AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Eller - kanskje ikke så uvanlig, men ihvertfall ikke et klassisk søvnproblem som man kan løse ved å lese noen sovebøker. Vår kjære lillemor drømmer så mye. Tror vi, da. Hun er jo knapt 2 år, så vi vet jo ikke. Helt fra hun ble født har hun grått og skreket i søvne. Hjerteskjærende, lenge og ofte. Det første året gjorde vi ikke annet enn å dytte smokk og etterhvert løpe inn til henne MANGE ganger hver natt. Da hun ble ett, flyttet vi henne rett og slett bare inn igjen til oss. Det ble atskillig mindre strevsomt, fordi vi slipper å løpe inn til henne om nettene, men vi vekkes jo like ofte. Nå begynner hun å få litt språk, og vi får et inntrykk av hva som rir henne. Det er nesten litt absurd - ofte er det "min, min, miiiiiin!!!" hun roper, eller så er det "mamma, mammaaaaa, mammmaaaaaaa!!!" (hjerteskjærende), eller så er det "nei, ne-ei, ne-eiiiii!!!" (rasende og trassig). Eller så bare skriker/gråter hun. Når hun roper "miiin" er det lett å trøste, vi sier bare "ja, den er din, ta den du", og så roer hun seg . Når hun roper på oss, kan vi si at vi er der og passer på henne, da roer hun seg også. Men når hun har raserianfall, er hun umulig å trøste, det blir bare verre hvis vi sier noe eller rører ved henne. Raserianfallene (hvis det er det det er) er gjerne de verste og mest langvarige. Disse skriketoktene kommer gjerne litt på de samme tidspunktene hver natt, så jeg mistenker at det henger sammen med søvnfasene og når hun går fra f.eks. dyp søvn til drømmesøvn. Noen andre som har hatt lignende erfaringer, og som har tips, eller bare litt trøst i form av at "det går over"? Barnet har også et eldre søsken som alltid har sovet som en engel. Men hun her har aldri sovet en hel natt uten mange, mange skrikende oppvåkninger .
vesla86 Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Kan det dreie seg om såkalte nattlige skrekkeanfall? http://www.lommelegen.no/322543/nattlige-skrekkanfall http://www.dinside.no/792216/barnas-verste-mareritt
Gjest Purple Haze Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Jeg tenkte også nattskrekk med det samme. Noen barn er jo veldig plaget med dette.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Hjelper det om hun sover i sengen deres?
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Jeg tenkte også på natteskrekk. Da er det umulig å nå inn til barnet. Her nyttet det ikke å holde rundt eller noe. Satt der bare til det gikk over. Skikkelig guffent å oppleve.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 TS her - det er flere ting som gjør at jeg ikke tror at det er nattskrekk. For det første har hun holdt på slik siden hun var baby. Nattskrekk oppstår ofte senere. Jeg har også en følelse av at dette skjer i drømmesøvnen, altså i REM-søvnen. Særlig nå når hun har begynt å si ord mens hun gråter/skriker. Vi har sterke mistanker om at hun drømmer ting, f.eks. at noen tar fra henne leker, eller at hun ikke får viljen sin etc. Det varierer jo også hva hun sier når hun gråter, som beskrevet i første innlegg. Samtidig er det ganske forutsigbare tidspunkt hun får disse skriketoktene - typisk i 23-24-tiden og 5-6-tiden. Dette skulle jo tale for nattskrekk - samtidig er det jo slik at søvnfasene også går i noenlunde samme rekkefølge, slik at det like gjerne kan skje på samme tid hver natt fordi hun går inn i drømmesøvnen da. Det er jo mulig hun plages av en kombinasjon av merkelige drømmer og nattskrekk - jeg kan jo følge med noen netter fremover og se om jeg merker noen forskjell på disse gråtetoktene.
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Hjelper det om hun sover i sengen deres? Dessverre, hun blir bare mer forstyrret av å sove i vår seng. Hun blir sinna hvis hun ikke får ligge der hun vil, eller så våkner hun opp midt på natten og begynner å tøyse fordi det er så gøy at vi ligger der, eller så blir hun sjalu og sur fordi storesøskenet også ligger der . Hun er generelt et temperamentsfullt barn, så det er mulig det også påvirker nattesøvnen hennes...
Gjest Gjest Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Hun er en liten sjel som i søvne vet at hun er en liten sjel og at hun akkurat nå ikke ønsker å være menneske. Derfor klager hun når hun sover og har glemt det når hun våkner. Dette kommer hun til å glemme etter hvert som samfunnets krav og forventninger overtar. Dessverre!!
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Hun er en liten sjel som i søvne vet at hun er en liten sjel og at hun akkurat nå ikke ønsker å være menneske. Derfor klager hun når hun sover og har glemt det når hun våkner. Dette kommer hun til å glemme etter hvert som samfunnets krav og forventninger overtar. Dessverre!! Huff, stakkars . Det kan kanskje se ut som om hun både har nattskrekkanfall og vanlige urolige drømmer som hun gråter og skriker i . Hun har nesten alltid slike raserianfall hvor hun blir balram og utrøstelig tidlig på natten, ca. 23-24, noe som er forenlig med nattskrekk. I natt hadde hun et slikt anfall, men i tillegg våknet hun senere på natten og ropte "mamma, mammaaaaa, MIIIIIN, MIIIIN". Da sa jeg bare "så, så, ja den er din, du skal få den" til henne, og hun roet seg med en gang. Virker som om det var en urolig drøm. Huff og huff - og nattskrekk som kan vare helt til tenårene :gråte:.
la Flaca Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Huff, stakkars . Det kan kanskje se ut som om hun både har nattskrekkanfall og vanlige urolige drømmer som hun gråter og skriker i . Hun har nesten alltid slike raserianfall hvor hun blir balram og utrøstelig tidlig på natten, ca. 23-24, noe som er forenlig med nattskrekk. I natt hadde hun et slikt anfall, men i tillegg våknet hun senere på natten og ropte "mamma, mammaaaaa, MIIIIIN, MIIIIN". Da sa jeg bare "så, så, ja den er din, du skal få den" til henne, og hun roet seg med en gang. Virker som om det var en urolig drøm. Huff og huff - og nattskrekk som kan vare helt til tenårene :gråte:. Raserianfall tidlig på kvelden kan være nattskrekk ja. Jeg har en 6-åring med nattskrekk som våkner typisk et par-tre timer etter at hun har lagt seg. Ofte er hun skikkelig sint, og oppkavet. Og noen ganger redd. Hun babler og hyler, men det er umulig å vekke henne. Pupillene er store, og hun ser nesten litt skummel ut. (typ "Exorsisten" )Pleier å ta henne i hånda og gå en runde rundt i rommet, og så forsøke å få henne til å legge seg igjen. Noen ganger må jeg bare gå ut og la henne gjøre seg ferdig selv, da sover hun plutselig tungt igjen etter ei stund. Men nå har hun ikke hatt en eneste episode på to uker, så det kan virke som det har forsvunnet. Hun har våknet 1-2 ganger hver natt i to år. :gjeiper: Hun sov også veldig urolig da hun var baby og småbarn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå