AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #21 Skrevet 14. desember 2010 Det er nylig gjort en forlagsundersøkelse : http://www.forfatterforeningen.no/v2/content/resultata-frå-den-store-forlagsundersøkinga Nå gjelder jo dette bare de største og mest kjente forlagene, Det finnes i tillegg masse småforlag som sikkert kan gi bedre vilkår, men som kanskje bare utgir en bok eller to i året. Men det kan være lurt å søke litt rundt. Ville kanskje også tatt kontakt med Kreftforeninga for å høre om de har noen erfaring med å samarbeide med visse forlag. De fleste forlagene gir jo ikke ut bøker uten å kunne tjene noe på det selv, så den andelen som kan gis bort er nok i hovedsak det som ville vært honoraret ditt. Har ellers litt erfaring med Gyldendal, ikke som forfatter riktignok. De jeg har jobbet med der har vært veldig hyggelige, og de er proffe på sånt som kontrakter, utbetalinger osv (men kanskje ikke de som betaler best).
Maldoror Skrevet 14. desember 2010 #22 Skrevet 14. desember 2010 Vel, synd å høre at din mor har kreft, kan ikke være lett å takle. Når det gjelder å gi ut bok om din opplevelse av situasjonen, så tror jeg sjansen for at et seriøst forlag vil gi den ut er minimal, ekstremt få som slipper igjennom nåløyet. Du kan jo alltids prøve, men hvis du først og fremst skriver for å bearbeide dine følelser rundt din mors sykdom, ville det ikke vært like greit å gjøre dette i en dagbok? Hvis du føler at det er viktig at denne boken blir gitt ut, så kan du jo eventuelt kontakte et forlag der du selv betaler for en utgivelse, men det kommer jo igjen an på din økonomiske situasjon. Uansett, tror nok at Cappelen, Aschehoug etc. blir å sikte vel høyt. Ønsker deg iallefall lykke til med hva du måtte bestemme deg for.
Tootikki Skrevet 15. desember 2010 #23 Skrevet 15. desember 2010 Som Maldoror skriver er det veldig få som slipper gjennom nåløyet hos de store forlagene. Jeg tror det er lurt å gjennomarbeide manus mest mulig om du skal ha en sjanse. Tenk litt på at om et forlag utgir boka så må den være interessant for mange. Du gjør sikkert verdifulle erfaringer som datter til en kreftpasient, men jeg får kanskje inntrykk av at du skriver mest for moren din. Det kunne kanskje være en ide å utgi boka på eget forlag? Det er mye enklere å trykke bøker nå enn før, så det kan absolutt være et alternativ. Jeg vet dessverre ikke så mye om det, men det gjør kanskje andre KG-ere? Angående erfaringer med forlag: de store forlagene har mange avdelinger, og at en person har gjort erfaringer med kundesørvis eller en enkelt redaktør trenger ikke å ha noe med oppfølgingen TS får. Jeg hadde sendt til alle de tre store forlagene var jeg deg. Lykke til!
Gjest elfhybrid Skrevet 17. desember 2010 #24 Skrevet 17. desember 2010 Kundeservice er noe helt annet enn manushjelp og å forholde seg til en redaktør. Ikke slik jeg mente det. Som forfatter er man også en kunde.
Ciara Skrevet 21. desember 2010 #25 Skrevet 21. desember 2010 Jobb mer med manus før du sender det til forlag. Det er stort sett bare etablerte forfattere som har luksusen å presentere en bokidé å få den antatt. Alle andre bør skrive boka ferdig og gjøre den best mulig hvis de skal ha sjans. Det nytter liksom ikke å si at "jeg skal skrive den bedre hvis den blir antatt", for det er nå du skal selge den inn! Som en pekepinn på hvor vanskelig det er: Rundt 10% får konsulentuttalelse, de resterende 90% forkastes etter at redaksjonen har lest noen få sider - de er trente lesere og ser fort hva som er verdt å få utredet nærmere. De som virker interessante sendes konsulenter som vurderer og gir anbefaling til forlaget. Av disse 10% er det bare 10% som blir bok. Mao: 1% av innsendte manus blir bøker. Når det gjelder din skriveprosess har jeg noen tips: -Ikke skriv terapeutisk. Mange skriver for sin egen del, og det er vel og bra, men det er sjelden interessant for andre lesere. For at den skal være det må man ha et litt større perspektiv. -Les gjerne andre bøker som er skrevet om samme tema, som Gunnhild Corwins Idas dans m.fl. Hva skiller din bok fra de andre som finnes på markedet fra før? Angående forlag: Send til de tre store, men også til mellomstore forlag som Kagge, Dinamo etc. Oktober som noen nevner er et godt forlag, men de er neppe aktuelle for deg fordi de hovedsaklig utgir skjønnlitteratur. Du kan gjerne sende til flere forlag, men da synes jeg det er ryddig at du informerer om det i et følgebrev som du legger ved manus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå