjen. Når dere sier 48 timers karantene, er det da etter siste gang ungen kastet opp, eller? Husker ikke det der ... Ja, det er 48 timer etter siste oppkast..
Arkana Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Det er nok veldig varierende. Gutten vår begynte i barnepark i september i år og har kun vært hjemme en eneste dag (da hadde han hatt feber natt til den dagen og var litt pjusk, men ikke direkte syk). Han har vært snørrete en god del, men ikke hatt noen forkjølelser (skjønt han har gitt et par videre til meg da) eller noen omgangssyke. Jeg var forberedt på at denne første høsten i barnepark skulle innebære mange sykdomsperioder, men vi har sluppet unna så godt som alt så det er heldigvis ikke uungåelig.
Gjest Emera Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Det er nok veldig varierende. Gutten vår begynte i barnepark i september i år og har kun vært hjemme en eneste dag (da hadde han hatt feber natt til den dagen og var litt pjusk, men ikke direkte syk). Han har vært snørrete en god del, men ikke hatt noen forkjølelser (skjønt han har gitt et par videre til meg da) eller noen omgangssyke. Jeg var forberedt på at denne første høsten i barnepark skulle innebære mange sykdomsperioder, men vi har sluppet unna så godt som alt så det er heldigvis ikke uungåelig. Vi opplevde også dette da datteren gikk i barnepark, og jeg har hørt flere si det samme. Barna i park er så mye ute at de ikke blir like ofte syke, menes det.
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Dere som har barn i barnehage, hvor ofte har de omgangssyke? Er det bare på vinteren, eller kan de komme hjem med denslags hele året? Har lest at småbarn kan være forkjølet så ofte som en gang pr måned, men hva med magetrøbbel? Er det like vanlig? Min har vært syk ofte og mye. H*n begynte i barnehage i høst. Siden den tid har h*n hatt både lungebetennelse og lungeinfeksjon (det er vel kanskje to sider av samme sak). Omgangssyke har han hatt. Hostesaft er fast inventar både hjemme, samt i barnehagen. Diare´, spy og lignende har det i alle fall vært MYE av her etter at h*n begynte i barnehagen.
mousepad Skrevet 14. desember 2010 #12 Skrevet 14. desember 2010 Vi opplevde også dette da datteren gikk i barnepark, og jeg har hørt flere si det samme. Barna i park er så mye ute at de ikke blir like ofte syke, menes det. Har også hørt dette , men har alltid lurt på om det er fordi de er så mye ute eller fordi de ikke er så mye inne og derfor så tett opp i hverandre som de er i barnehagen ?
Gjest Emera Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Har også hørt dette , men har alltid lurt på om det er fordi de er så mye ute eller fordi de ikke er så mye inne og derfor så tett opp i hverandre som de er i barnehagen ? Ikke godt å si, men jeg tror nok det er mye det siste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå