Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg??? Jeg vet jo at jeg skal skrive om rytme og rim og alt det der (det tekniske), men skal jeg også gi en forklaring av hva diktet egentlig betyr for eksempel? Og skal jeg også skrive litt om forfatteren etc? Det skal være en diktanalyse i form av en essay. Jeg er bare helt stuck! :o (hør desperasjonen i stemmen min! :lol: )

Skrevet

Analysen skal jo vise hvordan forfatteren bruker ulike virkelmidler 8som rim, rytme, osv) for å få fram budskapet og temaet i diktet.. Ergo må du også trekke inn hva det egentlig handler om (dette hører jo sammen)

Suz :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Presenter forfatteren. Presenter diktet (om når det kom, hvilket verk, og også hva det handler om)

Trekk frem virkemidler, og oppsummer med en fin konklusjon på alt dette :)

Diktanalyse er både analyse (av virkemidler) og tolkning, fint kombinert.

Skrevet

Innledning: Presentasjon av teksten (forfatter, sjanger, trykkested) + kort om forfatter

Hoveddel: Presentasjon av oppbygning, virkemidler (rim/rytme, språkbilder, assosiasjonsspill, kontraster, sammenlikninger), motiv og tema

Avslutning: Oppsummering av tekstens særpreg, evt. budskap og aktualitet

Gjest Anonymous
Skrevet

Finnes det ikke noen "fasit" bok der disse diktene er omhandlet, hva ordene betyr, hva forfatteren har ment osv?

Husker jeg brukte en slik bok flitig da jeg gikk på videregående. Den var oppført på pensumlista altså, men tror få leste i den.

Gjest Zalomine
Skrevet

Virvel skrev det jeg mente, litt mer ryddig enn meg. Jeg satt på jobb og hade lite tid til å formulere meg.

På en av mine diktanalyser på vgs fikk jeg enkelt og greit kommetnaren "Dette kan du", så det tenker jeg om diktanalyser; det kan jeg. (Det var et dikt jeg har analysert minst tre ganger da, men det er en annen sak.) Vi analyserte mange dikt på vgs, jeg synes egentlig det er rimelig lett jeg, så lenge jeg får minst to dager på meg, en til å lese diktet, la det synke inn over natta, og så skrive det neste dag. Jeg liker ikke analyser som eksamensoppgaver, for da får jeg for lite tid til å finne den dype meningen....

Gjest Jelly - ikke innlogget
Skrevet

Holder på med diktanalyser som særemne for tida, og har funnet ut at forfatterens bakgrunn har mye å si, spesielt hvis det er en lengre analyse du holder på med. Les en biografi eller slikt. Alle litterære verker er født i sin forfatters hode og ut i fra dennes erfaringer og holdninger. Hendelser på både makro og mikronivå rundt da diktet ble skrevet har også en del å si - døde kona til dikteren, eller fløy det to fly inn i noen høye hus i USA? ;) Lykke til.

• 5 år senere...
Gjest Gjest_kamilla_*
Skrevet
Kan noen hjelpe meg??? Jeg vet jo at jeg skal skrive om rytme og rim og alt det der (det tekniske), men skal jeg også gi en forklaring av hva diktet egentlig betyr for eksempel? Og skal jeg også skrive litt om forfatteren etc? Det skal være en diktanalyse i form av en essay. Jeg er bare helt stuck! :o (hør desperasjonen i stemmen min! :lol: )

VERS STROFER OSV:: : )))))))))))))))))))) :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...