Gå til innhold

Hjelp, har oppgitt feil kildehenvisning på eksamen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg endelig levert inn årets første eksamen. Etter å ha levert inn, oppdaget jeg at jeg hadde oppgitt feil kildehenvisning på et sitat jeg hadde brukt. Boka jeg fant sitatet i har jeg brukt andre plasser i eksamen, så boken står oppført i litteraturlisten nederst. Kan jeg risikere å stryke? Er ren slurvefeil.

Skrevet

Nei, tviler på de kan stryke deg for det. Det er jo ikke sikkert de merker det en gang (?)

Skrevet

Jeg strøk på en bacheloroppgave pga feil med en kildehenvisning, så jo, de kan stryke deg om det blir oppdaget.

Gjest Mauna Lee
Skrevet

akkurat det med kilder er de vel ganske strenge på? Er ikke mye som skal til før det går som juks eller plagiat.

Skrevet

Jeg oppga feil kildehenvisning i min bacheloroppgave og ble satt ned en karakter, men jeg strøk ikke.

Skrevet

Du kan risikere dette.

Men vil tro muligheten er liten siden boken du siterer fra er i referanselisten.

Skrevet

TS her: Det er læreren min som skal rette oppgaven med en sensor. Jeg valgte derfor å ringe en annen lærer for å høre hennes synspunkt. Hun sa at det gikk helt sikkert fint, og at jeg ikke kom til å stryke om resten av kildehenvisningen er riktig. Hun sa at det var en menneskelig feil, men at det hjalp at jeg hadde alle bøkene oppgitt i litteraturlisten. Hun sa også at jeg kunne sende læreren min en e-post slik at hun var klar over at det var feil.

Har tenkt litt. Bør jeg gi beskjed? Som noen andre sa lenger oppe, er det ikke sikkert de legger merke til det, men det gjør de ihvertfall hvis jeg opplyser om det på e-post. På en annen side så kan de komme meg til gode om jeg er ærlig og sier ifra. Nå som jeg vet jeg ikke stryker, vil det kanskje bare gi en dårligere karakter?

Jeg er ikke fan av slike hjemmeeksamen! Synes det er dumt at feil oppsett, innholdsliste og alt som hører med skal være avgjørende for en karakter. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg blir en dårlig sykepleier fordi jeg har blandet sammen litt ulike bokforfattere på en eksamen.

Skrevet

Jeg har vært sensor på eksamensoppgaver på flere høgskoler, og kan svare ut fra hvordan jeg ville gjort det.

Slik jeg forstår deg, har du kildehenvisninger og litteraturliste, men du har ved ETT tilfelle henvist til feil bok/side. Dette ville jeg antagelig ikke lagt vekt på i seg selv, men det kunne trekke ned dersom du er "på vippen" mellom to karakterer.

Om du hadde sendt meg en mail om dette, ville det ikke ha noe å si for vurderingen av oppgaven. Jeg synes derfor ikke det er noe poeng at du gjør det. (men her kan selvsagt andre tenke annerledes).

Til de siste du skriver:

Jeg er ikke fan av slike hjemmeeksamen! Synes det er dumt at feil oppsett, innholdsliste og alt som hører med skal være avgjørende for en karakter. Det betyr nødvendigvis ikke at jeg blir en dårlig sykepleier fordi jeg har blandet sammen litt ulike bokforfattere på en eksamen.

Her er jeg veldig uenig med deg. Hvis du ikke klarer å forholde deg til instrukser/informasjon om hvordan ting skal gjøres, er det god grunn til å tvile på at du blir en god sykepleier. Jeg mener selvsagt ikke at du blir en dårlig sykepleier fordi du har gjort en liten feil med henvisningene (og derfor ville jeg heller ikke lagt så stor vekt på det i sensuren, slik jeg skriver overfor).

En annen ting er at du ikke bare blir sykepleier, men du skal ta en bachelorgrad innenfor et internasjonalt system (utdanningssystemet), og denne kan påbygges med master og etter hvert doktorgrad. Man må kunne forvente visse kunnskaper/evner om oppgaveskriving allerede på bachelornivået.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Noen lærere er skikkelig nazi på akkurat kilder, mens noen er mer avslappede. Håper sensoren er i godt humør, da :P

Skrevet (endret)

Jeg har også vært sensor på høyskole/universitet og jeg ville nok heller ikke lagt veldig vekt på en feil kildehenvisning på et sitat så lenge det ikke er en gjennomgående trend og så lenge kilden finnes på litteraturlisten. Kunne kanskje ha fått en betydning hvis du lå på en vippekarakter. Men det avhenger jo av resten av oppgaven.

Jeg vet at noen studenter synes slike ting er noe pirk - men det å mestre de rent skrivetekniske sidene ved en oppgave er viktig og man kan like gjerne lære seg å være nøye først som sist. Skal man senere publisere noe så er det ikke rom for slurv.

Endret av Havbris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...