Gå til innhold

"Tekniske" problemer ved styrketrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to problemer i sammenheng med styrketrening (på senter, i maskiner) som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

1: Ved øvelser hvor jeg må trekke ting til meg får jeg så vondt i "gripemusklene" i hendene og underarmene at jeg må gi meg lenge før jeg merker noe i musklene jeg egentlig skulle trene. Må jeg rett og slett lide meg gjennom det til gripemusklene er sterke nok til at jeg får trent skikkelig, eller kan det være at "håndtakene" f.eks. er for store for meg og det finnes alternativer?

2: På grunn av treningstypen jeg har holdt på med i snart 15 år (kampsport), er jeg lært opp(les: hjernevasket :fnise: ) til å anvende alt mulig av muskler for stabilisering og å "hjelpe til", så jeg sliter fryktelig med å isolere enkeltgrupper, spesielt i ryggen. Er dette enklere å få til med frivekter? Eller har noen andre tips til meg?

Happy for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte veldig vanskelig å selv bli oppmerksom på dårlig teknikk, ting som å holde skuldrene høye/lave, ha riktig tempo, finne ut hvorvidt man avviker fra perfekt svai i ryggen, riktig vinkel på tærne, presse ut med knærne etc etc.

Det høres ut som om du trenger en personlig trener; det er så mye som må passes på at det er vel verd å få en proff til å se på teknikken din og hjelpe deg. En eller to timer er plenty, hvis du er flink til å notere ned og huske på det viktige.

Vet hva du mener med "gripemusklene", men de blir trent som alle andre muskler, så bare hang in there! Selv bruker jeg av og til litt tørkepapir i hendene om jeg sliter med å miste grepet underveis.

Skrevet (endret)

Det er mye lettere å trene isolerte muskelgrupper med apparater, nettopp fordi de låser deg inn i en satt posisjon, og bevegelsesbanen er bestemt av maskinen. Med frivekter så må du selv kontrollere at bevegelsesbanen og kroppsposisjon er så lik som mulig fra rep til rep, og det er større rom for "tolkning" av hvordan en øvelse skal utføres. Fordi kroppen egentlig er ganske lat og beskyttende av natur, så skal det lite til før vi ubevisst danner bevegelsesmønstre som sparer en kroppsdel for litt arbeid ;) Du har helt sikkert observert de som løfter tungt i biceps curl. Men se på hvor godt/dårlig de isolerer biceps som muskel, og i hvilken grad de kompenserer; senking av skulder, kniks i hofte, grad av svikt i kneledd og fleksjon-ekstensjon av rygg.

Nå er det null problem å utføre øvelsene feil vha apparater også, så teknikk er like viktig, men les instruksene og lær deg hvilke muskler som gjør hva. Korrekt innstilling av apparater er noe av det folk slurver mest med, som igjen er ris på egen bak. Det handler en del om kroppsbevissthet, og det å lære seg å aktivisere spesifikke muskler. Er enig med al Caldazar om at en ekstern bedømming av hvordan du utfører øvelsene kan være til kanon hjelp.

Å kompensere er helt naturlig, og noe som skjer med alle når vi blir slitne. Det er en kunst å kunne kjenne eksakt når det fysiske arbeidet utføres mer av kompenserende muskultaur enn av de tiltenkte musklene. For å skape overload så må du krysse den grensa litt, slik at vevet trigges til å bygges sterkere til neste gang. Faren ved feil bruk og overkompensering er at du overbelaster og feilbelaster begge deler, slik at du ender opp med skader.

Endret av bergans
  • Liker 3
Skrevet

Som nybegynner er det vel apparattrening fullstendig ubrukelig.

Skrevet

Jeg anbefaler vanligvis ikke isolasjonstrening for noen, bortsett fra:

1. Viderekomne som uansett vet hva de gjør, og synes de trenger å treffe noen bestemte muskler litt ekstra

og

2. Folk som trenger spesifikk isolasjonstrening pga. skader eller sykdom.

Ellers er det litt feil å forkaste alle typer apparater, siden det er et hav av forskjell mellom forskjellige kabeltrekk-apparater (rimelig brukbare til mangt og mye) og de fleste andre typer (betydelig mindre brukbare).

Skrevet

Jeg har to problemer i sammenheng med styrketrening (på senter, i maskiner) som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.

1: Ved øvelser hvor jeg må trekke ting til meg får jeg så vondt i "gripemusklene" i hendene og underarmene at jeg må gi meg lenge før jeg merker noe i musklene jeg egentlig skulle trene. Må jeg rett og slett lide meg gjennom det til gripemusklene er sterke nok til at jeg får trent skikkelig, eller kan det være at "håndtakene" f.eks. er for store for meg og det finnes alternativer?

Happy for svar :)

Det finnes reimer du kan bruke, men jeg anbefaler det IKKE. Da kommer du aldri til å utvikle muskelkraft i hendene.

Et bedre alternativ, som dessverre mange sentre ikke tillater, er kalk. Enten sånn kalkball eller flytende kalk. Sistnevnte støver mye mindre og fungerer like bra.

Nå vet jeg ikke hvor ofte du trener, men du kan trene gripemusklene ekstra med sånne:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...