Gå til innhold

Klarer ikke å si R..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 18 år som ikke klarer å si R ordentlig når jeg snakker. Klarer heller ikke å uttale bare bokstaven R. Vært hos logoped men dette funket ikke, hva skal jeg gjøre?

Skjuler dette for mine venner, noe som er tungt og vanskelig. Redd for å bli mobbet og tør ikke å ha foredrag på skolen.

Noen som vet om noen behandlinger som kunne hjulpet meg?

Hvordan hadde dere gutter/menn reagert om dere var på date med ei som ikke kunne uttale R ordentlig? Hva hadde dere jenter/kvinner tenkt om venninnen ikke klarte dette?

Trenger hjelp, da dette er tungt for meg og går utover min selvtillit. Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet med det samme da jeg var yngre, men logopeden fikset det for meg. Kanskje du kan prøve en annen en og se om han/hun er bedre? Ellers har jeg hørt at det er noen som har talefeil fordi tungen (eller strengen under tungen) er for kort, så hvis det er tilfelle må det vel være mulig å gjøre noe med, en operasjon eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjæresten min er ikke norsk, som betyr at når han snakker norsk har han ganske mange talefeil :P kunne ikke brydd meg mindre. har også mange venner med talefeil, noen sier feil r, noen s, noen kj osv. synes det er en positiv del av personligheten deres. hvis det er en person man liker er sånne ting bare sjarmerende.

for å være realistisk: hvis det er en man ikke liker som har talefeil tror jeg nok mange bruker det negativt om personen. hvis du føler at noen tar din talefeil som en negativ egenskap hadde dere nok ikke blitt så gode venner selv om du hadde verdens mest perfekte r. regner med du har dårligere sider som venner/kjæreste må tåle enn den r-en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Prøv en ny logoped!

Og så hjelper det veeldig å snakke ut om sånt. Jeg tror at jo mer anspent du er, jo verre blir det å lære det.

Vennene dine har garantert merket at du ikke kan si r, og de er jo fortsatt vennene dine :) Det er fordi de liker deg uavhengig av sånt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som sier G istedenfor R når hun snakker. Har vent meg helt til det, og tenker aldri over det når hun snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert det er noe du kan fikse på. Noen kan rett og slett ikke lage rulle-lyden, på grunn av for kort tungebånd, for eksempel. Det som vil hjelpe mest er å bare akseptere det, og når du får slengbemerkninger, får du le med. Noen folk vet ikke bedre og tror de må kommentere alt, men de aller fleste tenker nok ikke noe særlig over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rulle-r du vil ha? Det kan hende at det vil være lettere for deg å lære skarre-r. Snakk med en annen logoped!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rulle-r du vil ha? Det kan hende at det vil være lettere for deg å lære skarre-r. Snakk med en annen logoped!

bor på østlandet å vil gjerne ha rulle-r!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke si r, og heller ikke halvparten av familien min. Logoped funker ikke, har vært til tre forskjellige, uten noe resultat.

Før syns jeg det var litt flaut, men har funnet ut at folk rett og slett driter i hvordan jeg sier r ;) Folk flest legger ikke merke til det en gang, fordi r er en bokstav man sier såpass fort. Men klart, i ord som "Roar" og lignende blir det jo veldig tydelig :fnise:

Rådet mitt er rett og slett å senke skuldrene, slapp av og ikke bry deg så mye om at du har en liten talefeil. Ekstremt få bryr seg om det, og de få som gjør det er virkelig ikke noe verdt å samle på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke si r, og heller ikke halvparten av familien min. Logoped funker ikke, har vært til tre forskjellige, uten noe resultat.

Før syns jeg det var litt flaut, men har funnet ut at folk rett og slett driter i hvordan jeg sier r ;) Folk flest legger ikke merke til det en gang, fordi r er en bokstav man sier såpass fort. Men klart, i ord som "Roar" og lignende blir det jo veldig tydelig :fnise:

Rådet mitt er rett og slett å senke skuldrene, slapp av og ikke bry deg så mye om at du har en liten talefeil. Ekstremt få bryr seg om det, og de få som gjør det er virkelig ikke noe verdt å samle på!

Hjelper litt å høre det du sier! Kommer noen spm til deg her nå..

-Hvor gammel er du?

-Var det veldig vanskelig for deg i starten å si ord med R i når du feks. var på fate osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper litt å høre det du sier! Kommer noen spm til deg her nå..

-Hvor gammel er du?

-Var det veldig vanskelig for deg i starten å si ord med R i når du feks. var på fate osv?

Date**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du ikke har "riktig" r, eller er den byttet ut med en annen bokstav? Det er veldig vanlig å bytte om på rulle-r og l, hvis det er tilfelle er det kanskje best å prøve seg på å skarre? Hva sa logopeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at du ikke har "riktig" r, eller er den byttet ut med en annen bokstav? Det er veldig vanlig å bytte om på rulle-r og l, hvis det er tilfelle er det kanskje best å prøve seg på å skarre? Hva sa logopeden?

Har ikke "riktig" r.. Klarer å si r i ord som "gardin, arne, persienne osv.." men ikke i ord som "roar, garasje, greit osv.." logopeden sa egentlig ikke så veldig mye, hu bare ga meg en bunke med ord jeg skulle øve på, noe som overhodet ikke funket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 20 :) Har egentlig aldri tenkt på at jeg ikke kan si r i noen datesituasjoner nei, fordi jeg rett og slett ikke tenker over det. Hvis jeg kommer til et spesielt vanskelig ord (som Roar) ler jeg gjerne litt, og forklarer at jeg ikke kan si r. Gjør litt narr av meg selv rett og slett ;)

For øvrig bytter jeg ikke r ut med en annen bokstav, som noen skrev her, men sier den rett og slett feil. Jeg biter meg litt i tunga hver gang jeg sier r, istedet for å rulle den opp i ganen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 :) Har egentlig aldri tenkt på at jeg ikke kan si r i noen datesituasjoner nei, fordi jeg rett og slett ikke tenker over det. Hvis jeg kommer til et spesielt vanskelig ord (som Roar) ler jeg gjerne litt, og forklarer at jeg ikke kan si r. Gjør litt narr av meg selv rett og slett ;)

For øvrig bytter jeg ikke r ut med en annen bokstav, som noen skrev her, men sier den rett og slett feil. Jeg biter meg litt i tunga hver gang jeg sier r, istedet for å rulle den opp i ganen.

Tror vi "sliter" med akkurat det samme der! Godt å ikke være alene!:-)

Unner deg at du kan klare å gå rundt uten å tenke over det og føle deg uvanlig. Jeg klarer det rett og slett ikke! Vennene mine har ALDRI hørt med si ett eneste ord som "roar" osv. Bare ord som "gardin" osv.. huff, dette er vanskelig..

Er akkurat som at alt krøller seg i munn når jeg skal si R.. Frustrerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytt r! broren min klarer ikke lage skarre-r, men ruller. Mens typen som ruller har jeg lett lært å skarre. Er det ikke bedre å ha "feil" r enn ingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror logopeden kan ha mye å si. At man finner en man føler selv er bra, og som kan hjelpe en på vei. Finne riktig teknikk, være motiverende.

Jeg hadde problemer med å si R til langt oppi barneskolen, og har ikke tall på hvor mange "behandlinger" jeg måtte ha. Til slutt hadde jeg byttet logoped, husker ikke hvorfor men. Husker jeg kom til henne og var så stolt fordi jeg hadde klart å si R i en sammenheng, så sa hun "Jeg vil høre, kan du gjøre det nå?" joda, jeg var sikker på jeg gjorde det riktig, men det kom ikke ut noe annet enn g/skarre-r/langt baki R. Uansett, gav ikke opp, og til slutt satt den gitt.

Det skader ikke å prøve en annen! Du har ingenting å tape :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...