AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvordan dere gjør det når det kommer til underlivshygiene på barna.. Jeg mener.. Når de er helt små så er det jo de voksne som tar seg av det. Men når får de lov/kan de gjøre dette selv? Og hvor nøye er dere? Har f eks hørt at man ikke skal vaske mellom kjønnslepper på jenter unntatt hvis det er skittent der. Men når skal man begynne med det igrunn? Bare lurer.. Og tør liksom ikke spørre andre i frykt for å bli sett dumt på. Hehe
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har vaska meg selv så lenge jeg kan huske. Og jeg husker ganske langt tilbake... Barn har jo ikke utflod etc. slik som man får i puberteten, og blir derfor ikke like skitne som voksne.
Gjest navnelapp Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Det har gått fort og gale, etter at dei slutta med bleie blir jo slikt ordna i dusj/badekar. Eg har berre vist dei kvar klutane er, og kva for ei såpe dei skal bruke, og så har dei ordna seg sjølve når dei hadde behov for det mellom dusj/bad. Som det er sagt over her, dei blir jo ikkje spesielt skitne.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Har ordna meg sjøl så lenge jeg kan huske jeg og. Å skrubbe og vaske med såpe der nede tror jeg ikke har noe for seg. Har jeg aldri fått instrukser om fra min mor hvertfall, og jeg er ren og frisk!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Jeg vasket nok underlivet til de var en 4-5 år og så fikk de gradvis ansvaret selv. Vasket alltid med nøytral intimsåpe.
Gjest anonymia Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Legger dattera mi (4) på stellebordet og vasker med klut og lunkent vann morgen og kveld. Hun tørker seg selv når hun er på do og til hun får litt bedre trening i det, syns jeg det er best å vaske henne.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Legger dattera mi (4) på stellebordet og vasker med klut og lunkent vann morgen og kveld. Hun tørker seg selv når hun er på do og til hun får litt bedre trening i det, syns jeg det er best å vaske henne. En 4 åring på stellebordet??? Herregud....
Chiyo Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Mamma dusja meg da jeg var liten. Hun var ikke akkurat sånn kjempe grundig, men hun spylte kroppen og så ba hun meg løfte det ene benet så vannet kom til mellom beina. Enkelt og greit!
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har to jenter på 2 og 4. Nå har den eldste sluttet med bleier, men begge har ofte fått avføring mellom kjønnsleppene når de har bæsjet i bleia . Vi har ikke hatt noe valg, vi har ofte vært nødt til å vaske mellom kjønnsleppene for å få bort bæsjen. Etter bleieslutt har vi ikke vært så nøye. Vasker av og til kjapt med klut foran og bak. Ellers bader jo barna annenhver dag, så da blir de satt i bløt . Regner med vi fortsetter slik noen år til. Etterhvert begynner de å dusje, og da kan de lære litt mer om underlivsvask og intimsåpe etc. Småjenter kan ha utflod selv om de ikke har kommet i puberteten - det hadde jeg selv, og det ser jeg også at min eldstejente har litt av.
Umuriel Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Vasker som regel treåringen min i dusjen, han bruker ikke bleie. Vasker ham bare lett i lyskene og rundt omkring, forhuden skal jo ikke trekkes tilbake, de greia der er selvrensende. Noen ganger bruker vi bare vaskeklut, vil ikke slite for mye på huden hans nå på vinteren med dusjing hver dag.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvordan dere gjør det når det kommer til underlivshygiene på barna.. Jeg mener.. Når de er helt små så er det jo de voksne som tar seg av det. Men når får de lov/kan de gjøre dette selv? Og hvor nøye er dere? Har f eks hørt at man ikke skal vaske mellom kjønnslepper på jenter unntatt hvis det er skittent der. Men når skal man begynne med det igrunn? Bare lurer.. Og tør liksom ikke spørre andre i frykt for å bli sett dumt på. Hehe jeg har alltid vasket mellom kjønnsleppene på jenta mi. Med litt lunkent rent vann... Trodde det var inne i skjeden man ikke skulle vaske jeg... Hun bruker bleie enda så vasker stort sett etter hvert bleieskift. Hun bader i badebalje med olje og skumbad i annenhver dag. Jeg kjenner at det lukter litt sånn "sur mus" om det har fått f.eks to dager uten at hun har badet..enda hun bare er 2.
Djungelvrål Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Har lært sønnen min til å dra tilbake forhuden å skylle når han dusjer, sier også han må vaske seg nøye i rumpa med klut. Han dusjer 2-4 ganger i uka og nærmer seg tenårene. Man trenger vel ikke vaske på innsiden av kjønnsleppene til jenter på 4?? Det renser seg selv, det vil i verste fall føre til irritasjon, spes hvis man bruker såpe.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 barn skal ikkje vaskes med mye såpe.spyl underlivet i dusjen når det er avføring og lukt.ellers lære dei å vaske rompe og tiss selv¨ når dei dusjer.spyling er best.
Antoinette Skrevet 14. desember 2010 #14 Skrevet 14. desember 2010 Når de er så små er det best å bruke lunkent vann men det er viktig å innføre gode rutiner på underlivshygiene. Det er tross alt der avføring og urin kommer ut. Gutter må vennes til å trekke forhuden tilbake, jenter må lære seg å vaske mellom kjønnsleppene men ikke inni skjeden. Skal det vaskes med såpe innimellom bør det være en mild intimsåpe fra apoteket. Daglig vask med intimsåpe må innføres når de kommer i puberteten og problematikken med mens, utflod og "kukost" melder seg.
flickan Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 Daglig vask med intimsåpe må innføres når de kommer i puberteten og problematikken med mens, utflod og "kukost" melder seg. Dette stemmer ikke. De fleste eksperter anbefaler tvert i mot minst mulig såpe ved intimvask. For hyppig vask med såpe kan føre til tørrhet, kløe og underlivssopp. Det beste er å skylle med vanlig vann. 1
Gjest anonymia Skrevet 14. desember 2010 #16 Skrevet 14. desember 2010 En 4 åring på stellebordet??? Herregud.... Og hva er galt med det? Stellebordet står jo der siden lillebror fortsatt bruker bleie. Vasker henne i aniktet, på hendene og i skrittet med klut med lunket vann hver morgen og kveld. Smører med bodylotion og ansiktkrem - alt mens hun er på stellebordet. Om morgene grer vi og steller håret hennes også mens hun sitter på stellebordet - vi har det rett hyggelig på hennes morgen- og aften-SPA Hun og lillebror på to, bader eller dusjer to ganger i uka. Legen sa små barn burde ikke bades mer enn det pga at det kan tørke ut huden.
Antoinette Skrevet 14. desember 2010 #17 Skrevet 14. desember 2010 Dette stemmer ikke. De fleste eksperter anbefaler tvert i mot minst mulig såpe ved intimvask. For hyppig vask med såpe kan føre til tørrhet, kløe og underlivssopp. Det beste er å skylle med vanlig vann. Noen hudleger mener det, bla. Ole Fyrand som tom. er i mot deodorant. Men god mild imtimsåpe er i de fleste tilfeller helt ufarlig.
flickan Skrevet 14. desember 2010 #18 Skrevet 14. desember 2010 Noen hudleger mener det, bla. Ole Fyrand som tom. er i mot deodorant. Men god mild imtimsåpe er i de fleste tilfeller helt ufarlig. .. og helt unødvendig. Jeg mener ikke å krangle på dette, men når du skrev at man MÅ bruke det fra puberteten, så føler jeg for å presisere at det slett ikke er nødvendig. Man kan om man vil, og noen føler mer velbehag med det, men det er på ingen måte nødvendig ut fra hygieniske hensyn.
Sophie-Ann Skrevet 14. desember 2010 #19 Skrevet 14. desember 2010 Min datter på 2 blir vasket mellom hvert bleieskift og blir badet annenvher dag. Hun eldste klarer seg selv, hun dusjer annenhver dag.
sjøhest Skrevet 14. desember 2010 #20 Skrevet 14. desember 2010 Vasker som regel treåringen min i dusjen, han bruker ikke bleie. Vasker ham bare lett i lyskene og rundt omkring, forhuden skal jo ikke trekkes tilbake, de greia der er selvrensende. Noen ganger bruker vi bare vaskeklut, vil ikke slite for mye på huden hans nå på vinteren med dusjing hver dag. Jeg leste tenåringen istedenfor treåringen 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå