AnonymBruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Hei, skal lage en skole oppgave om et norsk instrument som hadde vært i flere generasjoner, men har ikke peiling på hva som er norsk eller ikke! noen som kunne kommet med noen forslag?
Gjest Airi Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Jeg kommer på: Munnharpe Seljefløyte Langeleik Lur Haringfele Slåttetromme
Gjest Thefainter Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Jeg kommer på: Munnharpe Seljefløyte Langeleik Lur Haringfele Slåttetromme Munnharpe er israelsk
Gjest Airi Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 (endret) Munnharpe er israelsk Den har nå vært i norge mange nok generasjoner til at det skal godt gjøres å påstå at den ikke har tilhørighet i norsk kultur. Det var ikke nordmenn som fant opp fele eller trommer heller, men man sitter ikke igjen med noe særlig om man ikke kan kalle disse norske intrumenter. Endret 12. desember 2010 av Airi
Gjest Airi Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Måtte sjekke dette, og du tar faktisk feil: Wikipedia The Jew's harp, jaw harp, mouth harp, or Ozark harp, trump and juice harp, is thought to be one of the oldest musical instruments in the world;[1] a musician apparently playing it can be seen in a Chinese drawing from the 4th century BC.[2] Despite its common English name, and the sometimes used Jew's trump, it has no particular connection with the Jewish people or Judaism. This instrument is native to Asia and used in all tribes of Turkish people in Asia where it is variously referred to as a temir komuz (literally, iron komuz), agiz komuzu (literally, mouth komuz) or gubuz.
Gjest Eventyr3 Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Munnharpe er israelsk munnharpe har jødiske røtter. jews harp som de sa før. Israel ble opprettet i 1948. både jødene og munnharpa går lenger bak i tid enn 1948 . jeg bare sier, siden ikke alle jøder vil være israelere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå