Gå til innhold

Eneste i min jentegjeng på 14 stykker som ikke får lov å drikke alkohol!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 16 år som overhodet ikke får lov å drikke alkohol på fest(noe jeg gjør selvom jeg vet jeg ikke får lov).

Tatt opp temaet med min mor flere ganger, og sagt at hun snart bare må akseptere at jeg også vil drikke på fest. Samfunnet vi ungdommer lever i idag er ett helt annet enn da hun var ung..

Jeg har sagt at jeg heller vil være ærlig om det, og komme hjem etter fester, for å vise at jeg faktisk klarer å ta vare på meg selv. Vondt å lyve for sin egen mor..

Hva mener dere? (Sorry dårlig forklart, litt sent på døgnet ;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at det er frustrerende for deg... Har desverre ikke noen gode råd på det punktet her.

Skrevet

Gratulerer! Du er den eneste i vennegjengen med oppegående foreldre! Det kan du komme langt med!

• Liker 40
Skrevet

Din mor gjør det eneste rette. Loven sier at du er for ung. Selv om samfunnet endrer seg, så har ikke lovgiverne sett noen grunn til å endre den aldersgrensen, så hvorfor skulle moren din "gi deg lov" til å drikke? Det er ikke greit å bryte loven, eller oppfordre deg til å bryte loven ved å si at det er greit.

• Liker 9
Skrevet

Så annerledes fra hennes ungdom er det nok ikke, moren din har nok også opplevd ungdomsfyll selv eller i det minste observert det.

• Liker 2
Skrevet

Her i huset har ingen lov til å drikke alkohol før de er gamle nok. Jeg vet jo at det skjer, men de har ikke lov av meg. Det er ikke det samme som at det blir husarrest og inndragning av lommepenger i 1 mnd. selv om jeg har skjønt at alkohol har vært drukket. Samme holdningen har de flere foreldre rundt her som har. Tror nok heller at det er de andre 14 foreldrene som er litt slappe.

Du er ikke 18 år og er ikke gammel nok til alkohol. Du bor hjemme og må faktisk rette deg etter moren din sine regler. Er du misfornøyd så flytt. Støtter moren din fullt ut her jeg.

Ann

• Liker 9
Skrevet

Du har ikke mye respekt for din mor, da? Hvorfor skal hun være nødt å akseptere at du drikker, når du ikke aksepterer at det faktisk er hun og lovverket som bestemmer så lenge du er under atten år? Hvorfor er det et så stort problem om du må vente to år til? Og 'alle andre får lov' er barneskoleargumentasjon.

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor er det så viktig med alkohol? Alkohol er et bedøvende middel. Dvs. at du blir slapp/trøtt og ikke hyper og hopper i taket av det.

Jeg er ofte på fest og drikker nesten aldri, selv om jeg er gammel nok til å kjøpe min egen drikke. Visste du at alkohol hadde vært ulovlig om det kom til Norge i 2010? Det er noe å tenke på! :-)

Vær glad for at du har foreldre som bryr seg om deg! :-)

• Liker 5
Skrevet

Du har ikke mye respekt for din mor, da? Hvorfor skal hun være nødt å akseptere at du drikker, når du ikke aksepterer at det faktisk er hun og lovverket som bestemmer så lenge du er under atten år? Hvorfor er det et så stort problem om du må vente to år til? Og 'alle andre får lov' er barneskoleargumentasjon.

Barneskoleargumentasjon er det overhodet ikke.. De får lov til å drikke, men ikke drikke seg dritings med andre ord, bare foreldrene VET at de kommer seg trygt hjem, enten ved at de henter eller taxi, og at foreldrene får sett hvordan de er når de kommer hjem.. Det finnes jo selvfølgelig en begrensning.

Gjest Villrips
Skrevet

§ 1-5. Aldersgrense.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år.

Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år.

Moren din er en smart dame. Det er flott at hun ikke bryr seg om hva "alle de andre" får lov til.

• Liker 10
Skrevet

Barneskoleargumentasjon er det overhodet ikke.. De får lov til å drikke, men ikke drikke seg dritings med andre ord, bare foreldrene VET at de kommer seg trygt hjem, enten ved at de henter eller taxi, og at foreldrene får sett hvordan de er når de kommer hjem.. Det finnes jo selvfølgelig en begrensning.

Jo, det er faktisk barneskoleargumentasjon. Det at alle andre får lov å drikke, er ingen grunn til at din mor skal godta du gjør det. Selvfølgelig er det bedre at foreldre kommer og henter de på fest når de først drikker, men det er lang vei fra å gi barna tillatelse til å drikke, til å hente de på fest. Du får bare være stolt av at din mor faktisk klarer å ta sine egne standpunkt, og ikke baserer sin foreldrerolle på dine venners foreldre.

• Liker 6
Skrevet

Foreldre er ikke til stede og VET hva som skjer under sånne festligheter blandt ungdommen. Mang ei jente som har blitt seksuelt misbrukt/presset når de har vært påvirket av alkohol. Det hjelper ikke at jeg henter tenåringen så veien hjem er trygg nå det utrygge kan skje lenge før.

Min tenåring har selv sittet på en trapp utenfor der festen var. Trøstet ei jente som satt og gråt. Voldtatt. Tenåringen var skikkelig opprørt da h*n kom hjem.

Ann

• Liker 5
Skrevet

16 år og stor og voksen er vel det du tenker.

Du er fortsatt ikke myndig og må følge husets regler...

Hun gjør det ikke for å være slem, men det skjønner du vel?

• Liker 1
Skrevet

Foreldre er ikke til stede og VET hva som skjer under sånne festligheter blandt ungdommen. Mang ei jente som har blitt seksuelt misbrukt/presset når de har vært påvirket av alkohol. Det hjelper ikke at jeg henter tenåringen så veien hjem er trygg nå det utrygge kan skje lenge før.

Min tenåring har selv sittet på en trapp utenfor der festen var. Trøstet ei jente som satt og gråt. Voldtatt. Tenåringen var skikkelig opprørt da h*n kom hjem.

Ann

Min mor lar meg dra på fest, hun kan heller ikke vite hva som skjer da, uansett om det er alkohol eller ikke inni bildet..

Skrevet

Min mor lar meg dra på fest, hun kan heller ikke vite hva som skjer da, uansett om det er alkohol eller ikke inni bildet..

Men du har større sjanse til å klare å ta vare på deg selv uten alkohol i kroppen.

• Liker 6
Skrevet

beklager;) leste feil..

Skrevet

TS kan ikke du bare være helt ærlig å si hvorfor i all verden det er så utrolig viktig for en 16 åring å drikke alkohol?

*Syns vennene dine at du er dum og du ikke gjør det? Da er de ikke venner.

*Syns du at det smaker godt? Jeg kan lage en hel liste over alkoholfrie drikker som smaker godt.

Jeg tror at hvis du tar deg litt tid til å tenke godt igjennom hvorfor du skal absolutt få lov, så finner du fort ut at du ikke har noe argument annet en at du vil drikke alkohol og derfor burde du få lov.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg hadde ikke latt min 16 år gamle datter drikke jeg heller. Moren din høres fornuftig ut :)

Jeg fikk ikke lov til å drikke før jeg ble 18, og det skjønner jeg godt. Jeg er glad for det nå, og var på en måte glad for det da også, for hadde mamma sagt at det var greit hadde hun ikke oppført seg sånn som mammaer skal oppføre seg. Det hadde bare føltes veldig rart, og feil.

Jeg drakk jo likevel, men det er håpløst å stoppe ungdom fra å drikke om de virkelig vil. De gangene jeg ble busta la jeg meg derimot helt flat og var veldig flau og spak etterpå.

Jeg er forresten 22, så det er ikke så alt for lenge siden jeg var der du er nå :)

Endret av Tonje!
Skrevet

Ts ta å se den reklamen om at folk ikke skal gi mindreårige barn alkohol, kanskje den barnslige og lite gjennomtenkte holdningen din klarer å bli litt smartere

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 16 år som overhodet ikke får lov å drikke alkohol på fest(noe jeg gjør selvom jeg vet jeg ikke får lov).

Tatt opp temaet med min mor flere ganger, og sagt at hun snart bare må akseptere at jeg også vil drikke på fest. Samfunnet vi ungdommer lever i idag er ett helt annet enn da hun var ung..

Jeg har sagt at jeg heller vil være ærlig om det, og komme hjem etter fester, for å vise at jeg faktisk klarer å ta vare på meg selv. Vondt å lyve for sin egen mor..

Hva mener dere? (Sorry dårlig forklart, litt sent på døgnet ;))

Jeg tror det TS prøver å få frem er at det er bedre at foreldrene vet om at barna drikker, og at man er åpen om det, enn at man må gå å skjule det ... det skaper utrygghet og man føler at man ikke kan være åpen om ting. Jeg mener at det er viktig med kommunikasjon og åpenhet for å ha et godt forhold til hverandre.

Ja, de fleste går på fest når de begynner på vgs og mange drikker alkohol. Dette tror jeg de fleste foreldre vet, og jeg tror de heller vil vite hvor barna er og hvem de er med og hva de drikker, enn å leve i uvisshet om hvor barna er, og hvem de er med og hva de drikker. Når man forbyr ting, gjør man ting værre, om man er åpen om ting, blir ikke ting så spennende lenger, og man føler at man får ansvar og blir stolt på.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...