Gå til innhold

Ikke spise hvetemel, sukker eller gjær - mat tips?

CocoPiaf

Anbefalte innlegg

Min mor har fått allergi mot hvetemel, sukker og gjær.

Nå har min søster og jeg laget en avtale om at vi ikke skal spise noe av dette heller i noen mnd. For å teste om vi klarer det :) og forhåpentligvis få en mer sunn livsstil!

Da lurer jeg på om dere kanskje har noen mat tips som ikke inneholder dette? Kan være hva som helst!

Dette skal bli spennende! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har min søster og jeg laget en avtale om at vi ikke skal spise noe av dette heller i noen mnd. For å teste om vi klarer det :) og forhåpentligvis få en mer sunn livsstil!

Da lurer jeg på om dere kanskje har noen mat tips som ikke inneholder dette? Kan være hva som helst!

Dette er litt utenfor, men jeg MÅ bare spørre. Har lett overalt etter svar. Men jeg er rimelig overbevist om at jeg reagerer på akkurat det, eller iallefall noen av dem, evt kombinasjon, så kan jeg få spørre hva slags symptomer hun har, og hvordan de fant det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut et kosthold som tipper i retning av lavkarbo, dette er jo hvetemel og sukkerfritt. Og også gjærfritt (siden gjær bare har funksjon opp mot hvetemel)

veldig mye god mat man kan spise uten hvetemel og sukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt utenfor, men jeg MÅ bare spørre. Har lett overalt etter svar. Men jeg er rimelig overbevist om at jeg reagerer på akkurat det, eller iallefall noen av dem, evt kombinasjon, så kan jeg få spørre hva slags symptomer hun har, og hvordan de fant det ut?

Jeg er ikke 100% sikker på hvordan dette var.

Det jeg vet er at det svei litt i halsen hennes når hun spiste dette. Så var hun til noen og tok noen tester, husker ikke hva denne type person het. Men ihvertfall så fikk hun vite at hun hadde allergier, så nå må hun også unngå meieriprodukter og alkohol i en god stund før de tar flere tester.

Kanskje du kan bestille deg legetime og høre hvordan de gjør det med dette? Ønsker deg lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut et kosthold som tipper i retning av lavkarbo, dette er jo hvetemel og sukkerfritt. Og også gjærfritt (siden gjær bare har funksjon opp mot hvetemel)

veldig mye god mat man kan spise uten hvetemel og sukker

Takk, det skal jeg gjøre :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Var ho hos ein lege? Å vere allergisk mot sukker er oppsiktsvekkande sjeldant, eg har aldri vore borte i folk som er det. Å vere allergisk mot gjær er også høgst uvanleg, gjæra døyr jo når brødet vert steikt, så der er ingenting att å vere allergisk mot. Er dette ein candida-kur? Er allergiane bekrefta hos lege? Dette er ei ekstremt kraftig kostomlegging som vil vere både dyr og vanskeleg å gjennomføre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ho hos ein lege? Å vere allergisk mot sukker er oppsiktsvekkande sjeldant, eg har aldri vore borte i folk som er det. Å vere allergisk mot gjær er også høgst uvanleg, gjæra døyr jo når brødet vert steikt, så der er ingenting att å vere allergisk mot. Er dette ein candida-kur? Er allergiane bekrefta hos lege? Dette er ei ekstremt kraftig kostomlegging som vil vere både dyr og vanskeleg å gjennomføre.

Hun var hos noen som jobber med dette og fikk testene bekreftet. Selv om det er uvanlig så har hun disse allergiene.

Tar gjerne i mot mat tips (som tråden er laget for..) om du har det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke er snakk om "ordentlig" allergi, så er det mange som er intollerant mot gjær og sukker. Hvetemel også.

Så selv om det "bare" er en intoleranse, så er det viktig å ta det på alvor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva som er problemet med å finne mat uten sukker, hvetemel eller gjær? :klø:

I et sunt kosthold er det jo lite av dette uansett?

Kylling, karbonadedeig, fisk, egg. Grønnsaker og salater i alle mulige varianter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kuttet ut disse matvarene av eget valg. Det er ikke bra for kropp og sinn! Jeg syns denne bloggen har mange enkle, sunne og ikke minst GODE oppskrifter: http://mjuuugly.blogg.no/

Hun har i det siste lagt ut mange oppskrifter på sunne julekaker. Jeg prøvde de kokosmakronene, og de var deilige!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag verdens beste tomatsuppe fra bunn! Eller hva med kyllingfilet stekt i pesto og kanskje litt feta-ost, med ris?

Wok-mat, bak fisk i ovnen, lær å lage sushi etc...

Jeg tåler ikke melk, og resten (ifølge legen) må jeg finne ut av selv. Men fikser ikke gjærbakst, og har generelt en ømfintlig mage.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kuttet ut disse matvarene av eget valg. Det er ikke bra for kropp og sinn! Jeg syns denne bloggen har mange enkle, sunne og ikke minst GODE oppskrifter: http://mjuuugly.blogg.no/

Hun har i det siste lagt ut mange oppskrifter på sunne julekaker. Jeg prøvde de kokosmakronene, og de var deilige!! :-)

Takk, det var en kjempefin side :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir ufint, og vitner om lite respekt for og forståelse for de som virkelig sliter med allergi, hvis du hevder at din mor er allergisk når hun ikke er det. Hvis ikke dette er bekreftet via provokasjonstester, pusteprøver, hudtester eller blodprøve, som har framprovosert en immunolgisk reaksjon, så er hun ikke allergisk. Da er det misbruk av begrepet, noe som er ganske vanlig hos alternative behandlere.

Det kan goft hende at moren din føler seg bedre på et kosthold med lite raffiert sukker og lavt på enkle karbohydrater, men det er faktisk helt normalt, og har NULL med allergi å gjøre. Ingen av oss har godt av skolebrød, loff, sukkerbrød eller pepperkaker, men jo mindre du trener jo verre vil disse matvarene påvirke legemet. Men dte har inegnting med allergi å gjøre. Diabetes eller nedsatt insulinsensitivitet gjør at mennesker tåler mindre av raffinerte varer og blir syke av mat med høyt sukkerinnhold, men det at kroppen ikke takler en belastning er ikke en allergisk reaksjon per se. Det er også fullt mulig å være intolerant, og her kan alvorlighetsgraden variere. Laktoseintoleranse og fruktosemalabsorpsjon er gode eksempler på dette.

Så framt din mor, og du TS, er erklært medisinsk friske og ikek har kompliserende sykdommer, så er det beste å spise masse f&g, helkorn, linser, grove produkter, bær, nøtter (hvis dere ikke er allergiske), samt rent kjøtt gjerne av fisk, fugl og vilt. Og tren! Det trengs ikke medlemskap i dyre sentra eller selvlysende, dyre topper, men vilje til å ta vare på kroppen slik at den gjør det den er bygget for; bevegelse.

Dette var et av de bedre eksemplene på klinisk allergi forklart med enkle ord.

The tendency to have allergic reactions is termed atopy. Atopy is defined as the presence of an allergic reaction to an allergen as demonstrated by a skin-prick test; or RAST . Just because a person is atopic doesn't mean they have an symptoms: approximately 20-30% of the population is atopic, and two-thirds of atopic individuals have allergic disease.

Mast cells have a large role in both allergy and the immune system. Mast cells are partly responsible for linking the innate immune system (to do with inflammation) and the acquired immune system (which is very specific and tightly controlled) - which is normal. The acquired immune system includes antibodies that are specific to a particular substance. Antibodies may also be called immunoglobulins.

In allergy, a particular class of antibody called IgE are often responsible for these misdirected attacks. Mast cells are very sensitive to the moment when IgE recognises its target (a target for an antibody, harmless or not, is called an antigen).

Kilde: http://www.virtualmedicalcentre.com/anatomy.asp?sid=4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det blir ufint, og vitner om lite respekt for og forståelse for de som virkelig sliter med allergi, hvis du hevder at din mor er allergisk når hun ikke er det. Hvis ikke dette er bekreftet via provokasjonstester, pusteprøver, hudtester eller blodprøve, som har framprovosert en immunolgisk reaksjon, så er hun ikke allergisk. Da er det misbruk av begrepet, noe som er ganske vanlig hos alternative behandlere.

Jeg skrev at min mor har allergi mot dette. Å påstå at jeg bare har funnet på dette synes jeg er ufint. Hvorfor skulle jeg ha gjort det? Om jeg bare ville ha tips for jeg tilfeldigvis ville prøve dette, så hadde jeg ikke kommet til å skrive noe om min mor? Dette synes jeg var veldig unødvendig av deg å si.

Det er nettopp dette som gjorde til at min søster og jeg vil droppe å spise noe av det, sette oss i hennes situasjon og selvfølgelig er det en bonus om vi får en sunnere livsstil av dette! Det er ikke for å vise lite respekt for de som har denne allergien, jeg beklager om dette har provosert og truffet noen på feil måte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker verdens beste knekkebrød :)

4dl. små havregryn

2dl. solsikkekjerner

2dl. sesamfrø

2dl. linfrø

1ts. salt

6dl. vann

Bland alt sammen, la stå å svelle i 10 min. før du brer den utover 2 bakepapirkledde langformer. Stek først i 25 min. på 170 grader. Ta ut og rut opp knekkebrødene i ønsket str. med en pizzaskjærer

Sett inn i ovnen igjen, 20 min. på 170 grader.

:) Enkelt, sunt og utrolig godt!

Ingen hvetemel, sukker eller gjær!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan goft hende at moren din føler seg bedre på et kosthold med lite raffiert sukker og lavt på enkle karbohydrater, men det er faktisk helt normalt, og har NULL med allergi å gjøre. Ingen av oss har godt av skolebrød, loff, sukkerbrød eller pepperkaker, men jo mindre du trener jo verre vil disse matvarene påvirke legemet. Men dte har inegnting med allergi å gjøre. Diabetes eller nedsatt insulinsensitivitet gjør at mennesker tåler mindre av raffinerte varer og blir syke av mat med høyt sukkerinnhold, men det at kroppen ikke takler en belastning er ikke en allergisk reaksjon per se. Det er også fullt mulig å være intolerant, og her kan alvorlighetsgraden variere. Laktoseintoleranse og fruktosemalabsorpsjon er gode eksempler på dette.

Så framt din mor, og du TS, er erklært medisinsk friske og ikek har kompliserende sykdommer, så er det beste å spise masse f&g, helkorn, linser, grove produkter, bær, nøtter (hvis dere ikke er allergiske), samt rent kjøtt gjerne av fisk, fugl og vilt. Og tren! Det trengs ikke medlemskap i dyre sentra eller selvlysende, dyre topper, men vilje til å ta vare på kroppen slik at den gjør det den er bygget for; bevegelse.

Dette var et av de bedre eksemplene på klinisk allergi forklart med enkle ord.

The tendency to have allergic reactions is termed atopy. Atopy is defined as the presence of an allergic reaction to an allergen as demonstrated by a skin-prick test; or RAST . Just because a person is atopic doesn't mean they have an symptoms: approximately 20-30% of the population is atopic, and two-thirds of atopic individuals have allergic disease.

Mast cells have a large role in both allergy and the immune system. Mast cells are partly responsible for linking the innate immune system (to do with inflammation) and the acquired immune system (which is very specific and tightly controlled) - which is normal. The acquired immune system includes antibodies that are specific to a particular substance. Antibodies may also be called immunoglobulins.

In allergy, a particular class of antibody called IgE are often responsible for these misdirected attacks. Mast cells are very sensitive to the moment when IgE recognises its target (a target for an antibody, harmless or not, is called an antigen).

Kilde: http://www.virtualmedicalcentre.com/anatomy.asp?sid=4

Men ærlig talt da, om man blir syk av noe man spiser uten at det blir diagnosert som allergi så skal man da ta det like alvorlig!?!! Syns faktisk det vitner om lite respekt for at folk blir dårlige av ting og gjerne vil føle seg frisk selv om de ikke har fått navnet allergi på lidelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I alle dager da. Det kan godt være det ligger litt i tiden å tro at man er allergisk/intolerant, og flere leger har advart mot å legge om til dyre dietter uten medisinsk grunn. Jeg er også skeptisk til mange alternative behandlere som påstår at de kan påvise intoleranser. Men om folk da velger å bruke et bestemt kosthold er da vitterlig folks egen sak, og det er utrolig at du kan kalle det ufint overfor de som har påviste allergier. Hvordan skal det påvirke de allergiske?

