AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Jeg lurer på hvordan dere som er studenter får ting til å gå opp, og hvilke utgifter/inntekter dere har. Blir selv student om ikke så lenge, og regner med de 3800 (?) i bostipend, og å opprettholde en vanlig månedsinntekt på 5-6000. Har ca. 250.000 i sparepenger, så kan dukke inn her om det blir trangt noen måneder. Vil helst gå så mye i null på inntekt/stipend, slik at jeg slipper så mye studielån. Er dette mulig, dere som hae erfaring med det? Kommer neppe til å bo helt inne i sentrum ved universitetet, men ønsker heller å bo bedre litt lengre unna, så regner med å ha en boutgift på ca. 5000 i måneden, enda mindre om jeg flytter sammen med noen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Jeg bruker alt av lånet/stipendet på 6676 kr i måneden. Ellers får jeg penger hjemmefra hver måned og rundt 7000 kroner i lønn. Har faste utgifter inkl. mat på litt over 7000 i måneden. Så har det veldig godt egentlig Må begynne å spare.. Skjønner ikke hvor alle pengene blir av :gjeiper:
Independent_ Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Det høres ut som du kommer til å klare deg godt, ts.
skandale Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Dersom du vil spare penger bør du kutte iallefall 2000 på bolig i måneden. Selv i Oslo er det ikke nødvendig å betale 5000 i leie, spesielt ikke om du ikke bor i et kollektiv i utkanten.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Men hvor vanlig er det å spare penger når man er student, og hvor mye er det vanlig å spare i måneden? Skjønner at det er litt dumt å spørre om hva som er vanlig, siden vi alle er forskjellige, men kunne godt tenkt meg noen innspill på dette!
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Du må bare passe på å ikke tjene for mye dersom du vil ende opp uten lån. Inntektsgrensen for hele 2011 vil være rundt 140 000 dersom du studerer både vår og høst. For hver krone du tjener over denne inntektsgrensen vil en prosentandel av stipendet bli lån. Vær også obs på formuen din. http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Du må bare passe på å ikke tjene for mye dersom du vil ende opp uten lån. Inntektsgrensen for hele 2011 vil være rundt 140 000 dersom du studerer både vår og høst. For hver krone du tjener over denne inntektsgrensen vil en prosentandel av stipendet bli lån. Vær også obs på formuen din. http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/ Oi, takk for at du postet denne linken! Var ikke klar over dette. Dette gjør meg så eitrandes forbanna Lånekassen gjør det så utrolig vanskelig å planlegge framtiden! Hvis jeg tjener mer enn 140.000 i løpet av kalenderåret eller har mer enn 278.000 i formue, så blir jeg straffet for det. Jeg ser ikke logikken...
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Logikken er vel at de som ikke har formue/penger i bakhånd, eller en jobb hvor de tjener opp til en viss grense skal være sikret støtte/lån fra Lånekassen? Selv om støtten ikke er all verdens å skryte av, er det jo forståelig at de må ha en grense et sted for hvem som skal kvalifisere til støtte/lån og hvem som ikke skal det.
Glitnir Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 TS: Du bør ta opp fullt lån selv om du ikke trenger det. Lånet er rentefritt så lenge du studerer, og du får dermed nettofortjeneste på rentene. Når du er ferdig studert kan du betale tilbake alt før rentene begynner å løpe - eller eventuelt sette inn alt i EK i bolig eller lignende. 3
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Jeg skjønner heller ikke logikken med at man ikke får like mye stipend når man har formue. Jeg har selv arvet penger som er ØREMERKET et spesielt formål, og jeg får ikke tatt de ut fra konto, flyttet de eller omdisponert de så lenge de ikke brukes til det formålet - ergo står jeg oppført med penger jeg ikke ser snurten av, og som gjør at jeg ikke får stipend. SURT. 1
lillemia Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 TS: Du bør ta opp fullt lån selv om du ikke trenger det. Lånet er rentefritt så lenge du studerer, og du får dermed nettofortjeneste på rentene. Når du er ferdig studert kan du betale tilbake alt før rentene begynner å løpe - eller eventuelt sette inn alt i EK i bolig eller lignende. Signerer.
Møffi Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Men hvor vanlig er det å spare penger når man er student, og hvor mye er det vanlig å spare i måneden? Skjønner at det er litt dumt å spørre om hva som er vanlig, siden vi alle er forskjellige, men kunne godt tenkt meg noen innspill på dette! Jeg setter av 10 % på egen konto så de ikke blir med "i sluket" Dette er penger jeg kan ta hvis det trengs, men ikke før
Gjest Coarvi Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 Oi, takk for at du postet denne linken! Var ikke klar over dette. Dette gjør meg så eitrandes forbanna Lånekassen gjør det så utrolig vanskelig å planlegge framtiden! Hvis jeg tjener mer enn 140.000 i løpet av kalenderåret eller har mer enn 278.000 i formue, så blir jeg straffet for det. Jeg ser ikke logikken... Logikken er at studenter ikke skal motta penger av staten når de jobber nok til å ha en såpass god økonomi at de kan greie seg uten statens støtte. Du skal faktisk studere, ikke jobbe. Liker du ikke tanken får du la vær å studere, eller godta at staten ikke ønsker å sponse deg slik at du får enda bedre økonomi... 2
mac84 Skrevet 13. desember 2010 #14 Skrevet 13. desember 2010 Logikken er at studenter ikke skal motta penger av staten når de jobber nok til å ha en såpass god økonomi at de kan greie seg uten statens støtte. Du skal faktisk studere, ikke jobbe. Liker du ikke tanken får du la vær å studere, eller godta at staten ikke ønsker å sponse deg slik at du får enda bedre økonomi... Problemet er jo bare at de aller færreste studenter faktisk har mulighet til å overleve kun på statens støtte. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg med GLEDE latt være å jobbe og konsentrert meg 100% om studiene mine, men det er rett og slett ikke et alternativ. Så er det jo også sånn at mesteparten av støtten fra staten faktisk skal betales tilbake med renter, i tillegg til at man gjerne betaler mer skatt når man så kommer ut i arbeidslivet med en høyere inntekt-- så til syvende og sist sponser nok ikke staten oss så mye at vi får en "enda bedre økonomi." Synes ærlig talt ikke det bør være noe tak på hvor mye man kan tjene ved siden av studier--har man arbeidskapasitet og stå-på-vilje nok til å både studere (og gjøre det bra) og jobbe mye ved siden av, så bør man ikke straffes for dette! Men, så lever vi jo i Norge da...hvor janteloven lever i beste velgående og hvor de som er flinke helst bør "jekkes ned" litt. Hva taper staten på at studenter jobber mer, betaler mer skatt, og generelt bidrar til å opprettholde velferdsstaten vår? 1
M0niq Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 Hei! Jeg får utbetalt 6657 i stipend/lån hver mnd, i tillegg 17800 i starten av hvert semester som jeg prøver å fordele likt over mnd. Har husleie på 3300 som er inkl alt, så eneste utgift er da mat, buss og skolebøker (Har funnet ut at det lønner seg å bo i studentby, da det er god standard og godt tilrettelagt). Er ikke rik akkurat, men det går helt greit
Anglofil Skrevet 14. desember 2010 #16 Skrevet 14. desember 2010 (endret) Problemet er jo bare at de aller færreste studenter faktisk har mulighet til å overleve kun på statens støtte. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg med GLEDE latt være å jobbe og konsentrert meg 100% om studiene mine, men det er rett og slett ikke et alternativ. Så er det jo også sånn at mesteparten av støtten fra staten faktisk skal betales tilbake med renter, i tillegg til at man gjerne betaler mer skatt når man så kommer ut i arbeidslivet med en høyere inntekt-- så til syvende og sist sponser nok ikke staten oss så mye at vi får en "enda bedre økonomi." Synes ærlig talt ikke det bør være noe tak på hvor mye man kan tjene ved siden av studier--har man arbeidskapasitet og stå-på-vilje nok til å både studere (og gjøre det bra) og jobbe mye ved siden av, så bør man ikke straffes for dette! Men, så lever vi jo i Norge da...hvor janteloven lever i beste velgående og hvor de som er flinke helst bør "jekkes ned" litt. Hva taper staten på at studenter jobber mer, betaler mer skatt, og generelt bidrar til å opprettholde velferdsstaten vår? Veldig enig i dette. Og her jeg bor er det ikke bare-bare å få seg jobb, eller det vil si: da jeg skulle søke jobb, da pengene fra Lånekassen alene ikke var nok, var det et ganske vanskelig jobbmarked. Mange av arbeidsgiverne krevde da at man måtte jobbe minst 30-40-50 %, og da kommer man fort over den grensa. Uansett, jeg tjener såpass at jeg betaler en god del skatt, og jeg må jo også betale renter på lånet, ergo er det nok Staten som til syvende og siste tjener mest. Mange studenter må jobbe for å få det til å gå rundt, og det er ikke bare å få tak i en hybel/leilighet til 3000 kr mnd når etterspørselen etter bolig for studenter er stor i enkelte områder, slik enkelte her hevder. Jeg er kjempeheldig som har fått en parleilighet sammen med samboeren min gjennom studentskipnaden, men de aller færreste er faktisk så heldige. Ergo må de aller fleste jobbe, og det er ikke uvanlig å ha en leie på 4-5-6000 kr i mnd eks.strøm her jeg bor ihvertfall. Jeg synes det rett og slett er litt smålig at man da ikke unner de studentene som får litt ekstra disse pengene, de færreste tjener seg rike på denne ordningen. Mvh Yvonne Endret 14. desember 2010 av Yvonne
Rosalynn Skrevet 14. desember 2010 #17 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har jobbet ved siden av studier. Hadde ikke fått økonomien til å gå rundt ellers, ettersom jeg bor i Oslo.
Gjest Uglefot Skrevet 14. desember 2010 #18 Skrevet 14. desember 2010 Har husleie på 4000 og sitter igjen med altså 2600. Har ikke jobb vedsiden av,iallefall ikke enda. Klarer meg helt greit. Nå storstipendet kommer så er jeg veldig forsiktig med det. Fornyer ikke garderoben og drikker ikke bort pengene i fadder-uka. Kjøper for det meste brukte skolebøker og kjøper heller ikke rubbel og bit på pensumlista,mye kan lånes og kopieres. I høst så gikk ca 8000 rett inn på sparekonto for jeg vet det kommer trange tider. Sparte en del av lønna på sommerjobben også. Hverdagslivet består i høyeste grad av nøye planlagt innkjøp. For rundt 300kr så har jeg mat i 10 dager. Det er sjeldent jeg kjøper klær.nå er ikke det så viktig for meg å se trendy ut heller. Til jul så ønsker jeg meg ofte gavekort på klesbutikker for da kan jeg fornye litt av garderoben på nyåret. Jeg drar sjeldent ut på byen. Om jeg gjør det så unngår jeg plasser som tar cover og jeg kjøper aldri drikke ute. Nå er jeg så heldig at jeg har en kjæreste som ofte er her på helgabesøk som skjemmer meg bort med litt ekstra god mat og drikke engang i blandt. Jeg føler egentlig at det er litt mye klaging over stipendet enn det er "tiltaksånd" Planlegger man godt nok og ikke sløser rundt seg fordi man skal ha skal ha skal ha så går det faktisk rundt. (så frem til at man har ei husleie på maks rundtomkring 4000 da...)
Gjest Coarvi Skrevet 14. desember 2010 #19 Skrevet 14. desember 2010 Problemet er jo bare at de aller færreste studenter faktisk har mulighet til å overleve kun på statens støtte. Hadde jeg hatt mulighet skulle jeg med GLEDE latt være å jobbe og konsentrert meg 100% om studiene mine, men det er rett og slett ikke et alternativ. Så er det jo også sånn at mesteparten av støtten fra staten faktisk skal betales tilbake med renter, i tillegg til at man gjerne betaler mer skatt når man så kommer ut i arbeidslivet med en høyere inntekt-- så til syvende og sist sponser nok ikke staten oss så mye at vi får en "enda bedre økonomi." Synes ærlig talt ikke det bør være noe tak på hvor mye man kan tjene ved siden av studier--har man arbeidskapasitet og stå-på-vilje nok til å både studere (og gjøre det bra) og jobbe mye ved siden av, så bør man ikke straffes for dette! Men, så lever vi jo i Norge da...hvor janteloven lever i beste velgående og hvor de som er flinke helst bør "jekkes ned" litt. Hva taper staten på at studenter jobber mer, betaler mer skatt, og generelt bidrar til å opprettholde velferdsstaten vår? Men herlighet da, du får jo lov til å jobbe, du kan jo tjene godt over 100 000 ved siden av studiene uten at det går utover støtten! Hvis du ikke får det til å gå rundt da bør du faktisk ta en grundig kikk på økonomien din... Hvis det ikke hadde vært noen inntektsgrense hadde alle deltidsarbeidere og fulltidsarbeidere i dette landet kunnet meldt seg opp som studenter, prøvd å stå på eksamener, og fått greit lån og til og med stipend fra staten. Det hadde blitt utrolig dyrt for Norge å dele ut penger til folk som ikke trenger det, og støtten måtte kuttes ned på. Jepp, kjempelurt! I samme slengen hadde studentene i Norge fått dårligere resultater fordi de hadde prioritert jobb fremfor studier, for å utnytte systemet mest mulig økonomisk. 4
Violet Hill Skrevet 14. desember 2010 #20 Skrevet 14. desember 2010 Men herlighet da, du får jo lov til å jobbe, du kan jo tjene godt over 100 000 ved siden av studiene uten at det går utover støtten! Hvis du ikke får det til å gå rundt da bør du faktisk ta en grundig kikk på økonomien din... Hvis det ikke hadde vært noen inntektsgrense hadde alle deltidsarbeidere og fulltidsarbeidere i dette landet kunnet meldt seg opp som studenter, prøvd å stå på eksamener, og fått greit lån og til og med stipend fra staten. Det hadde blitt utrolig dyrt for Norge å dele ut penger til folk som ikke trenger det, og støtten måtte kuttes ned på. Jepp, kjempelurt! I samme slengen hadde studentene i Norge fått dårligere resultater fordi de hadde prioritert jobb fremfor studier, for å utnytte systemet mest mulig økonomisk. Jeg er veldig enig i dette! Man kan faktisk tjene nesten 140 000 kr i 2010, det er over 11 000 kr i måneden. Kombinert med studiestøtten, bør man kunne leve ganske så bra dersom man ønsker å jobbe så mye. Det at høyere utdanning faktisk er gratis i Norge, at 40% av studiestøtten gis i form av stipend som ikke må betales tilbake og at lånedelen av støtten er såpass gunstig, medfører at jeg synes det er undøvendig å klage over inntektsgrensa. Når det er sagt er jeg fullstendig enig i at det er kjedelig å være blakk student.... Men min irritasjon går mer på det at det er vanskelig å oppfylle tankegangen om heltidsstudenten og gjøre det bra på et krevende studium samtidig som man må jobbe ved siden av for å få hjulene til å gå rundt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå