Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en tråd om noen som reagerte på billige julegaver, og kalte giveren gjerrig. Noe som inspirerte meg til å starte denne tråden.

Hvorfor gir du julegaver?

Hvem gir du julegaver til?

Hva kjennetegner en fin julegave?

:nisselue:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker å gi gaver (ikke bare julegaver) og å gjøre andre glad.

Jeg gir til de nærmeste og de jeg er glad i.

En fin (jule)gave er vel noe som er gjennomtenkt og personlig.

Jeg har f.eks ei venninne som er veldig glad i mørk lilla, jeg lagde hjemmelaget lilla såpe og kjøpte et fat i svart og lilla. Vet hun kommer til å elske det ;)

Skrevet

Jeg synes det er kjempe koselig å gi julegaver, spesialt når man legger litt tid og omtanke i det. Før kjøpte jeg julegaver til mange venninner som ikke var så nære, men det endte som regel opp med at jeg bare kjøpte noe ubrukelig dilldall. Så de siste årene har vi blitt enige om ikke kjøpe gulegaver til hverandre, men heller dra ut å spise på restaurant. Ellers så kjøper jeg julegaver til familen og fire av mine nærmeste venninner. Hm..hva som kjennetegner en god julegave? Kreative gaver med et personlig preg som giveren har brukt litt tid på :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Gir julegaver fordi det er hyggelig å kunne spandere litt ekstra på de jeg er glad i.

Gir til samboer, barna mine, barna hans, faren min, svigers og en venninne.

En god gave er noe man har lagt omtanke i. Feks noe man vet mottaker trenger, liker ekstra godt eller har ønsket seg.

Skrevet

Jeg gir gaver fordi jeg elsker å gi. Det er så koselig å ha en anledning til å glede andre.

Jeg gir julegaver til nærmeste familie (min og samboers) og til noen få venninner. Skulle gjerne gitt til enda flere, men stoppes delvis av økonomi og delvis av at jeg ikke vil skape en pliktfølelse hos dem som jeg gir til sånn at de føler de må gi tilbake.

En fin julegave for meg trenger ikke koste penger, men det ligger omtanke bak valget. F.eks. kan kulelys fra Nille eller en duk fra Europris gjøre meg mer glad enn en mikrobølgeovn. Fordi lys er forbruksvare, det trenger jeg alltids mer av. Jeg liker å bytte duker, så det setter jeg også pris på. En mikrobølgeovn har jeg ikke bruk for, og det vet alle som kjenner meg.

De fineste gavene jeg har fått er billige ting. Som det året vi hadde så dårlig råd at vi strengt tatt ikke skulle kjøpe julegaver til hverandre, men så fikk jeg av samboeren min en liten juleengel som neppe kostet mer enn 20 kr. Jeg ble rørt til tårer. Den figuren sitter fremme hver eneste jul, og jeg blir varm om hjertet hver gang jeg ser den. :)

Skrevet

Jeg elsker å gi. Tenke og planlegge. Finne ting som jeg vet folk trenger eller ønsker seg. Selv etter å ha gjort ferdig alle gavene, så finner jeg ut småting jeg vet folk ville blitt glade for, og da greier jeg ikke beherske meg. Jeg gleder meg så utrolig til jul, både å være med familien, og å følge med når folk åpner gavene de får, for å se om jeg har truffet blink.

Mange mener jeg bruker mer enn jeg burde på julegaver, og det kan hende det stemmer.. Men hvorfor skal jeg ikke finne fine ting som jeg vet bl.a. foreldrene mine blir glade for, selv om tingene kanskje er litt dyre? Jeg er student, men jeg er tydeligvis relativt økonomisk av meg, for jeg har rikelig med penger. Kanskje mer burde spares (enn det jeg allerede sparer), men det er så gøy å planlegge og gi, at jeg greier ikke beherske meg! :ler:

Jeg gir bare gaver til fem personer: Foreldrene mine, søskenet mitt, bestevennen min, og samboeren min. Venninnene mine og jeg har heller en avtale om å dra ut for å spise en dag før jul, siden vi ellers sees sjelden. I år vurderer jeg likevel å gi dem et norgesglass med hjemmelaget müsli e.l. :)

For meg er det som kjennetegner en fin julegave at det er lagt omtanke i den, og at giveren gir noe som han eller hun tror kommer til å glede mottakeren. Det er jo selvfølgelig ikke alltid at gavene passer perfekt, men om tanken bak er god, så er gaven også god.

Ha en god jul! :goodbye:

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Jeg leste en tråd om noen som reagerte på billige julegaver, og kalte giveren gjerrig. Noe som inspirerte meg til å starte denne tråden.

:nisselue:

Jeg gir julegavar fordi det er en fin tradisjon+at det er gøy å finne ut hva som passer til hvem, pakke det inn, lage pakkelapper osv.

Jeg gir julegaver til mannen, barnet vårt, mine foreldre og besteforeldre, mine søsken, mannens søsken & foreldre, barnets faddere.

En fin julegave er personlig. Den må passe interessene til den som får den. Noen foretrekker morsomme gaver, andre foretrekker nyttige gaver. Jeg mener man må velge litt ut fra det.

Endret av fr21_5ffdsa
Skrevet

Først og fremst så er det jo normen å gi julegaver til folk. Hvis man ikke gir kan man fremstå som gjerrig. Dessuten så syns jeg at det er fint at det er sånn at man kan gi gaver til hverandre èn gang i året. Jeg skulle ønske man kunne gi gaver litt oftere! Gaver er jo ikke bare det man drar ned på butikken å kjøper 2 dager før julaften. Det er jo også noe gjennomtenkt, fint og personlig som kan glede en annen person.

Prioriterer først samboeren min, fordi han behandler meg som ei prinsesse og fortjener det beste. Så til familien, jeg elsker familien min. Så gir jeg til vennene mine. Jeg har veldig mange venner som i seg selv er kjempe bra, men det kan bli dyrt i julen gitt.

For meg så er en julegave ikke noe du har dratt med deg fra butikken i all hast, i håp om at vedkomne som mottar skal like det. For meg så er en julegave noe personlig som betyr noe for den som mottar. Det er jo veldig ofte kjøpt, men det forutsetter at mottakeren har ønsket seg det, trenger eller behøver det og at det ikke er noe som ikke kommer til nytte på noen måte. Derfor varierer det fra person til person hva de får. Jeg har fått mye skryt for mitt hjemmelagde konfekt, syltetøy og scrapbooking album med minner, så det er en populær gave. Før jeg kjøper/lager en gave tenker jeg nøye i forveien på hvem denne personen er, hva h*n liker, om det er noe h*n trenger/vil ha og litt sånn rundt det ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...