Gå til innhold

Ikke spise hvetemel, sukker eller gjær - mat tips?

CocoPiaf

Anbefalte innlegg

Er helt enig i det Alt godt og Bergans sier. Fastlege og evt. spesialist er alltid det som prøves først. Hvis de ikke finner noe, og man fortsatt har plager er det ikke noe i veien for å prøve alternative løsninger, men man må være veldig obs. Har prøvd slikt selv, men pga for dårlig kunnskap både hos meg selv og leger om hva man ikke skal spise med min diagnose ble jeg betydelig verre ved omlegging av kostholdet.

Jeg blir skikkelig dårlig av soya og det var dette jeg erstattet melk med. Jeg er ikke allergisk, men må innrømme at hvis jeg spiser ute el.l. pleier jeg å si at jeg er det for enkelhets skyld. Har andre alvorlige allergier selv, så jeg har all respekt for det, men pga erfaringer i forbindelse med dette må folk få det inn med teskje, dessverre.

Fastleger kan, unnskyld uttrykket, ikke gjøre en dritt annet enn å henvise videre til spesialister. Til det har de kort og greit for lite kunnskaper. Ja, man starter med leger, men da med spesialister.

Og til TS: Ja, det er mulig å leve på denne dietten. Det er ihvertfall fullt mulig å leve uten hvetemel og gjær, og da bør det også være mulig å leve uten sukker. Du må nok basere deg på å lage all mat fra bunn av selv, med helt rene ingredienser, men ingen ting er umulig.

Bergans: Jeg pleier vanligvis være enig med deg, men nå sier jeg følgende: Skjerp deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Mubba!

Jeg vet man ikke skal tenke så mye på penger når det kommer til helse, men koster det mye å følge det kostholdet du har? Finnes ikke mange spesialbutikker her jeg bor (savner Ultra....), så tror kanskje jeg ender med å betsille en del på nett, men hvordan fungerer det med mat over nett? Uff, ser at det er et helteit spørsmål, men... betrakt meg som en total novise på området, en som må ha ting inn med teskje... Og, et spørsmål til: selv om det står en del om det i tråden nå, er det skadelig på noen måte, eller kan man få mangler av noen næringsstoffer om man følger dette kostholdet, må man ta tilskudd? Oj, kom på noe mer: mitt problem i matveien er at ettersom jeg fort blir i dårlig form når jeg har spist, spiser jeg nå altfor lite, fort nede i 500-600 kalorier dagen. Egner kostholdet ditt seg til å lære seg å spise mer, om du skjønner hva jeg mener?

CocoPiaf: beklager at jeg brukte tråden din til alle spørsmålene til Mubba. Håper det ordner seg for moren din, syns det er et flott initiativ du og søsteren din har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mubba!

Jeg vet man ikke skal tenke så mye på penger når det kommer til helse, men koster det mye å følge det kostholdet du har? Finnes ikke mange spesialbutikker her jeg bor (savner Ultra....), så tror kanskje jeg ender med å betsille en del på nett, men hvordan fungerer det med mat over nett? Uff, ser at det er et helteit spørsmål, men... betrakt meg som en total novise på området, en som må ha ting inn med teskje... Og, et spørsmål til: selv om det står en del om det i tråden nå, er det skadelig på noen måte, eller kan man få mangler av noen næringsstoffer om man følger dette kostholdet, må man ta tilskudd? Oj, kom på noe mer: mitt problem i matveien er at ettersom jeg fort blir i dårlig form når jeg har spist, spiser jeg nå altfor lite, fort nede i 500-600 kalorier dagen. Egner kostholdet ditt seg til å lære seg å spise mer, om du skjønner hva jeg mener?

CocoPiaf: beklager at jeg brukte tråden din til alle spørsmålene til Mubba. Håper det ordner seg for moren din, syns det er et flott initiativ du og søsteren din har.

Hei du! Jeg skal svare så godt jeg kan :)

Det er klart kostholdet mitt koster mer en et tradisjonelt "norsk kosthold". Jeg er likevel nøye med å handle i de butikkene jeg vet jeg sparer mest på, handler etter sesong og på nett og slik sparer jeg ganske mye. Det skal ikke koste mer enn nødvendig! Jeg prøver å spise minddre kjøtt enn jeg gjorde før, hvis ikke ville det blitt veldig dyrt, økologisk kjøtt er dyrt. Vi trenger ikke kjøtt til hvert eneste måltid! Det går fint å bestille mat fra nett, siden det ikke er ferskvarer. Jeg bestiller mye mel, frø, sukrin, kokosolje, stevia, sjokoladeingredienser, kokos fra utlandet (iherb.com), og så lenge man holder seg under 200krs-grensa blir det ikke toll eller moms, kun frakt på ca 30 kr($4). Veldig billig og praktisk for en som er hjemmeværende.

Akkurat dette med at et slikt kosthold kan gi mangler kommer til å være en EVIG lang diskusjon, så den går jeg ikke inn på. Jeg tar meg selv som eksempel og mine blodprøver har aldri vært finere enn nå! Det aller viktigste når man bytter ut matvarer er at man TILFØRER nye, næringsrike matvarer. Min erfaring er at det er mye lettere å spise variert når man lager så mye mat fra bunnen av, og dermed får man også tilført masse forskjellige vitaminer og mineraler. Gluten er ikke noe vi må ha, vi klarer oss mer en godt nok uten. Så poenget mitt er at man trenger ikke ta noen tilskudd med mindre annet er påvist på blodprøver fra før av. Det viktigste er at hvis man kutter ut noe, må man tilføre annet!

Slik jeg spiser (mye rått) da er det veldig lett å få et høyt kaloriinntak da rå mat basserer seg på nøtter og frø som protein og fettskilde, så det er absolutt noe du fint kan spise mer av. Et kjernesunt kosthold (uten sukker, gluten, laktose og kunstige tilsetningsstoffer) trenger ikke være kaloririkt eller kalorifattig. Man spiser det man liker og etter behov. Når man er så bevisst i matveien er det veldig enkelt å tilsette et par spiseskjeer ekstra med olje i maten og dermed øke kaloriinnholdet. Jeg syns likevel at du skal starte veldig forsiktig og gjerne lese "Kjernesunn familie"-boken. Der vil du få mye basisinformasjon og mange fine oppskrifter. Det er ikke lett å legge om alt på en gang, og det er ikke sikkert du har godt av det heller. Kroppen gir veldig klar beskjed når den er fornøyd eller ikke! Det er kjempedeilig når man merker at kroppen liker maten den får tilført.

Men husk at alt er individuelt, og dette er min erfaring! Jeg er ingen fagperson, jeg gir kun min erfaring og jeg deler den med andre så jeg håper de kan ha nytte av den.

Jeg elsker kostholdet mitt! Det baserer seg på rene ingredienser av god kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva type blodprøver er det du tek, Mubba, og kva viser dei?

Tror du jeg sitter med oversikten over alle tallene på blodprøvene? Jeg tester meg for alt som kan påvises på vanlige blodprøver! Og når legen min sier at verdiene mine aldri har vært bedre, så tror jeg på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg spør berre fordi eg er nysgjerrig og lurer, eg er ikkje lege, så eg veit ikkje kva type blodprøver det kan vere snakk om. Det einaste eg kan tenke meg er kolesterol, men det slit vel sjeldan unge kvinner med. Difor lurer eg på kva andre blodverdiar det er snakk om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg spør berre fordi eg er nysgjerrig og lurer, eg er ikkje lege, så eg veit ikkje kva type blodprøver det kan vere snakk om. Det einaste eg kan tenke meg er kolesterol, men det slit vel sjeldan unge kvinner med. Difor lurer eg på kva andre blodverdiar det er snakk om.

Ja, det er sant det, hehe. :) Men med tanke på mangler ved å kutte ut matvarer er det ofte vitamin/mineralmangler det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har du med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Og det har du med??

Det forundrar meg at alt det intime vi delar med kvarandre her på KG, så vert dette for privat? Kvifor er det slik, tru?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ja, det er sant det, hehe. :) Men med tanke på mangler ved å kutte ut matvarer er det ofte vitamin/mineralmangler det er snakk om.

Ja, men eg oppfatta det du sa slik at du går på denne dietten fordi du har plager som gjorde utslag i blodprøver. Då misforsto eg deg kanskje. Tek du blodprøvene for å kontrollere at dietten ikkje påfører deg næringsmangel på enkelte område, eller er sjukdommen konstatert ved hjelp av blodprøver (sikkert saman med andre diagnostiske metodar), og nye blodprøver kan påvise om dietten fungerer for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men eg oppfatta det du sa slik at du går på denne dietten fordi du har plager som gjorde utslag i blodprøver. Då misforsto eg deg kanskje. Tek du blodprøvene for å kontrollere at dietten ikkje påfører deg næringsmangel på enkelte område, eller er sjukdommen konstatert ved hjelp av blodprøver (sikkert saman med andre diagnostiske metodar), og nye blodprøver kan påvise om dietten fungerer for deg?

Jeg tar blodprøver regelmessig fordi kroppen min har levd sitt eget liv etter at jeg ble syk, ikke litt heller, og nå tar jeg blodprøver regelmessig fordi jeg har redusert på matvarer jeg før spiste mye av og som jeg VET inneholder viktige stoffer,

som melk og kjøtt. Derfor vil jeg VITE at det jeg gjør ikke er galt, blodprøver gir det beste svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...