Jeg er selv en av dem som ikke fikk påvist mine plager gjennom tester (men det var bra jeg gjennomførte dem, så de fikk utelukket ulcerøs colitt og crohns, som ligger i min familie). Jeg begynte da å teste ut på egenhånd, og jeg fikk faktisk et nytt liv av å kutte ut hvete i kosten. Det er ikke noe jeg vil anbefale for alle uten videre, men det er samtidig noe med at ikke alt vises på tester. For meg er det viktigere å slippe magesmerter enn å skulle "ta hensyn" til de som får påvist allergier i tradisjonell medisin. Det var helt tilfeldig at jeg tenkte på dette med hvete, men hadde jeg ikke det, hadde jeg nok fortsatt hatt daglige magesmerter (dette kom snikende for et par år siden, etter å ha vært følsom overfor melk i flere år).

Uansett. Nå spiser jeg gjær og sukker da, men i praksis spiser jeg lite gjær fordi jeg sjelden gidder å lage brød. Og jeg syns ikke det er så mye pes med hvete (og til dels melkefritt) kosthold når jeg først har blitt vant til det. Spiser alt fra havrgrøt til surmelk/yoghurt med havregryn til grove vafler eller lapper (fra kvelden før) til rugknekkebrød (noen knekkebrød har gjær, men ikke alle). Lunsjen består av oppvarmede rester fra middagen dagen før eller en salat. Til middag finner jeg få begrensninger, siden det er lite av maten jeg er interessert i som inneholder hvete. Vil jeg ha pasta spiser jeg speltpasta eller glutenfri variant. Til kvelds kan jeg spise noe av det samme som til frokost eller omelett eller smoothie e.l. Det er klart utfordringer, men ille syns jeg ikke det er. Å unngå sukker virker faktisk hakket vanskeligere, fordi jeg ser for meg at det er kjedelig å aldri kunne spise verken kaker eller godteri andre har kjøpt eller laget når man er på besøk (men dette kan vel også løses relativt greit ved å lage eller ha med noe eget).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Spelt er kveite. Grove vaflar må du vel nødvendigvis lage med grov kveite? Eller brukar du glutenfritt grovt mjøl? I havregryn er det ein god del spor av gluten, faktisk. Så du har ikkje eit gluten-/kveitefritt kosthold.

Det Bergans snakka om er vel å skilje mellom intoleransar og meir eller mindre godt funderte kostholdsråd, og allergi. Det er (minst) to ulike ting, og eg er einig med Bergans, det spreier meir forvirring enn kunnskap å blande dei to omgrepa.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spelt er kveite. Grove vaflar må du vel nødvendigvis lage med grov kveite? Eller brukar du glutenfritt grovt mjøl? I havregryn er det ein god del spor av gluten, faktisk. Så du har ikkje eit gluten-/kveitefritt kosthold.

Det Bergans snakka om er vel å skilje mellom intoleransar og meir eller mindre godt funderte kostholdsråd, og allergi. Det er (minst) to ulike ting, og eg er einig med Bergans, det spreier meir forvirring enn kunnskap å blande dei to omgrepa.

Hvor har jeg sagt at jeg har et glutenfritt kosthold? Jeg har ingen problemer med gluten. Jeg glemte å presisere det, men jeg bruker glutenfritt mel i vafler (mest fordi glutenfritt mel er noe jeg har enkelt tilgang på). Spelt tilhører hveteslekten, ja, men det er en variant mange som ikke tåler annen hvete, tåler. Så for enkelthets skyld sier jeg at jeg har et hvetefritt kosthold, fordi jeg ikke spiser vanlig hvete. Men noen som ikke tåler hvete tåler heller ikke spelt.

Ellers er jeg enig i at man bør bruke ordet intoleranse når man ikke har fått påvist en allergi. Kroppen reagerer ulikt ved allergi og intoleranse også, så vidt meg bekjent. Så det er feil å gå rundt og si at man er allergisk hvis man ikke har fått det påvist, men samtidig, at man direkte skader eller håner noen ved å bruke gal terminologi, som bergans hevder, er vel noe overdrevet.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man åpenbart blir dårlig av å spise f.eks hvete så må man da få lov til å si at man ikke tåler det, og derfor velger å unngå å spise det!! Uten at man på død og liv må ha fått en allergidiagnose. Jeg blir satt helt ut av spill når jeg spiser mat med hvete i, men bare fordi at den ene blodprøven jeg har tatt ikke slo ut på allergi, så har ikke jeg tenkt å respektere de som faktisk har allergi og spise det og gå rundt og ikke fungere det døyt i hverdagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...