Gå til innhold

Utbetaling av depositum når utleier ikke har opprettet depositumskonto

Honeysuckle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har leid en leilighet i tre år, men er nå på flyttefot. Leieforholdet har vært uproblematisk, jeg har alltid betalt husleien i god tid og utleier har gjort som han skal. Forrige tirsdag ble vi enige om at utleier skulle utbetale depositumet mitt, men han var usikker på hvor mye jeg hadde betalt. Han har derfor ikke ført disse pengene over til meg før i dag, og jeg får de forhåpentligvis i morgen. Det er snakk om 12600 kr. I og med at huseier ikke har satt depositumet på egen depositumskonto, betaler han ikke ut rentene for de tre årene jeg har leid. Dette er det jo påkrevd i husleieloven at han skal gjøre, og det er jo heller ingen av partene som skal disponere over beløpet uten at den andre samtykker.

Da leieforholdet ble inngått, ble vi enige om at depositumet skulle på en egen konto. Dessverre trodde jeg at utleier opprettet denne, og har ikke fått vite før nå at dette ikke har skjedd. Jeg betalte 18900 inn på en privat konto (to mnd depositum + en husleie). Jeg vet at jeg burde forlangt at vi skulle ha gått i banken sammen, men det gjorde dumme meg altså ikke. Hvordan kan jeg få rentene utbetalt? Jeg føler at denne situasjonen er veldig uriktig, men jeg er redd for å skape trøbbel og bråk.

Håper det finnes noen redelige sjeler som kan gi meg tips om hvordan jeg enkelt kan løse denne floken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du får vifte med husleieloven og håpe at husverten går med på at du skal ha renter.

Har du en kvittering der det står "Innbetaling av 1 stk leie og 1 stk depositum" eller lignende?

Jeg tviler sterkt på at du kommer noen vei siden du ikke har sørget for selv å forsikre deg om at dette var i orden.

Til opplysning for neste leieforhold: depositumet skal stå på en konto som står i ditt navn. Du vil hvert år få en kontoutskrift fra banken slik at du ser selv at pengene står der og hvor mye rente som er opptjent.

Jeg vet ikke helt hvorfor du jakter på redelige sjeler for å gi deg råd. Å være redelig betyr å gjøre det som er rett og riktig - være etterrettelig og ærlig. Det du er på jakt etter er vel noen hyggelige og beleste mennesker til å gi deg råd.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som huseier nekter på at depositum faktisk er innbetalt til ham, og hvor mye som faktisk var innbetalt? I så fall burde det vel være tilstrekkelig å vifte med husleieloven og si at den bestemmer at renter tilfaller leietaker. Prøv det først i alle fall, er mitt råd.

På den annen side: Mange banker har svært lave renter på depositumskontoer; du har leid de siste tre årene, og jeg tipper rentesatsen har vært i snitt 1 %. Det er jo i så fall ikke mye penger det er snakk om, så kanskje ikke verdt å sette i gang et stort apparat dersom du uansett får tilbake selve depositumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke fulgt opp at ting ble gjort som de skulle. Huseier gjorde noe han ikke skulle. I og med at leieforholdet har vært godt, lav bankrente samt at du uten problemer får igjen depositumet så hadde jeg latt det med rentene fare. Se på det som en lærepenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok ingen vei med det for det heter i husleie loven at depositume skal settes inn på finansinstitusjon som har rett til å tilby slik tjeneste i Norge. Altså stort sett banker.

Og du kan kreve renter fra finansinstitusjonen.

Det er ganske mange som setter inn penger på en privat konto til utleier og lar det stå der. Dette er selvfølgelig noe bankene ikke anbefaler, men som leietaker har du også mye mindre trygghet ved å sette det inn sånn. Du har ikke garanti for å få pengene igjen feks. For utleier spiller ikke det så mye rolle.

Du kan jo ringe leieboerforeningen å høre med de, men mest sannsynlig må du se de pengene som tapt, og ha lært til neste gang.

Men en depositumskonto skal skrives under av begge parter så at det ikke ble gjort og du ikke fikk papirer er også litt ditt ansvar og du burde tatt det opp for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite aber; hvis depositumet har stått på ahns konto, så er det veldig lav rente.

Eks; mitt depositum, 18000, har stått på kapitalkonto i 3 år, og rentene er ikke på mer enn 700kr tilsammen.

For 12000 grovt regnet har du krav på 450 kr i renter. Sånn ca. Hvis pengene hadde stått på kapitalkonto.

Endret av Nique
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke huseiers ansvar alene å gå i banken å få opprettet en depositumskonto, dette får h*n nemlig ikke gjort uten at du er der, fordi begge to skal skrive under.

Jeg tror heller ikke det er spesielt mye du får i renter, så jeg ville droppet det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...