AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Hvordan har det seg at folk ofte står oppført med en beregning på reell inntekt som er vesentlig lavere enn "hovedtallet"? Hvordan kan noen stå oppført med 10 mill i inntekt, men beregning av reell inntekt sier f.eks. 1.5 mill?
feuerstein Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Kan i farten ikke huske å ha sett det, er mer vant til at folk står med en beregnet inntekt høyere enn den som er oppgitt som skattbar inntekt.
gbnj Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 ingen fra skatteetaten her?Det er vel nettavisene, og ikke skatteeaten som beregner "reell" inntekt?
Zzyzx Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Stemmer, det. Og den er automatisert, basert på "normale" fradrag og tar overhodet ikke hensyn til individuelle forskjeller. Det som står på reell inntekt på skattelistene på nett er rett og slett et fingeren i lufta-tall som ikke har noenting med virkeligheten å gjøre. Det er nok også årsaken til at det får rare utslag når tallene ikke akkurat er innenfor normalen.
Wonders Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 vil man ikke heller finne ut sannheten?
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Hva snakker du om, wonders?? det er helt sykt hvor mye idiotisk du klarer å lire utav dæ
gbnj Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 vil man ikke heller finne ut sannheten? Vil det si at du synes at ansatte i skattetaten bør bryte taushetsplikten for å tilfredstille nysgjerrigheten til TS?
Zzyzx Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Finne ut hvilken sannhet? Hvor mye folk har i brutto inntekt? Er vel bare å spørre personen det, for man får ikke den infoen noen andre steder. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Fordi formelen den skattelistetjenesten bruker til å stipulere bruttoinntekt ikke er 100% troverdig.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Fordi formelen den skattelistetjenesten bruker til å stipulere bruttoinntekt ikke er 100% troverdig. Nettopp. Det utgjør en ganske stor forskjell om man lignes i klasse 1 eller 2, for eksempel. Men du Zzyxz? Det er ikke "tilfeldig" altså, det er en formel man bruker. Så ganske reellt er det. Imidlertid har jeg aldri opplevd at alminnelig inntekt (som er det som står i skattelistene - altså nettoinntekt) er større enn den beregnede inntekten som fremgår etter at man har lagt inn tallene i formelen.
Zzyzx Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Jeg vet at det ikke er tilfeldig, men den er ikke egnet til å si noe sikkert om bruttoinntekt fordi den ikke kan ta høyde for alt i en persons privatøkonomi. Det er bare det jeg mener. Jeg kan også gjøre beregningene ut fra tallene jeg har til rådighet, men det blir ikke riktig av den grunn.
Rosalynn Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Skattelistene gir feil inntrykk av selvstendig næringsdrivende iallfall.
flickan Skrevet 14. desember 2010 #14 Skrevet 14. desember 2010 I de fleste tilfeller treffer de ganske godt på den reelle inntekten, det sier hvertfall mine venner, og det stemte godt for meg og min mann. Utbytte kan gi sånne utslag som du nevner TS. F eks fikk mannen min et utbytte på 1 mill fra unoterte aksjer, og sto oppført med skattbar inntekt på 1,2 mill, reell arbeidsinntekt 380 000. Anslaget på den reelle inntekten er bare litt lavere enn faktiske inntekten på 400 000 ca.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 Jeg vet at det ikke er tilfeldig, men den er ikke egnet til å si noe sikkert om bruttoinntekt fordi den ikke kan ta høyde for alt i en persons privatøkonomi. Det er bare det jeg mener. Jeg kan også gjøre beregningene ut fra tallene jeg har til rådighet, men det blir ikke riktig av den grunn. Du tar feil. Det er en formel som benyttes (som jeg ikke har tid til å lete opp nå) og hvis man kjenner størrelsene alminnelig inntekt, formue og betalt skatt, skal det være mulig å finne konkrete beløp. Men da to alternativer - ett for klasse 1 og ett for klasse 2.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #16 Skrevet 14. desember 2010 Ok, det er ennå en feilkilde - nemlig om man bor i Nord- eller Sør-Norge. http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10033841
Zzyzx Skrevet 14. desember 2010 #17 Skrevet 14. desember 2010 Jeg skjønner hva du mener, og selvsagt kan man finne konkrete beløp. Men stemmer de? De gjør ikke det på meg. Om jeg ble lignet i klasse 2 er beregningen nærmere sannheten, men jeg er ugift uten forsørgeransvar og lignes følgelig i klasse 1. Likevel er beregningen så feil at jeg begynner å skjønne hvorfor enkelte vil spandere kaffe på meg og sier at det slettes ikke er nødvendig med julegave fra meg. Et konkret beløp, ja, men det er veldig feil. Jeg lurer litt på hva feilkilden er, dvs hva er det i min økonomi som gjør at formelen bommer grovt.
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2010 #18 Skrevet 14. desember 2010 Ok. Jeg kan dessverre ikke svare på om hva som er feil her. På meg stemte det og ektefellen min også.
Zzyzx Skrevet 14. desember 2010 #19 Skrevet 14. desember 2010 Hvis du er samme bruker så hørtes det ut som du kjente til formelen, og da hadde det jo vært lett å finne ut av. Jeg vet om flere den ikke stemmer på, altså, det er ikke bare meg.
Rosalie Skrevet 14. desember 2010 #20 Skrevet 14. desember 2010 Stemmer bra på meg, samboer, og de fleste rundt oss. Unntakene er de med "utradisjonell økonomi", dvs selvstendig næringsdrivende og de med lite lønnsinntekt og store kapitalinntekter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå